• دوشنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: qom-54890
  • خبرنگار : 50151

معاون فرهنگی قوه قضائیه:

ایفای مسئولیت‌های اجتماعی، نفوذ روحانیت را افزایش می‌دهد

1433439_816


معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به اهمیت مسئولیت‌های اجتماعی روحانیت برای اثرگذاری تبلیغی تاکید کرد و گفت: اگر روحانیت به مردم خدمت کنند، در این صورت گوش مردم هم به سخنان روحانیت که همان حرف قرآن و سنت است گشوده خواهد شد؛ لذا نباید این فرصت را از دست بدهد.

به گزارش ایسنا منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی، امروز، در همایش تبلیغی محرم با عنوان «یاوران مردم» که در مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد، گفت: یکی از نقش‌های مهم پیامبران در کنار انذار و تبشیر، داوری به حق طبق آیات شریفه قرآن است و این نقش به وارثان پیامبران و در دوره غیبت به علما هم می‌رسد.

وی افزود: علما در کنار وظیفه تبلیغی خود در شرایط بسط ید و غیر آن، در هنگام بسط ید وظیفه داوری و قضاوت هم بر دوش آنان است؛ یکی از خلأهایی که امروز داریم کمبود قضات بافضل و روحانی است که در مکتب اهل بیت(ع) رشدونمو کرده باشند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه بیان کرد: روحانیونی داریم که صلاحیت علمی و اخلاقی هم دارند، ولی باز کوتاهی کرده و استنکاف از آمدن به عرصه قضاوت می‌کنند که نمی‌دانم در قیامت پاسخی دارند یا نه؟. البته هرچند وقت یکبار هم قوه قضائیه فراخوان داده و از میان روحانیون افراد شایسته را جذب می‌کند که معتقدیم باید افراد قوی و شایسته باشند.

پیمان ویژه روحانیت با خدا
صادقی با بیان اینکه همه انسان‌ها میان خود و خدایشان پیمان بندگی دارند، تصریح کرد: کسانی که روحانی شده‌اند پیمان خاص‌تری بر دوش آنان گذاشته شده است و تعهد کرده‌اند که راه پیامبر(ص) را پی بگیرند و باید به لوازم آن پایبند باشند و از جمله این لوازم مسائل شخصیتی، اخلاقی، رعایت شئون روحانیت و ... است.

مسئولیت روحانیت امروز سنگین‌تر از هر دوره دیگر است
معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه مسئولیت روحانیت امروز سنگین‌تر از هر دوره دیگر است؛ زیرا حکومت ولایت فقیه در کشور برپا شده است، اظهار کرد: ما درباره پیشبرد این حکومت و اهداف آن مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم و  بیش از هر قشر دیگری در انجام این مسئولیت‌های اجتماعی وظیفه داریم و بزرگترین مسئولیت اجتماعی امروز بهبود شرائط زیست اجتماعی مردم است.

صادقی با بیان اینکه مبانی اخلاقی متعددی برای مسئولیت‌های اجتماعی بیان شده است، تصریح کرد: اولین مبنا، نظریه خودگرایی تعاملی است یعنی هر انسانی باید آن طور رفتار کند که به سود خودش باشد سودی که ماندگار و پایدار است؛ البته مادی‌گرایان به قدر دنیا می‌اندیشیند و ما معتقدان به آخرت باید خودگرایی ابدی را دنبال کنیم تا به رضوان الهی و جاودانگی اصلی برسیم.

وی با بیان اینکه خودگرایی تعاملی مصداقی از آیات شریفه قرآن است که بر حفظ خود و خانواده از عذاب جهنم تاکید دارد، افزود: اگر کسی به فکر آینده دنیا و آخرت خود باشد می‌فهمد که اگر شرائط زندگی دیگران را رشد دهد خودش به منفعت دنیا و آخرت خواهد رسید و اگر در دنیا پاداشی نگیرد در آخرت خواهد گرفت.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با اشاره به مبنای اخلاقی دیگر برای مسئولیت‌های اجتماعی اظهارکرد: این مبنا می‌گوید کمک به دیگران خدمت به خود کردن و کاری انسانی است همچنین نظریه دیگر می‌گوید اگر شما خوب باشید فرزندانتان هم از شما این کار را یاد می‌گیرند بنابراین اسوه‌ها و الگوها می‌توانند دیگران را با خود همراه کنند که نمونه مهم آن در سیل اخیر دیده شد.

روحانیت باید با عملشان مردم را به کارهای خوب اجتماعی دعوت کنند
صادقی با بیان اینکه روحانیت باید با عملشان مردم را به کارهای خوب اجتماعی دعوت کنند، ادامه داد: امروز در رفتار مردم با یکدیگر و رفتار با سازمان‌ها و نهادهای حکومتی و زندگی قانونمند خلاهای زیادی داریم که می‌تواند منشا آن رفتار علما، سلبریتی‌ها، خانواده‌ها و آموزش و پرورش و ... برگردد؛ تربیت در این راستا ابتدا بر دوش علماست و دیگران هم دخیل هستند.

مردم ما با نظم بار نمی‌آیند و قانون‌مدار تربیت نمی‌شوند
وی تاکید کرد: مردم ما با نظم بار نمی‌آیند و قانون‌مدار تربیت نمی‌شوند، ساخت و سازهای شهری ما منضبط نیست و بی احترامی به قانون زیاد است در حالی که مردم باید قانون محور و شریعت محور بار بیایند.

وی افزود: اگر پزشکی که باید برای یک بیمار ده دقیقه وقت صرف کند ولی یک  دقیقه وقت بگذارد ضمن اینکه پولش حرام است بی قانونی کرده، قاضی و وکیلی که به خوبی دفاعیات را نشوند و جوانب کار را در نظر نگیرد بی قانونی کرده است و این مثال به همه مشاغل و زمینه‌ها از جمله ریاست جمهوری و روسای دیگر قوا قابل تسری است.

مسئولیت‌های اجتماعی بر زمین مانده
صادقی با اشاره به نظریه وظیفه‌گروی دینی و الاهیاتی بیان کرد: معتقدان به این نظریه معتقدند که ما برای رضایت خدا مسئولیت‌های اجتماعی خود را عمل می‌کنیم.

وی با اشاره به مسئولیت‌های زمین مانده روحانیت بیان کرد: امداد اجتماعی یکی از این موارد است که در میان کشیشان مسیحی وجود دارد ولی در روحانیت ما کم است در حالی که یک روحانی همانند یک کشیش مسیحی می‌تواند در بیمارستان حاضر شده و در تحمل و بهبود بیماری به بیماران کمک کرده و بیشتر او را متوجه ماوراء عالم کند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: در جریان همین سیل اخیر برخی از روحانیون ما سراغ فرزندان زلزله زده رفتند و سعی کردند دل آنان را شاد کنند و روحیه آن را به آنان برگردانند که این مدل امدادهای فرهنگی خیلی مورد نیاز امروز کشور است.

وی افزود: ما چه مقدار امداد فرهنگی در مسائلی مانند ازدواج، بیماری مردم، روابط خانوادگی و زوجین و ... داریم؟ در حوزه روابط خانوادگی تقریبا کار قابل تاملی نداریم به همین دلیل طلاق در کشور زیاد است و عمده دلیل آن نابلدی زوجین در حفظ زندگی است؛ روحانیت در کنار نهادهای دیگر در این مسئله وظیفه دارند و باید آموزش مهارت کنترل خشم، کوتاه آمدن از برخی خواسته ها در زندگی زناشویی و دیدن خواسته‌های طرف مقابل و ... را به جوانان بیاموزیم.

صادقی افزود: ما راه درازی در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی داریم و زمینه کار زیادی هم پیش روی ما هست؛ الان انتخابات مجلس پیش رو است و چه مقدار زمینه تنش و خرد شدن اعصاب و ... وجود دارد و روحانیت وظیفه جدی در حفظ سلامتی مردم در این مسائل دارد.

این استاد حوزه علمیه اظهارکرد: اگر روحانیت به مردم خدمت کنند در این صورت گوش مردم هم به سخنان روحانیت که همان حرف قرآن و سنت است گشوده خواهد شد و روحانیت نباید این فرصت را از دست بدهد.


  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.