• چهارشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: qom-54977
  • خبرنگار : 50151

وضعیت قرمز چادر مشکی

4
کشور ایران از معدود کشورهای متقاضی مصرف چادر مشکی است و در این میان استان قم از استان‌هایی است که بیشترین میزان مصرف چادر مشکی را دارد، اما وقتی برای خرید این محصول وارد بازار می‌شویم، به سختی می‌توانیم نوع ایرانی آن را پیدا کنیم.

به گزارش ایسنا منطقه قم، اهمیت استفاده از تولید داخل به قدری بالاست که بارها مورد تاکید علما و بزرگان دین قرار گرفته است، حتی در دوران قاجار که ایران از نظر صنایع تولیدی بسیار ضعیف بود، از سوی علما و بزرگان اهتمام ویژه‌ای بر استفاده از تولید داخل وجود داشت، برای مثال آیت‌الله مرعشی نجفی گفته‌اند: "من از روز اولی که خودم را شناختم و روی پای خودم ایستادم از البسه خارجی استفاده نکرده ام." امام خمینی نیز درباره شهید مدرس می‌فرمودند: "در آن وقت لباس کرباس ایشان زبانزد بود، کرباسی که باید از خود ایران باشد، می پوشید."

حجاب چادر مشکی در حدود اواخر صفویه و اوایل قاجار در ایران رواج پیداکرده و بعد از انقلاب اسلامی ایران نیز به پوششی متداول و رسمی در کشور تبدیل می‌شود و امروزه استفاده از پوشش چادر مشکی، به عنوان نشانه دین‌داری و مقید بودن فرد به ارزش‌های دینی تلقی می‌شود، باید توجه داشت که چادر مشکی به نوعی یک کالای فرهنگی است و به ارزش اقتصادی خود محدود نمی‌شود، در بین تمام کشورهای اسلامی، ایران از معدود کشورهای مصرف کننده این نوع از چادر است، با توجه به این نکات، اهمیت خودکفایی در تولید این محصول، بیش از پیش احساس می‌شود، چرا که حمایت از تولید داخل برای رونق اقتصادی نیز، از تاکیدات است.

بهترین کیفیت تولید و بیشترین میزان تولید چادر مشکی امروزه در اختیار کشورهای شرق آسیا، هم‌چون ژاپن، کره‌ی جنوبی، تایوان، تایلند و چین است، کشورهایی که بی آنکه نیازی به این محصول داشته باشند به دانش و فناوری تولید آن دست پیدا کرده‌اند و با شناخت هوشمندانه نیاز بازار ایران، سود فراوانی ازاین مسیر کسب می‌کنند.

امروزه انواع و اقسام چادرهای مشکی در رنگ‌ها و مدل‌های مختلف ایرانی و خارجی در بازار وجود دارد، اما افزایش قیمت چادر مشکی تهیه این کالای پرمصرف را برای مصرف‌کنندگان آن مشکل کرده است، به راستی چرا باید تولید کالایی که چنین تقاضای بالایی در جامعه ایرانی دارد، این چنین  پایین باشد و بازار این کالای منحصر به فرد که صرفا مورد نیاز معدود کشورهای اسلامی از جمله ایران است، در قبضه‌ی کشورهای بیگانه باشد؟

 علی‌اصغر زیلایی مدیر امور اجرایی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور  در 31 اردیبهشت سال جاری گفته است: "تنها تولید کننده چادر مشکی کشور کارخانه حجاب شهرکرد است که علی رغم تلاش زیادی که می‌کنند تنها می‌تواند کمتر از ۱۰ درصد نیاز چادر کشور را تامین کنند، این در حالی است که ما در ایران سالانه ۱۰۰ میلیون متر مربع پارچه چادری مشکی مصرف داریم که میزان تولید داخل پاسخگوی آن نیست و ناچاریم وارد کنیم".

برای چادرمشکی قیمت مصوب تعیین نمی‌شود و وارد کننده نقش مهمی در قیمت آن دارد

محمد کیمیافر، رییس اتحادیه پارچه‌فروشان استان قم، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قم عنوان کرد:‌ امروزه بیشتر چادرمشکی‌های موجود در بازار از کشور تایلند تامین می‌شود، مقدار اندکی از این چادرها نیز ژاپنی است که به دلیل گرانی ارز این کشور، میزان چادرمشکی‌های تولید ژاپن در بازارهای داخلی بسیار پایین است.

وی ادامه داد: چادرمشکی‌های تولید چین نیز با کیفیت بسیار پایین در بازار موجود است، چرا که برخی از وارد کنندگان برای کاهش قیمت نهایی چادر، انواع بی‌کیفیت آن را وارد می‌کنند، در حالی که خرید این اجناس ضعیف برای مصرف کننده هیچ صرفه اقتصادی ندارد و کیفیت نمونه‌ی ایرانی از نمونه‌ی چینی موجود در بازار بسیار بالاتر است.

قیمت چادر مشکی؛ دست‌خوش نوسانات ارز

کیمیا فر بیان کرد:‌ اغلب چادرمشکی‌های موجود در بازار از خارج از کشور تامین می‌شود و تولیدات داخلی سهم اندکی در تامین نیاز داخل دارند، چرا که تولیدی‌های چادرمشکی داخلی، با وجود رشد و پیشرفت در کیفیت کار تولیدی خود، هنوز به کیفیت مدنظر مصرف کننده نرسیده است.

رییس اتحادیه پارچه‌فروشان استان قم گفت: قیمت چادر نیز مانند سایر کالاهای وارداتی، وابسته به نوسانات قیمت ارز است، چرا که یارانه‌ای به واردات چادر مشکی تعلق نمی‌گیرد و واردکننده چادر را با ارز آزاد و به قیمت روز وارد می‌کند، برای مثال وقتی قیمت از 3هزار و پانصد تومان بود، هر متر چادر مشکی با قیمت متری 50هزار تومان به فروش می‌رسید، اما با رسیدن قیمت ارز به 14 هزارتومان، قیمت هر متر چادر مشکی تا متری 200 هزارتومان افزایش داشت و 4 برابر شد، برای چادرمشکی قیمت مصوب تعیین نمی‌شود و وارد کننده نقش مهمی در قیمت چادرهای مشکی دارد.

ماندانا جلالی، مدیرکل تبلیغ حوزه‌ی علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قم، گفت: حوزه‌ی علمیه‌ی خواهران از نظر حقوقی و سازمانی اختیار و وظیفه‎ای برای ورور در عرصه تولید چادر مشکی ندارد، اما چون چادر مشکی از مهم‌ترین کالاهای مصرفی جامعه مخاطبین حوزه‌ی علمیه خواهران یعنی طلاب خواهر است و جنبه فرهنگی نیز دارد، این مسئله برای ما نیز اهمیت ویژه داشته است.

جلالی افزود: طبق بیان مقام معظم رهبری تمام نهادها به ویژه حوزه علمیه نقش مهمی در حمایت از تولید داخلی دارند، به همین جهت نمایشگاه‌های متعددی توسط حوزه‌ی علمیه‌ی خواهران برای معرفی چادر ایرانی برگزار شده است، برخی مدرسه‌های علمیه‌‌ خواهران نیز بازارچه‌های محلی دارند که در آن‌ها چادر ایرانی عرضه می‌شود و اکنون بسیاری از طلاب خواهر با انواع ایرانی چادر مشکی آشنایی دارند و از انواع ایرانی این محصول استفاده می‌کنند.

گزارش از زینب شوندی، خبرنگار ایسنا، منطقه قم

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.