• یکشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: qom-55010
  • خبرنگار : 50151

آیت الله اراکی:

ملک شخصی دانستن خودرو و خیابان عمق بی‌درکی است/ضرر منافقان از کفار بیشتر است

439824_869
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه ضرر منافقان برای کشور از کافران بیشتر است به مسئله توجیه برخی افراد برای ارتکاب گناه در ملا عام پرداخت و گفت: اینکه برخی می‌گویند خودرو ملک شخصی است و هرکسی می‎تواند هرکاری در آن انجام دهد، نشانه عمق بی‎درکی و بی سوادی است زیرا مگر می‎توان کاری را در خیابان و در مقابل مردم انجام داد و ان را رفتاری فردی دانست؟.

به گزارش ایسنا منطقه قم، آیت‌‎الله محسن اراکی شنبه شب ۱۶ شهریورماه در مراسم عزاداری شب هشتم محرم در حسینیه شهدای قم گفت: در قرآن به مساله باورداشت و ایمان توجه بسیار عمیق و دقیق و کاربردی شده است زیرا تفاوت میان ایمان‎های مختلف و آثار آن به خوبی بیان شده است.

وی افزود: یکی از ایمان‎هایی که قرآن از آن نام می‎برد، ایمان تصدیقی است که تسلیمی در آن نیست یعنی شخص به خدا ایمان دارد ولی در زمانی که باید برای اثبات ایمان، عملی هم داشته باشد از آن سر باز می‌‏زند.

اراکی با ذکر این مطلب که خاستگاه ایمان تسلیمی، عشقی است که خداوند در نهاد ایمان قرارداده است، گفت: این عشق نیز با حبی ایجاد می‎شود که خداوند آن را در محبت به پیامبر و اهل بیت(ع) ایشان قرارداده است.

محبت اهل بیت(ع)؛ هویت انسان در قیامت
وی تصریح کرد: محبت پیامبر و اهل بیت(ع) در آخرت، هویت ما را مشخص می‎کند زیرا در صحرای محشر، هر کسی با هرچیزی که به آن محبت عملی داشته باشد، محشور می‎شود؛ اگر در دنیا اهل بیت(ع) را درک و در مسیر آنها حرکت کنیم، قطعا محبت اهل بیت(ع) هویت ما در آخرت خواهد بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: در روایات بیان شده است که اگر محبت به پیامبر و اهل بیت(ع) صادقانه باشد، ممکن است که شخص شیعه، با لغزش‎هایی نیز در دنیا مواجه باشد ولی در نهایت به اصل خویش باز می‎گردد.

وی گفت: خداوند در قرآن بیان می‎دارد که ما هیچ پیامبری را بدون اینکه برای او برنامه رسیدن به جایگاه فرمانروایی در نظر گرفته باشیم مبعوث نکردیم؛ این مساله به اهمیت جایگاه امام در جامعه اشاره دارد.

ضرر منافقان از کفار بیشتر است
وی با ذکر این مطلب که پیامبر و اهل بیت(ع) میزان دین هستند، بیان کرد: جریان نفاق مهمترین جریانی بود که به جنگ دین آمد؛ حتی کفار هم به اندازه منافقان برای اسلام خطر نیافریدند زیرا کفار، جبهه‎ای مشخص داشتند و نیت‎ها و اراده‌ها در مقابل آنها قرار گرفت ولی منافقان، نیت‎ها را نیز دچار شک و تردید کردند.

اراکی اظهار کرد: شیطان پس از چند هزار سال عبادت، به دلیل نفاقی که در دل داشت و برای بندگی خود هدف غیرالهی داشت و می‎خواست بهترین بنده خدا باشد و در این تلاش به امر خدا التزام نکرد، دچار لغزش شد و به آفت انسان ابوالبشر و همه آدمیان مبدل شد.

نفاق؛ مشکل اصلی ابلیس
وی گفت: ابلیس هیچگاه کافر نشد بلکه با جنگ با اولین امام، به دنبال نفاق افکنی رفت؛ او با شناخت کامل از خدا اظهار کرد که انسان را در این راه که می‎خواهد بهترین بنده باشد، ناکام می‎گذارد.

وی با ذکر این مطلب که جنگ‎ها و تلاش‎های پیامبر در اوایل بعثت برای تحقق ایمان اول یا ایمان تصدیقی بود، اظهارکرد: قرآن کریم در قرآن به کفر پس از ایمان اشاره می‎کند که در این موضوع، افراد می‎دانند که حق و باطل کدامند ولی برای نیت‎های نفاق آلود خود با امر خدا به مبارزه می پردازند.

وی با بیان این مطلب که دشمنان امام علی(ع) عالم‎ترین افراد نسبت به مقام و جایگاه حضرت بودند، بیان کرد: این افراد بودند که اجازه نقل مقامات حضرت را ندادند و پیوسته به انکار آنها پرداختند؛ دشمنان امام حسین(ع) همگی به جایگاه ایشان واقف بودند و برای همین امر نیز پاداش بیشتری از یزید و عبیدالله طلب می‎کردند زیرا می‎گفتند که ما اشرف مخلوقات خدا را کشتیم.

وی با بیان اینکه پس از رسول‌الله جامعه را وارونه کردند و شهادت امام حسین(ع) و اسارت اهل و عیال رسول الله نشان‌دهنده عمق این وارونگی فرهنگی بود اظهار کرد: در یکی از کشورهای عربی، یکی از اساتید که اصلا از چنین ماجرایی خبر نداشت پس از شنیدن این ماجرا و عوامل آن و حقانیت امام و یارانش، به طور کلی تغییر مذهب داد وشیعه شد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با ذکر این مطلب که حوض کوثر برای پیامبر است، تصریح کرد: حوض کوثر برای پیامبر است ولی ساقی آن امام علی(ع) است که این مساله جای تفکر و تعمق دارد؛ همچنین موذن روز قیامت یعنی سخنگوی دستگاه الهی در محشر نیز امام علی(ع) است.

وی گفت: در قرآن به دو نوع ظلم اشاره شده است که یک ظلم، ظلم فردی و دیگری، ظلم اجتماعی است؛ وقتی کسی راه برای نافرمانی در جامعه ایجاد کرد، آن زمان است که کل جامعه متضرر می‎شوند.

خیابان و خودرو ملک شخصی نیست
اراکی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: اینکه برخی می‌گویند خودرو ملک شخصی است و هرکسی می‎تواند هرکاری در آن انجام دهد، نشانه عمق بی‎درکی و بی سوادی او است زیرا مگر می‎توان کاری را در مقابل مردم انجام داد و ان را رفتاری فردی دانست؟.

وی افزود: خیابان جای عمل فردی نیست و هر کاری در یک جمع قطعا نتایج آن را در کل جمع تقسیم و منتشر می‎کند؛ به همین خاطر است که خداوند ما را نسبت به همه فعالیت‌هایی که در جامعه صورت می‌گیرد حتی رفتارهای بد مسئولان که باید با واکنش مردم مواجه شود مسئول می‌داند.

وی در پایان بیان کرد: ولایت، دارای پیوستگی فرهنگی است و کسانی که ولایت حضرات معصومین(ع) را می‎پذیرند باید به این پیوست نیز التزام داشته باشند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.