• چهارشنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: semnan-10728

/جاذبه های مذهبی و گردشگری استان سمنان/

امامزاده قاسم بن موسی بن جعفر(ع) - مهدیشهر

امامزاده قاسم بن موسی بن جعفر(ع) - مهدیشهر

در منطقه زیارت شهرستان مهدیشهر امامزاده ای وجود دارد که بنام امامزاده قاسم بن موسی بن جعفر (ع) معروف است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،منطقه سمنان ٬ امامزاده قاسم بن موسی بن جعفر (ع) از نوادگان امام جعفر صادق (ع) و فرزند امام موسی کاظم (ع) و از برادران امام رضا (ع) است.

بنا به روایات و باور افراد محلی ٬ ایشان مسافر بوده و در حدود 800 سال پیش از کربلا یا نجف عازم مشهد مقدس (طوس قدیم) برای زیارت بارگاه برادرش امام رضا (ع) بوده است. در 800 سال پیش جاده ابریشم از مهدیشهر می گذشت و به همراه امامزاده قاسم (ع) ساربان هایی نیز بوده اند.

ایشان در منطقه امام زینعلی مهدیشهر بر اثر بیماری فوت می کند و در شب،ساربان ها خواب می بینند که باید ایشان را روی شتر بگذارند و هر جا که شتر به زمین نشست جنازه امامزاده قاسم بن موسی بن جعفر (ع) را غسل کنند و در آنجا دفن کنند. . صبح ساربان ها به راه می افتند و جنازه امامزاده را بر روی شتر می گذارند و به راه می افتند و در منطقه زیارت مهدیشهر شتر می ایستد و در آنجا جز نیزاری کوچک نبوده است و ساربان ها می بینند که نمی توان جنازه را شست و غسل داد. ساربان ها در شب خواب می بینند که اگر آن نیزار کوچک را با دست کنار بزنند آب بیرون می آید و با آن آب می توانند وی را غسل داده و جنازه را سوار شتر کنند و هرجا که شتر ایستاد او را دفن کنند.

در صبح روز بعد ساربان ها به مکان مورد نظر می رسند و می بینند که فقط یک نیزار کوچک در آنجا است و آنها همان چیزی را که در خواب دیده بودند را انجام می دهند و آبی بیرون می آید و با آن امامزاده قاسم بن موسی بن جعفر (ع) را غسل می دهند و دفن می کنند.

این مکان غسل ،بعدها سرچشمه زیارت نام گرفت. و امروزه در ماه محرم دسته جات مذهبی نخل امام حسین (ع) را در آنجا به قول معروف "حیدری می کنند" و معتقد هستند که این آب معجزه ای است.

در خصوص زمان فوت ایشان تاریخ دقیقی در دست نیست.

بنای امامزاده در سال 943 هجری شمسی در دوره صفویه به دست هنرمندان ماهر ایرانی ساخته شده است .

همچنین این بنای تاریخی مذهبی در تاریخ 25 اسفندماه 76 طی شماره 3548 در شمار آثار ملی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

مصالح به کار رفته در ساخت بنا و گنبد آن گچ و خاک بوده است که قدمت گنبد آن با نمای مسجد امام سمنان برابری دارد.

این بقعه متبرکه 1200 متر مربع فضای سرپوشیده و 400 متر محوطه باز دارد و امروزه میزبان بسیاری از شیفتگان به اهلبیت (ع)است..

اولین ضریح مطهر این بقعه متبرکه چوبی بوده اما بعدها به واسطه همت مردم و بانیان خیر از جمله شخصی به نام آقای خیرخواهان ،یک ضریح فولادی جایگزین ضریح قدیمی گردید.

در حال حاضر این بقعه دارای چند اطاق – دالان و ایوان و صحن و دو گنبد است که گنبد اول عنوان مسجد و گنبد دوم ضریح مطهر در آن قرار گرفته است که ارتفاع ساقه های گنبد 2.4 متر است.

همچنین با هدف توسعه حرم مطهر امامزاده قاسم بن موسی بن جعفر (ع) 202 متر مربع از پلاک 2177 همجوار حرم خریداری شده که بنا است با اجرای طرح توسعه و نوسازی به آن افزوده شود.

گردآوری و تدوین: سیدمحمد علی شاهمیری،خبرنگار ایسنا منطقه سمنان

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha