• پنجشنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: semnan-38454

رییس جهاد دانشگاهی استان سمنان:

اطلاع‌رسانی در استان سمنان از هارمونی برخوردار نیست

اطلاع‌رسانی در استان سمنان از هارمونی برخوردار نیست

رییس جهاد دانشگاهی استان سمنان با اشاره به نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در دنیای امروز گفت: دستگاه‌های اجرایی باید نگاه‌شان را قدری به رسانه‌ها نزدیک‌تر کنند.

حسن رهایی با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در دوران معاصر، به انتقاد از عدم استفاده دستگاه‌های اجرایی از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای استان پرداخت و اظهار کرد: دستگاه‌ها و روابط‌عمومی‌ها نباید منتظر رسانه‌ها بمانند بلکه باید برای افزایش سهم خود از محصولات رسانه‌ای، به پیشواز رسانه‌ها بروند.

وی با اذعان به اینکه هنوز در بسیاری از روابط عمومی دستگاه‌های دولتی رویکردی سنتی حاکم است افزود: متاسفانه روابط‌عمومی‌ها از جریان اطلاع‌رسانی عقب مانده‌ و متناسب با سرعت پیشرفت جریان‌های رسانه‌ای، رشد نکرده‌اند.

رییس جهاد دانشگاهی استان سمنان با بیان اینکه بهره‌وری زمانی محقق می‌شود که اقناع افکار عمومی صورت گیرد گفت: اقناع افکار عمومی از دو طریق صورت می‌گیرد؛ نخست از طریق دستیابی به نظرات افکار عمومی و دوم از طریق اطلاع‌رسانی به افکار عمومی.

وی غیرهدفمند بودن جریان اطلاع‌رسانی را از مهمترین نقاط ضعف جریان اطلاع‌رسانی در استان برشمرد و افزود: جریان اطلاع‌رسانی در استان باید از یک هارمونی، انتظام و جهت‌گیری منسجم برخوردار باشد تا بتواند بر افکار عمومی تاثیر بگذارد.

در برخی زمینه‌ها نیازمند "اطلاع‌نرسانی" هستیم

رییس خبرگزاری ایسنا استان سمنان، با انتقاد از عدم بهره‌مندی جریان اطلاع‌رسانی استان از یک جهت‌گیری هدفمند که تامین‌کننده منافع استان باشد، تصریح کرد: جریان اطلاع‌رسانی در استان از هارمونی لازم برخوردار نیست و همین سبب می‌شود که در برخی زمینه‌ها در تضاد با منافع استانی به تولید محتوا بپردازد.

رهایی با بیان اینکه گاهی در برخی زمینه‌ها نیازمند "اطلاع‌نرسانی" هستیم گفت: گاه در برخی از پروژها و فعالیت‌های عمرانی استان، هنوز پروژه قوام نگرفته اما بعضی از مسوولین اقدام به اطلاع‌رسانی ناقص و غیرهدفمند درباره آن می‌کنند که این رویکرد، گاهی به چالش‌های اجتماعی و منطقه‌ای که لزوما تامین کننده منافع استان نیستند، دامن می‌زنند. لذا در این خصوص نیازمند تدوین یک استراتژی رسانه‌ای هستیم.

رهایی ادامه داد: در بعضی مواقع که هنوز فعالیت و پروژه ای، قوام نیافته شاید چندان نیازمند طرح همه زوایای طرح‌ها در رسانه‌ها نباشد لذا گاهی در مواردی بیشتر نیازمند "اطلاع نرسانی" برای انجام درست فعالیت و پروژه هستیم تا طرح پیوسته و مستمر آن در فضای رسانه‌ای.

لزوم بهره‌مندی از استراتژی رسانه‌ای در پروژه‌های مهم استانی

رئیس جهاددانشگاهی استان از مسوولان ارشد استان خواست برای تمامی پروژه‌های شاخص استان یک استراتژی و پیوست رسانه ای تدوین و بر مبنای آن عمل کنند.

وی همچنین به مطالبات رئیس‌جمهور از استاندار سمنان پرداخت و ادامه داد: رئیس‌جمهور در حکم استاندار سمنان بر لزوم رونق اقتصادی، توسعه اشتغال، توجه به گردشگری با تاکید بر ظرفیت‌ها و موقعیت ممتاز کویر و مهمتر از همه بر حل مسئله آب در استان تاکید فرمودند.

این عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی استان سمنان خاطرنشان کرد: جریان اطلاع‌رسانی در استان باید به‌گونه‌ای عمل کند که به تحقق این مطالبات در استان کمک کند.

رئیس جهاددانشگاهی استان یادآوری کرد: به نظر می‌رسد که باید در برخی مسائل خاص، قبل از اطلاع‌رسانی نیازمند یک استراتژی اطلاع‌رسانی داریم تا با ایجاد هارمونی و هماهنگی به تامین منافع مردم و استان کمک کند و برای تحقق این مهم نیازمند یک ستاد فرماندهی هستیم که می‌تواند از سوی شورای اطلاع‌رسانی استان تشکیل شود.

وی، بر لزوم آنچه لزوم داشتن "یک ستاد فرماندهی اطلاع‌رسانی در استان"می‌خواند، تاکید کرد و گفت: گاهی اطلاع‌رسانی‌های ناهماهنگ و ناهمگون، زمینه بروز برخی چالش‌ها در استان را فراهم کرده و سبب شده که منافع استان محقق نشود.

کم بودن سهم استان از رسانه‌های ملی و سهم ناچیز شهرستانها از رسانه‌های استانی

این عضو شورای فرهنگ عمومی استان، کم بودن سهم استان از رسانه‌های ملی را از مهمترین نقاط ضعف جریان اطلاع‌رسانی در استان دانست گفت: شوربختانه این رویه در ارتباط بین دستگاه‌های اجرایی و سایت‌های خبری وزارتخانه‌ها نیز وجود دارد و سهم دستگاه‌های استان از فضای رسانه‌ای وزارتخانه‌ها نیز بسیار قلیل و اندک است.

وی عدم رویکرد حرفه‌ای به تولید محتوا را از مهمترین عوامل موثر در سهم پایین استان از فضای رسانه‌ای ملی دانست و گفت: همچنان علاقه بسیاری از روابط عمومی‌های استان بیشتر به سمت اخبار سرد پوششی است و رسانه‌های حرفه‌ای و موثر نیز اقبالی به این نوع از محصولات خبری دستگاه‌ها ندارند.

وی بر لزوم پایش سهم رسانه‌ای استان در سه سطح شهرستانی، استانی و ملی تاکید کرد و گفت: به نظر می‌رسد سهم محصولات خبری استان در رسانه‌های ملی به هیچ عنوان با ظرفیت‌های متعدد و متنوع استان، همخوانی ندارد و با توجه به این همه فعالیت و فرصت‌های بالقوه ارزشمند؛ باید سهم استان در رسانه های کشوری تقویت شود. ضمن اینکه متاسفانه این روند در سطح استان نیز وجود دارد به‌طوری که سهم شهرستان‌های استان نیز از رسانه‌های استانی چندان مناسب و متناسب با ظرفیت هر شهرستان نیست

این فعال رسانه‌ای پیشنهاد کرد: رسانه‌های موثر استان بیشتر به تولید خبر و گزارش از شهرستان‌های هشت‌گانه استان بپردازند تا رسانه‌ها انعکاسی از همه استان‌ باشند.

رهایی با گلایه از غیرپاسخگو بودن دستگاه‌های استانی گفت: روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی باید نگاه‌شان را قدری به رسانه‌ها نزدیک‌تر کنند تا بتوانند سهم دستگاه خود از رسانه‌ها را افزایش دهند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.