• دوشنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۷ / ۱۶:۲۹
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: semnan-39621

معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور عنوان کرد:

نسخه دانشگاه جامع گره کور اشتغال فارغ‌التحصیلان را باز می‌کند؟/ توسعه مراکز بین‌المللی از رهگذر کشورهای همسایه

IMG_1354

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به اشتغال‌محور بودن رشته‌های این دانشگاه از دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور بزرگترین دانشگاه مهرتی کشور نام برد و گفت: روندی که این دانشگاه در پیش گرفته می‌تواند گره کور اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را باز کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا-منطقه سمنان، دکتر سیداحمدرضا پیش‌بین در نشست خبری با اصحاب رسانه در استان سمنان، اظهار کرد: براساس آمارها دانش‌آموختگان علمی-کاربردی بیشترین اشتغال به‌کار را در بین دانشجویان کشور دارند.

وی از دانشگاه جامع علمی کاربردی به‌عنوان یک دانشگاه تقاضا‌محور نام برد و افزود: این دانشگاه براساس نیازهای واقعی جامعه و متناسب با تقاضایی که در بازار آموزشی وجود دارد عمل می‌کند و از همین رو رصد پیوسته نیازها یکی از مهمترین ماموریت‌های ما در دانشگاه علمی کاربردی است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در پاسخ به پسش ایسنا در خصوص شیوه متفاوت ایجاد کدرشته‌های دانشگاهی تخصصی و کاربردی  اظهار کرد: قانونگذار اجازه تعریف رشته‌های جدید، خاص و تخصصی را به ما داده است و در همین راستا بیش از 800 رشته خاص در دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور تدوین و تصویب شده که این رشته‌ها هرچند سال یک‌بار مورد بازنگری مجدد قرار می‌گیرند.

دانشگاه جامع در جست‌وجوی دانشگاه توسعه کیفی و مهارتی

وی با بیان اینکه هدف دانشگاه توسعه کیفی و مهارتی است ادامه داد: دانشگاه جامع طی دو سال اخیر به تدریج در حال اصلاح هرم آموزشی خود است.

وی با بیان اینکه در یک مقطع کدرشته‌های کاردانی دانشگاه علمی کاربردی با کدرشته‌های کارشناسی برابری می‌کرد گفت: به‌دنبال تغییرات آموزشی و سیاست‌های جدید دانشگاه، محدودکردن رشته‌های کارشناسی و افزایش رشته‌های کاردانی به عنوان یک اولویت در برنامه کاری ما قرار گرفت.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور اضافه کرد: در همین راستا هدفگذاری ما برای شرایط مطلوب اعطای سهم بیش از 60 درصدی به رشته‌های کاردانی و کاهش رشته‌های کارشناسی به زیر 40 درصد است. ضمن اینکه در دروس و سرفصل‌های درسی هم به دنبال این هستیم که بیش از 70 درصد دروس به دروس مهارت‌محور و 30 درصد به دروس نظری تعلق گیرد.

پیش‌بین، در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایسنا در خصوص چرایی فقدان رویکرد جدی‌تر به تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه فراگیر گفت: در حوزه تحصیلات تکیلی به دنبال این هستیم که با ایجاد ظرفیت‌های لازم در آینده به‌صورت "پروژه‌محور" به سمت ایجاد رشته‌های کارشناسی ارشد برویم البته در شرایط فعلی این مهم اولویت نخست ما نیست اما در درازمدت به این سمت حرکت خواهیم کرد.

مراکز بین‌المللی دانشگاه جامع توسعه می‌یابند

وی از توسعه همکاری‌های بین‌المللی به عنوان دیگر اولویت کاری این دانشگاه جامع در سطح ملی نام برد و افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشورهای منطقه و همسایه به دنبال توسعه مراکز بین‌المللی خود است و در همین راستا رایزنی‌هایی با کشورهای پیشرفته و مهارت‌محور نیز صورت گرفته است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: در آینده نزدیک شاهد توسعه همکاری‌های بین‌المللی در خصوص آموزش‌های مهارتی خواهیم بود.

وی از افزایش انجمن‌های علمی به عنوان اولویت دیگر این دانشگاه در دوره جدید نام برد و افزود: در همین راستا به دنبال این هستیم که در هر مرکز حداقل یک انجمن علمی دانشجویی داشته باشیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور از افزایش کانون‌های فرهنگی در مراکز علمی کاربردی به عنوان دیگر سیاست این دانشگاه نام برد و گفت: علاوه بر این ایجاد انجمن‌های ورزشی در دانشگاه‌ها از دیگر هدفگذاری‌های عمده در این بخش است.

وی با اشاره به افزایش خدمات دانشجویی در این دانشگاه اظهار کرد: امسال اعتباری بالغ بر 11 میلیارد تومان به منظور اعطای تسهیلات دانشجویی جذب کردیم و هر دانشجو می‌تواند در هر نیمسال 500 هزار تومان وام دانشجویی از این محل دریافت کند که حدود 50 درصد شهریه پرداختی هر دانشجو است.

یک وعده غذای گرم برای دانشجویان 8 استان محروم

وی از تخصیص 2.5 میلیارد به غذای دانشجویی در نیمسال اول امسال خبر داد و گفت: البته دانشجویان 8 استان محروم‌ و کمتر برخوردار از اعتبارات غذای دانشجویی بهره‌مند هستند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ادامه داد: قرار است در آینده تا 40 درصد دانشجویان مراکز علمی کاربردی کشور از یک وعده غذای گرم بهره‌مند شوند.

وی از الزام دانشگاه‌های علمی کاربردی استان‌ها به تدوین برنامه‌های راهبردی 3 تا 5 ساله خبر داد و افزود: مراکز دانشگاهی باید برنامه راهبردی را متناسب با ظرفیت‌های بومی استان خود تدوین کنند.

دکتر پیش‌بین بر لزوم تغییر و اصلاح برخی رشته‌ها تاکید و تصریح کرد: برخی مراکز دانشگاهی بیش از 10 سال است که یک سری رشته‌ها را بدون بازنگری در پایان هر دوره مجدد درخواست می‌کنند در صورتی که هر رشته در هر 5 سال یک بار نیازمند بازنگری است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.