• یکشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: semnan-42103

نگاهی اجمالی به آیین‌های عاشورایی در استان سمنان +تصاویر

0

عزاداری سرور و سالار شهیدان در استان سمنان از گونه‌گونی و تنوع بالا و از شور و حزن بسیار بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه سمنان، عزاداری‌ها در جای جای این استان پهناور با شور و حال خاصی برگزار می‌شود. استان سمنان از نظر تنوع آیین‌های عزاداری یکی از متلون‌ترین استان‌ها در کشور است. آنچه در پی می‌آید روایت مختصر برخی از این آیین‌های عزاداری است.

آیین های عزاداری در سمنان :

در شهرستان سمنان چند روز مانده به ماه محرم، زنان و مردان هر محله به نظافت مساجد و حسنییه ها پرداخته، علاوه بر آن سر در خانه ها و بازار را سیاه پوش می کنند .

چادر بزرگی موسوم به پوش یا خیمه به نشانه آغاز عزاداری برروی تکایای نقاط شهری و روستایی بر پا می گردد. از رایج ترین مراسم عزاداری مربوط به ماه محرم می توان به روضه خوانی، دسته گردانی، علم بندان، نخل گردانی و ادای نذورات اشاره نمود. در تمام نقاط شهرستان سمنان از اول ماه محرم، مراسم روضه خوانی در مساجد و حسینیه ها برگزار شده و برخی افراد نیز به بر پایی این مجالس در خانه های خود مبادرت می ورزند .

در طول شبهای دهه اول محرم، پس از نماز مغرب و عشاء مجالس عزاداری و سوگواری در مساجد با حضور روحانیون و مداحان انجام می شود. برپایی این مراسم تا پایان ماه صفر به طول می انجامد. یکی از شیوه های عزاداری این ایام، دسته روی یا دسته گردانی است. معمولاً از شب پنجم محرم به بعد دستجات عزاداری از مقابل حسینیه یا تکایای خود حرکت کرده و هر دسته مسیر مشخصی را در هر یک از شب ها طی می نماید .

آیین علم بندان :

علم ،چوب بلندی است که یک پنجه فلزی در راس آن نصب شده است. علم بندان از دیگر آئین های محرم در سمنان است که در بیشتر نقاط شهرستان با اندکی تفاوت در زمان و نحوه اجرا، انجام می شود. بسیاری از مردان و زنان به جهت بر آورده شدن حاجات خود در این مراسم شرکت نموده و نذورات خود شامل پول و پارچه ها را به علم می بندند. بدین ترتیب بدنه علم از پارچه های نذری اهالی پوشیده می شود. پس از پوشیدن علم، آن را با احترام بلند کرده و در این لحظه همگان صلوات می فرستند. برخی از افراد بنا به نذر خود در جلوی علم گاو یا گوسفند قربانی می کنند .

|

آیین نخل گردانی :

یکی دیگر از نشانه های عزاداری در نقاط مختلف نخل گردانی است. نخل را با پارچه های سبز و مشکی پوشش داده و در قسمت جلوی آن تصاویر امامان، شهدا و آینه می آویزند. برای بلند کردن نخل عزاداران شال سیاه به گردن خود می اندازند. نخل را در شبهای محرم همراه با هیاتهای عزاداری حمل می کنند. این شیوه در روزهای تاسوعا و عاشورا چشمگیرتر می باشد. در بین عزاداران روستای اعلا مرسوم است که برخی پایه های نخل را زنان در دست گرفته و در حمل آن شرکت می نمایند .

آیین روز تاسوعا و عاشورا :

اوج عزاداری ماه محرم در شب های تاسوعا و عاشورا است. اهالی هر محله پس از تجمع در تکایا و حسینیه های خود به سوگواری پرداخته و سپس در قالب دستجات عزاداری در سطح شهر یا روستا به حرکت در می آیند. در روز تاسوعا دستجات عزاداری مهدیشهر از حسینیه اعظم به طرف کوه تاسوعا حرکت می کنند. در میان دسته، علامت، علم، نخل و دیگر نشانه های عزاداری بچشم می خورد. عزاداران این شهر زنجیروار نخل را در مسیری شیب دار به فراز کوه برده و پس از عزاداری به محل قبلی باز می گردانند. مراسم نخل گردانی شهمیرزاد در بعد از ظهر روز عاشورا انجام می شود. عزاداران در قالب دستجات منظم همراه با حمل نشانه های عزاداری به ارتفاعات همجوار شهر رفته و از آن مکان به مقبره پیغمبران در ارتفاعات جانب دیگر شهر سلام می دهند. در میان دستجات این شهر حرکت ذوالجناح نیز مرسوم می باشد. عزاداران شهر سرخه بعد از نماز ظهر عاشورا نخل را در میان حسینیه، پنج نوبت می چرخانند. آتش زدن خیمه ها از دیگر مراسم شهر سرخه و برخی نقاط شهرستان می باشد. مراسم نخل گردانی محله جهادیه سمنان در بعد از ظهر تاسوعا بسیار باشکوه بوده و جمعیت زیادی برای شرکت در این مراسم در محل حضور می یایند. در ایام تاسوعا و عاشورا در میان دستجات عزاداری نشانه هایی چون نخل، علم، علامت، پرچم، سقا، چلچراغ و غیره مشاهده می گردد، پخت غذای نذری و تقسیم آن در بین اهالی هر محله از دیگر آداب این ایام می باشد .

سنگ زنی :

یکی دیگر از شیوه های خاص عزاداری رایج در منطقه، مراسم سنگ زنی عزاداران شهر سرخه و روستای اعلا است. در این شیوه عزاداران با در دست گرفتن دو چوب به اندازه کف دست همگام و هم نوا با آوای نوحه آنها را به هم می کوبند. در این شیوه، عزاداران به جای زدن بر سینه، دو چوب (سنگ) موجود در دستان خود را در حالت تک ضرب و سه ضرب بر هم می زنند. در شهر سرخه عزاداران دو هئیت خندق و آقا علی چال در روزهای تاسوعا و عاشورا در حالیکه لباس عربی بر تن نموده و چهره خود را پوشانده اند به سنگ زنی می پردازند .

شام غریبان :

غروب روز عاشورا، شام غریبان شهدای کربلاست. از این رو عزاداران هر محل از خواندن نماز مغرب و عشا در حالیکه شمع یا فانوسی در دست دارند در تاریکی اقدام به دسته گردانی در نقاط مختلف می نمایند. حمل نشانه های عزاداری در میان دستجات شام غریبان مرسوم نمی باشد. در نقاطی چون افتر، فولاد محله و شهمیرزاد، مراسم دسته روی و سوگواری تا سیزدهم محرم که اصطلاحاً سوم امام نام دارد انجام می گیرد. در شهمیرزاد و سرخه در غروب روز سوم جماعتی در قالب قوم بنی اسد به نشانه دفن نمادین اجساد شهدا در حال حمل بیل و کلنگ وشبیه نعش اقدام به دسته گردانی و سوگواری می نمایند .

تعزیه خوانی :

بر پایی مجالس تعزیه از دیگر روش های عزاداری در این ایام است. مجالس تعزیه در تکایا و حسینیه های نقاطی چون مهدیشهر، اعلا، دوزهیر، افتر، سرخه، فولاد محله و نیز در شهر سمنان برگزار می گردد. ایفا کنندگان نقش دریک گروه تعزیه شامل: امام خوان، شمر خوان، بچه خوان، حر، عباس، علی اکبر و غیره است.نام برخی از مجالس تعزیه خوانی که برگرفته از وقایع و حوادث کربلا به شرح زیر می باشد :

مجلس مصیب، شهادت حر، مسلم، دو طفلان مسلم، شهادت امام رضا (ع)، مجلس ابوالفضل، علی اکبر(ع)، قاسم و شهادت امام حسین (ع). گفتنی است که مجالس تعزیه خوانی زنانه نیز توسط برخی زنان روضه خوان این شهر در ایام محرم برگزار می گردد .

|

آیین های عزاداری در شاهرود :

مراسم طوق بندان (ياعباس) در شهر شاهرود :  

روز پنجم محرم در شهر شاهرود به روز طوق بندان (ياعباس)موسوم است. در اين روز تمامي طوق هاي مساجد سطح شهر و برخي خانه ها با آداب و احترام خاصي با پارچه هاي نذري كه توسط افراد حاجتمند به خادمان اهدا شده پوشيده مي شود. در رأس تيزي طوق، یک سيب سرخ نيز قرار مي دهند، پس از بستن پارچه ها، طوق ها را به طرف مدرسه قلعه محل تجمع عزاداران انتقال مي دهند. دسته چند هزار نفري سوگواران در حالي كه سيه پوش گشته و برخي پا برهنه اند دست بر كمر ديگري گرفته و در حين حركت، با دست ديگر بر روي سينه مي كوبند . ذكر ايشان در اين روز تنها عبارت يا عباس، یاعباس است،  پشت دسته، طوق ها را حركت مي دهند،  مرسوم است كه طوق ها را به حالت افقي بر روي دوش عزاداران تا تكيه بازار حمل كرده و در آنجا در بين انبوه جمعيت عزادار طوق ها را برافراشته و عزاداري در اين هنگام شور بسياري به خود مي گيرد .

مراسم علم بندان :

با آغاز ماه محرم ، خادمين مساجد به اتفاق بزرگان محل علم هاي عزاداري را با پارچه هايي به رنگ سبز، مشكي، آبي و قرمز پوشش مي دهند . علم شامل يك پایه چوبي بلند است كه بر روي آن پنجه فلزي قرار دارد .

علم گردشي :

مراسم علم گردشي در مناطق كالپوش و برخي نقاط كويري در روزي از ايام دهه محرم صورت مي گيرد. در اين روز علم ها را از مساجد بيرون آورده، فردي در حالي كه علم را به دست گرفته در پيشاپيش عزاداران حركت مي كند. در طي مسير برخي افراد گوسفندي را در پاي علم قرباني كرده و سايرين نذورات خود را به بانيان عزا مي دهند .

تاسوعا و عاشورا :

اوج عزاداري اهالي منطقه در شب و روزهاي تاسوعا و عاشورا است. اهالي هر منطقه در مساجد و حسينيه ها حضور يافته و به عزاداري مي پردازند . دسته جات عزاداري از مساجد و حسينيه هاي هر محل به حركت در آمده و دسته گرداني مي كنند . نخل برداري روستاهاي دهملاء و ديزج و مغان ، شهرهاي بسطام ، قلعه نو خرقان و مجن در روز عاشورا جمعيت بسياري از اهالي شهر شاهرود را براي عزاداري به اين نقاط مي كشاند .

تعزيه خواني از ديگر شيوه هاي عزاداري است كه غالباً پس از نخل برداري در نقاط مختلف صورت مي گيرد .

شام غريبان :

غروب روز عاشورا شام غريبان شهداي كربلا است. عزاداران حسيني  در این شب پس از اقامه نماز مغرب و عشاء هر يك شمع و يا فانوسی در دست گرفته و با تشكيل دسته جات عزاداري در سطح شهر يا كوچه هاي روستا به حركت در آمده و به عزاداري مي پردازند .

مراسم تعزيه خواني :

  مجالس تعزيه غالباً به مدت يك دهه در برخي نقاط شهري و روستايي در مكان هايي چون تكايا و حسينيه ها اجرا مي گردد. تعزيه خوانان شامل دو گروه موافق و مخالف خوان مي باشند، گروه موافق خوان لباسي به رنگ سبز، مشكي، سفيد و گروه مخالف لباسي قرمز رنگ به تن دارند تعزيه خوانان از ابزار و وسايلي همچون شمشير ، سپر ، كلاه خود، چكمه و غيره در مجالس خود استفاده مي كنند .

نام برخي مجالس تعزيه در اين منطقه عبارتند از :

ﺤﺟﺔ الوداع، مسلم، طفلان مسلم، علي اكبر، ابوالفضل، چهار سردار، قاسم، حر، عباس، شوذب ، غلام ترك و شهادت امام حسين(ع)

|

يازدهم محرم :

در اين روز نخل بزرگ شهرشاهرود توسط عزاداران به حركت در مي آيد. براي اين منظور دستجات عزاداري سطح شهر و روستاهاي اطراف با حمل طوق و علم به سمت مسجد نخل حركت مي كنند. پس از قرار گرفتن مردان در زير چوب هاي نخل ، با ذكر ياحسين نخل را از مسجد به سمت مزار قديم شهر حركت مي دهند. پس از نوحه خواني و ذكر مصيبت نخل را مجدداً به جايگاه اوليه باز مي گردانند . اهالي نقاط كويري طرود و سطوه در اين روز براي عزاداري به مقبره پير مردان در حومه روستا مي روند .

يقه بندي :

اين مراسم در روستاي نردين ( منطقه كالپوش ) در روز 13 محرم ( سوم امام )برگزار مي گردد، در اين روز يكي از اهالي محل در خانه خود طعام نذري پخته و تعزيه خوانان را براي صرف نهار دعوت مي كند .

پس از نهار يكي از اعضاي خانه، يقه تك تك تعزيه خوانان را به نشانه خاتمه عزا مي بندد، در بسياري از نقاط اهالي براي رفع عزا در اين روز كوزه اي سفالي را بر زمين زده و مي شکنند .

آیین های عزاداری در دامغان :

شهرستان دامغان در ایام سوگواری سالار و سرور شهیدان حضرت امام حسین(ع) از چند روز مانده به آغاز محرم تکایا، مساجد، حسینیه ها و بازار شهر سیاه پوش شده و اهالی نیز با پوشیدن جامه نیلی رنگ، خود را برای برگزاری هرچه باشکوه تر مراسم مهیا می سازند. گستردن سفره های نذر و برپائی مجالس روضه خوانی و مرثیه سرایی، از مهمترین آیین های عزاداری ماه محرم در دامغان است .

طوق بندان :

یکی از آداب ویژه ایام محرم و سرآغاز شکل گیری دیگر مراسمات عزاداری رسم طوق بندان در شهر دامغان و روستاهای آن است. منظور از طوق بندان جامه کردن (پوشاندن) بدنه طوق با پارچه هایی به رنگ مشکی، سبز و غیره است. در شهر دامغان چنین رسم بوده که بدنه طوقها را در مجمع های مسی نهاده و پس از پوشاندن مجمع با پارچه های مشکی رنگ با حضور جمعیت عزادار بدنه طوق را بهم متصل نموده و پس از جامه کردن طوق از آن هنگام تا پایان ماه صفر طوقها به عنوان نشانه عزاداری همراه با دستجات حمل گردیده و در مکانهایی همچون تکایا و حسینیه ها قرار می گیرند .

مراسم طوق بندان در تکایای اصلی شهر طی روزهای ششم تا نهم محرم در دو موعود صبح و عصر برگزار می گردد. بنابر رسمی کهن این مراسم در حسینه ابوالفضل در صبح روز ششم انجام گردیده و پس از آن تکایای خوریا، امامزاده علی ولی، حسینیه دباغان، زینبیه، حسینیه درب قلعه، حسینیه معصوم زاده و حسینیه محله امام. به ترتیب به این مراسم می پردازند. اهالی شهر دامغان در این مراسم حضوری چشمگیر دارند .

علم گردشی :

در برخی نقاط همچون تویه دروار، بادله کوه، کلاته رودبار و غیره اهالی در روزی مشخص علم روستا را در محل گردانده و همراه با جمعیت عزادار به درخانه های ساکنین روستا می روند. صاحب هر خانه نیز نذورات خود را به بانی علم می دهد .

دسته گردانی :

از دیگر شیوه های عزاداری در شهر دامغان و روستاهای منطقه دسته گردانی بین تکایای محل و یا هیأتهای مختلف شهر، روستا و نقاط همسایه است. این مراسم از گذشته های دور در بین عزاداران نقاط مختلف رواج داشته و از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است. هیأتهای میزبان در روز موعود زمینه را جهت حضور دستجات مهمان فراهم آورده و پس از برپائی عزاداری به نحو شایسته از ایشان پذیرائی می کنند .

|

تعزیه خوانی :

هنر نمایش تعزیه در این منطقه از پیشینه قابل توجهی برخوردار است. علاوه بر شهر دامغان در بسیاری از روستاها از جمله بق (بک) گروه های تعزیه خوان متبحر با تجهیزات کامل خود اقدام به برپائی مجالس تعزیه خوانی در طول ماههای محرم و صفر از جمله دهه اول محرم می پردازند. تعزیه های حجه الوداع، مسلم بن عقیل، چهار سردار، متوکل عباسی، شهادت علی اکبر(ع)، شهادت حضرت قاسم(ع)، شهادت ابوالفضل(ع)، بازار شام و غیره در مناسبت های مختلف اجرا می گردد

دیگر شیوه های عزاداری دامغان
زنجیر زنی، سینه زنی، حمل علامت و نشانه های عزاداری، دسته گردانی، روضه خوانی و سنگ زنی از جمله شیوه های عزاداری ماه محرم در شهرستان دامغان است

سنگ زنی
این شیوه عزاداری در روستای صلح آباد مرسوم است. عزاداران همگام با آهنگ نوحه مداح دو چوب دایره ای شکل (سنگ) را که در دستان خود دارند بهم می زنند
سنگ زنی در شیوه های تک ضرب و سه ضرب صورت می گیرد. در نوع تک ضرب چوبها در مقابل صورت و در نوع دیگر به ترتیب در مقابل زانو، در برابر صورت و در پشت سر به هم زده می شود.

نشانه های عزاداری
نخل (نشانه تابوت امام حسین(ع))، علم، علامت، طوق، پنجه، بیرق (پرچم) شبیه نعش، خیمه، کتل، صله، عماره، گهواره علی اصغر(ع)، چلچراغ و غیره از نشانه های عزاداری در شهرستان دامغان می باشد
تاسوعا و عاشورا
در این ایام عزاداران در نقاط مختلف با برپائی مجالس روضه خوانی و مرثیه سرایی به سوگواری می پردازند. تعزیه خوانی، دسته گردانی، علم گردشی، و پخت اطعام نذری از دیگر شیوه های عزدارای در این ایام است.
شام غریبان:
در شام غریبان شهدای واقعه کربلا اهالی هر محل با حضور در مساجد و تکایا در قالب دستجات منظم عزاداری در حالیکه شمع یا فانوسی در دست دارند به دیگر تکایا و حسینه ها رفته و به سوگواری می پردازند.
روز یازدهم محرم در دامغان:
بدون شک با شکوه ترین عزاداری ماههای محرم و صفر در دامغان در این روز برگزار می شود. دستجات سوگواری نقاط روستایی و دیگر شهرها در این روز از هنگام صبح به شهر آمده و با حرکت زنجیر وار در خیابانهای شهر دامغان به عزدارای می پردازند. حمل نشانه های عزاداری همچون پرچم، پنجه، بیرق، علم و کتل در هر دسته مشاهده می گردد. این مراسم از دو مسیر تکیه ابوالفضل(ع) و خیابان زرجوی شمالی آغاز گردیده و در نهایت در فردوس رضا با برپائی نماز ظهر خاتمه می یابد. برخی هیأتهای شهر در این روز به نشانه میزبانی در پشت سر دستجات و هیأتها حرکت کرده و نخل محله امام را با خود حمل می کنند. در این روز اهالی شهر دامغان عزاداران دیگر نقاط را بر سر سفره های اطعام نذری خود پذیرایی می کنند.
آیین های عزاداری در گرمسار:
دهة اول محرم:|

از جلوه های بارز و خاص فرا رسیدن ماه محرم در گرمسار، سیاه پوش کردن مساجد، حسینیه ها، سر در مغازه ها و بازار است. اهالی نیز جامه سیاه بر تن می کنند. روضه خوانی، دسته گردانی، علم بندان، تعزیه خوانی و ادای نذر از عمده مراسم عزاداری مربوط به ماه محرم در شهرستان گرمسار است.
روضه خوانی:
همه روزه مجالس روضه خوانی در مساجد و حسینیه ها برگزار شده و برخی افراد به برپائی این مجالس در خانه های خود مبادرت می ورزند.
دسته گردانی:
دسته گردانی در گرمسار معمولاً از شب سوم یا پنجم ماه محرم آغاز می گردد. دسته های عزادار از محله های نقاط شهری و روستایی به حرکت در آمده و هر کدام مسیری معین را طی می نمایند. غالباً نقطه ثقل هیأتهای عزادار اماکن مقدس همچون امامزاده، قبور مطهر شهدا و یا حسینیه می باشد.
علم بندان:
بارزترین نشانه عزاداری هر هیأت حمل علم به نشانه عزاداری در پیشاپیش جمعیت سوگوار می باشد. علم بندان از آیین های ماه محرم است که در تمام نقاط شهرستان گرمسار به مانند دیگر نقاط استان با اندکی تفاوت در زمان نحوه اجرا انجام می گیرد. این مراسم باشور و هیجان خاصی همراه است. افراد بسیاری برای برآورده شدن حاجت خود در این مراسم شرکت نموده ودیگر اشخاصی که در سالیان گذشته حاجت روا گردیده اند به ادای نذر می پردازند.
علم را از روز پنجم محرم با حضور عزاداران در مسجد محل با پارچه های نذری می بندند (جامه می کنند). علم چوبی به طول دو متر است که علائمی چون پنجه، طوق و یا چوبی به شکل افقی در رأس آن قرار می گیرد.
مرسوم است که پس از پوشش علم، آن را در میان هیأت عزادار حمل می کنند. مراسم علم گردانی در نقاطی چون گرمسار، ایوانکی و آرادان برگزار می گردد. علم را به در خانه اهالی برده، صاحب خانه مبلغی پول و یا پارچه ای را به علم می بندد. برخی نیز در جلوی علم گوسفندی قربانی می کنند.
تاسوعا و عاشورا:
اوج عزاداری این ایام در شب و روز تاسوعا و عاشورا است. اهالی در مساجد و حسینیه ها تجمع نموده و به سوگواری می پردازند. دستجات عزادار از مساجد و حسینیه های هر محل به طرف میدان اصلی شهر یا روستا حرکت می کنند. درمیان هیأتهای عزاداری نشانه هایی چون نخل، علم، علامت، پرچم، سقا، دو طفلان و غیره وجود دارد.
فرات فرات در ایوانکی:

|

در شهر ایوانکی در شب تاسوعا مراسم فرات فرات توسط عزاداران برگزار می گردد. خادمان مسجد، طشت آبی را در وسط مجلس نهاده، عزاداران گرداگرد آن ایستاده و بر سینه می زنند. پس از اتمام عزاداری به جهت تبرک مقداری از آب را می نوشند. از دیگر مراسم مربوط به این ایام تعزیه خوانی، مرثیه سرائی، دسته گردانی و حمل نشانه های عزاداری در نقاط شهری و روستایی است. پس از برپائی نماز ظهر عاشورا، عزاداران بر سر سفره اطعام نذری پذیرایی می شوند. یکی از شیوه های خاص عزاداری این ایام مراسم سنگ زنی در روستای کهن آباد است. این روش سنتی عزاداری با در دست گرفتن دو چوب در اندازه کف دست و زدن آنها به یکدیگر همگام با نوحه مداح صورت می گیرد. در این شیوه عزاداران به جای زدن بر سینه دو چوب (سنگ) دستان خود را در حالت تک ضرب و سه ضرب بر هم می زنند.
در شهر گرمسار و برخی دیگر نقاط در روز عاشورا نمادی از حرکت کاروان اسرا نمایش داده می شود. مرسوم است که برخی افراد در نقش لشکریان یزید و برخی نیز در قالب اسیران حادثه کربلا به ایفای نقش می پردازند.
شام غریبان:
غروب روز عاشورا، شام غریبان شهدای دشت کربلاست. در این شب دسته های عزاداری با در دست داشتن شمع و فانوس و با آوایی محزون به دسته گردانی و عزاداری می پردازند.
آتش زدن خیمه های سپاه امام حسین(ع) در این شب از دیگر شیوه های عزاداری در شهر گرمسار است. اهالی روستای چنداب در غروب این روز پوشش سبز علم را در آورده و بر روی آن پارچه مشکی می کشند.
گفتنی است که عزاداری سالار و سرور شهیدان در برخی از نقاط روستایی همچون دولت آباد، ده سلطان، یاتری سفلی، حسین آباد کردها، رستم آباد و امامزداه عبدالله تا چند روز پس از عاشورا ادامه می یابد.
تعزیه خوانی:
برپایی مجالس تعزیه خوانی از روشهای سنتی عزاداری در شهر گرمسار و روستاهای تابعه آن می باشد. تعزیه خوانی در دهه اول محرم از جمله روزهای تاسوعا و عاشورا، اربعین و 28 صفر اجرا می شوند. برپایی این مجالس در دیگر مناسبت های مذهبی در طول سال نیز متداول است.
در نقاطی چون کهن آباد، ریکان، قاطول، جلیل آباد، حاجی آباد و گرمسار علاوه بر تعزیه ثابت که در حسینیه ها و تکایا اجرا می گردد. انجام تعزیه متحرک نیز مرسوم است. بدین شکل که تعزیه خوانان همراه با دسته های عزاداری و در طول مسیر به ایفای نقش می پردازند. سابق بر این برای انجام این نوع تعزیه، گروهی از شهر کاشان در ایام محرم به گرمسار سفر می نمودند. مجالس تعزیه خوانی غالباً یک یا چند بانی دارد که تأمین مخارج آن را تقبل می کردند. البته مقداری از هزینه های برپائی این مجالس نیز از محل نذورات مردمی تأمین می شود.
ایفاکنندگان نقش در یک گروه تعزیه خوانی عبارتنداز: امام خوان، شمر خوان، بچه خوان، زینب خوان، علی اکبر، حر، عباس، ابن زیاد و غیره. به طور کلی در طول دهه اول محرم مجالس تعزیه خاصی اجرا می شود که ترتیب آن برگرفته از وقایع و حوادث کربلا است. نام برخی از مجالس تعزیه خوانی نیز شهادت مسلم، دو طفلان مسلم، حر، علی اکبر، قاسم، ابوالفضل(ع) و شهادت امام حسین(ع) است.

|

|

|

|

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.