• چهارشنبه / ۲۳ تیر ۱۳۹۵ / ۰۸:۴۰
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: shahrekord-25961

چهارمحال و بختياري؛ سرزمين آبشارهاي مينياتوري

چهارمحال و بختياري؛ سرزمين آبشارهاي مينياتوري

استان چهارمحال و بختیاری با اقلیم متنوع دارای جاذبه‌های گردشگری است، وجود آبشارهاي دائمي و فصلي، طبيعتي سحرآميز را پيش روي رهگذران و گردشگران قرار داده است.

به گزارش ايسنا - منطقه چهارمحال و بختياري- رودخانه‌ها، آبشارها و چشمه‌ها همواره یکی از کانون‌های جذب گردشگران طبیعت دوست است، منطقه چهارمحال و بختیاری به علت كوهستان‌های بلند و ارتفاعات برف‌گیر، در فصل زمستان پوشیده از برف می‌شوند و كوه‌های مرتفع این منطقه، كانون ذخیره آب‌های روان دایمی و سرچشمه شبكه آب‌های جاری استان هستند.

 آب يكي از بهترين نعمت‌هاي خداوند است، اما جاري شدن آن از ارتفاع كوهساران و تشكيل آبشار به يك جاذبه مفرح و دل انگيزتر تبديل مي‌شود.

آبشارهای شيخ عليخان، آتشگاه و گاهكده لردگان، دره عشق، کردی سبزه کوه، تونل اول كوهرنگ، زردليمه، آبشارهاي بهشت‌آباد و لندي از جمله مهم‌ترین آبشارهای استان چهارمحال و بختیاری هستند كه از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این استان به شمار می‌آیند.

طبيعت سحرآميز چهارمحال و بختياري داراي جاذبه هاي گردشگري زيادي است اما در اين ميان، آبشار شيخ عليخان از بديع‌ترين مناظر دل انگيز اين استان محسوب مي شود، در 10 كيلومتري شهر چلگرد مركز شهرستان كوهرنگ و در 105 كيلومتري از مركز استان واقع در روستاي شيخ‌عليخان آبشار زيبايي به همين نام جريان دارد كه تن رنجور، از خستگي راه را رمق  تازه مي‌بخشد؛ آب از ارتقاع يك تنگه جاري شده و با خود نسيم سردي را در ورودي روستاي شيخ عليخان در پيش روي رهگذران و گردشگران قرار داده و با زبان بي‌زباني از هر تازه واردي ميهمان نوازي مي‌كند.

آبشار سبزكوه(كروديكن)، (‌تنگ زندان)، اين آبشار در 30 كيلومتري شهر ناغان و 77 كيلومتري شلمزار مركز شهرستان كيار  قرار دارد و در بين مردم منطقه آبشار دودي يا «كــروديكن» معروف است، اين آبشار در  مجموعه زيبا سبزکوه قرار دارد و مسير آن از طريق کره‌بس و روستای دره عشق است، ارتفاع آن بسيار بلند و منظره‌ آن بسيار ديدنى و جالب است.

در منطقه‌ سبزکوه آبشارهاى ديگرى نيز وجود دارد که هم ارتفاع قابل توجهى دارند و هم آب قابل توجهى از آن‌ها سرازیـر مى‌شود، از جمله  اين آبشارها مى‌توان به آبشار قزل اشاره کرد، آبشار 100 متري تنگ زندان سبزكوه با هشت آبشار كوچك در شمال منطقه حفاظت شده سبزكوه قراردارد.

آبشار گاهكده لردگان را بايد به عنوان يکي از مفرح‌ترين مکان‌هاي گردشگري استان معرفي كرد كه به لحاظ نبود راه مناسب، بيشتر مورد بازديد تورهاي طبيعت گرد و علاقمندان به ورزش کوهنوردي و پياده روي قرار مي‌گيرد.

گردشگران و دوستداران جلوه‌هاي بديع طبيعت پس از گذشت 55 کيلومتر از مرکز لردگان از ميان جنگل‌هاي پراکنده بلوط، کوه‌هاي پرشيب و بلندي اطراف رودخانه خرسان به اين آبشار با چشم‌انداز زيبا مي‌رسند، فاصله 45کيلومتري لردگان تا روستاي طلايه در مسير اين آبشار آسفالت است و مسير 10کيلومتري روستاي طلايه به روستاي ده‌گه و آبشار گاهکده خاکي است، آبشار در دره‌اي زيبا و پوشيده از درختان تنومند گردو و بلوط درمجاورت رودخانه خرسان واقع شده است.

آبشار آتشگاه لردگان يكي از طولانی ترین آبشارهاي ایران است، این آبشار زیبا که به آبشار مینیاتوری شهرت دارد یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری ایران به شمار می‌رود؛ آبشار با حرکت مواج خود سکوت منطقه را می‌شکند و بی‌بدیل‌ترین جلوه‌های طبیعی را رقم می‌زند، آبشار آتشگاه در فاصله 200 كيلومتري شهركرد و در 40 كيلومتري شهر لردگان در دره اي روح‌افزا به طول 3 كيلومتر قرار گرفته است.

يكي ديگر از زيباترين آبشارهاي استان در فاصله 110 كيلومتري شهركرد در منطقه مشايخ شهرستان كيار در نزديكي روستاي دره عشق قرار دارد، اين آبشار با سرعت زياد از دل كوه بيرون مي آيد و بيش از 100 متر ارتفاع دارد، در كنار اين آبشار رود كارون جريان دارد و در اطراف آبشار انارستان‌ها وشاليزارهاي روستاي دره عشق و دورك شاهپوري فضاي شگفت‌انگيزي را به وجود آورده‌است و فصول بهار و تابستان وقت مناسبي براي بازديدكنندگان است، اين آبشار كه ارتفاع آن به حدود بيش از 100 متر می‌رسد از دل كوه با سرعت زيادی بيرون می‌جهد و منظره بديعی پديد می‌آورد.

در جنب اين فضا رودخانه كارون به آرامی جاری است و امكانات بهره‌برداری سياحتی متعددی را فراهم می‌آورد. همچنین روستاي معروفي به نام دورك اناری كه دارای انارستان‌های بزرگ و مزارع شاليزاری جالب توجه است در نزدیکی این آبشار قرار دارد که مجموعه اين عوامل پيوستگی فضای شگفت انگيزی را فراهم می‌آورند كه می‌توانند مدت‌های درازی ناظر و بيننده را به خود مشغول دارند.

از ديگر آبشارهاي زيبا استان مي‌توان به تونل كوهرنگ اشاره كرد كه از سرازير شدن آب تونل اول كوهرنگ به وجود آمده است، اين تونل به منظور انتقال آب چشمه كوهرنگ و ديگر چشمه‌هاي اطراف به زاينده‌رود در سال 1332 در منطقه كوهرنگ، جايي كه اكنون شهر توريستي چلگرد، مركز شهرستان كوهرنگ قرار دارد، ايجاد شد که در اطراف اين آبشار آلاچيق‌هاي براي اقامت گردشگران تدارك ديده شده است.

آبشار زرد ليمه از ديگر آبشارهاي مهم استان چهارمحال وبختياري است كه در دره‌ای طویل در منطقه دیناران واقع شده و یکی از سرچشمه‌های رودخانه کارون است که با اضافه شدن به آب بازفت و حرکت در دره‌های عمیق منطقه، مناظری شگفت انگیز را به وجود آورده است.

ناگفته نماند که مسیر رفت به 8 ساعت پیاده روی و به شب‌مانی نیاز دارد و وجود چادر و کیسه خواب مناسب از ملزومات این سفر است و در روز دوم نیز تقریبا همان 8 ساعت پیاده روی را در پیش رو داریم و مسیر برگشت همان مسیر مال رو و یا پاکوب رفت است.

در شمال شهر اردل و در دامنه‌های رشته کوه جهان‌بین رودخانه معروف میزدج جاری است، که از شعب اصلی کارون ‌است، این رودخانه در مسیر خود آبشارهای سالدران و بهشت‌آباد را در منطقه‌ای به همین نام پدید می‌آورد.

 بهشت آباد در فاصله هفت کیلومتری شمال شرق اردل واقع شده و به راستی که نام زیبنده‌ای دارد، این آبشارها از زیباترین مناظر کوهستانی منطقه هستند.

آبشار لندی یکی از آبشارهای دائمی و زیبای چهارمحال و بختیاری است که در منطقه شلیل از توابع شهرستان اردل قرار گرفته است، طول تقریبی این آبشار ۴۰ متر و عرض آن ۳ متر است، آب این آبشار وارد رودخانه بازفت شده و نهایتا در پشت سد کارون ۴ انباشته می‌شود و نزدیک ترین بخش به این آبشار ناغان، شهر سرخون و دهستان، دوپلان است.

آبشار فصلی ميلان در نزدیکی روستای بابااحمدی، آبشارنيم ساعته و جانان در منطقه بازفت، آبشار ادوار در روستاي بارز لردگان، روستاي آبشاران عليا و سفلي در منطقه اردل نیز از ديگر جاذبه ديدني و منحصربفرد استان چهارمحال و بختياري هستند.

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha