• پنجشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: shahrekord-26585

رسانه‌ها به دنبال علت خشک شدن زاینده‌رود باشند

رسانه‌ها به دنبال علت خشک شدن زاینده‌رود باشند

عضو کمیته‌ ملی کارون گفت: چرا رسانه‌ها یک‌صدا از خشک شدن زاینده‌رود می‌گویند ولی به دنبال علت آن نیستند.

به گزارش ایسنا – منطقه چهارمحال و بختیاری – مهدی پژوهش در نخستین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار زاگرس مرکزی دانشگاه شهرکرد، اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری از اول مهرماه لغایت فروردین ماهیچ گونه برداشتی از زاینده‌رود ندارند ولی با این وجود گاوخونی بدون آب است.

وی گفت: چرا رسانه‌ها یک‌صدا از خشک شدن زاینده‌رود می‌گویند ولی به دنبال علت آن نیستند.

پژوهش خاطرنشان كرد: حوضه بهشت آباد با سه‌هزار و 860 کیلومتر مربع وسعت، وسیع‌ترین زیرحوضه درحوضه آبخیز کارون شمالی است که وسیع‌ترین دشت‌های استان در این زیر حوضه واقع شده و از لحاظ تمرکز جمعیت حدود  60درصدجمعیت استان درحوضه بهشت آبادساکن هستند.

وی با بيان اينكه احداث تونل به طول ۶۴ هزار و ۹۷۰ متر و قطر شش متر و حجم سد مخزنی معادل یک‌هزار و ۸۰۰ میلیون متر مکعب با ارتفاع ۱۸۴ متر از ضروریات طرح انتقال آب بهشت‌آباد اعلام شده است، تصريح كرد: با احداث این تونل هفت شهرستان استان خشک و 70 درصد از مردم که شغل آن‌ها کشاورزی و دامداری است بیکار می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد گفت: احداث 65 کیلومتر تونل در اعماق بین 300 تا 1300 متری اراضی شرق استان چهارمحال و بختیاری است و میزان هزینه این طرح با توجه به نظر سازمان بازرسی کل کشور بیشتر از ده هزار میلیارد تومان می‌باشد.

پژوهش با اشاره به ادامه فعاليت حفر تونل بهشت‌آباد، گفت: اجرای طرح تونل بهشت‌آباد نتیجه‌ای جز خشک شدن سفره‌های زیر زمینی استان در پی نخواهد داشت.

وی افزود: هر پروژه انتقال آب باید قوانین و معیارهای کمیسیون‌های جهانی و داخلی را رعایت کرده و کلیه مجوزهای زیاده طلب نادیده گرفته شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد افزود: بر اساس بررسی‌های مربوطه، مشخص می‌شود مصرف آب اصفهان از سد زاینده‌رود برای بخش صنایع خرد و کلان، فولاد مبارکه و ذوب آهن است.

 وي تاکید کرد: مسئولان استان موظفند در این زمینه و در راستای حفظ منابع آبی استان اهتمام ويژه‌اي داشته باشند و به جاي منافع و مصالح شخصي به فكر منافع استان باشند و در برابر موضع‌گيري‌هاي مسئولين اصفهان مقابله كنند.

پژوهش با اشاره به اهمیت توسعه و مدیریت پایدار تصریح کرد: تناسب با امکانات در یک منطقه سبب اقدام به توسعه آن منطقه می‌شود و هر توسعه‌ای که پایدار نام‌گذاری شود نیاز به مدیریت پایدار دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چرا باید در استان اصفهان، که استانی خشک و کویری است، اکنون بزرگترین پارک آبی و آکواریوم خاورمیانه، باغ خزندگان، چمن‌کاری و توسعه فضای سبز وجود داشته باشد در حالی که چهارمحال و بختیاری که وضعیت مناسب‌تر از نظر آب و هوایی دارد، روز به روز شبیه به  مناطق بیابانی می‌شود.

 

 

 

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha