• سه‌شنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۷ / ۲۱:۲۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: shahrekord-41548
  • خبرنگار : 50123

ساماندهی موسسات آموزش عالی بسیار مهم است

ساماندهی موسسات آموزش عالی بسیار مهم است
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ساماندهی موسسات آموزش عالی بسیار مهم است برخی موسسات زیر خط استاندارد هستند که باید نگاه ما نگاه ملی باشد و لازم است موسسات به استانداردها برسند، ما به دنبال پیاده سازی آن هستیم.
به گزارش ایسنا - منطقه چهارمحال و بختیاری - مجتبی شریعتی نیاسر ۲۶ تیرماه در کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: امید است تمام نمایندگان و مسئولان استان و روسای دانشگاه‌ها همراهی کنند تا ما مجری اسناد بالادستی باشیم.
وی افزود: اسناد بالادستی فقط محدود به یک بند از برنامه ششم توسعه نیست بلکه شامل برنامه ششم توسعه و طرح آمایش آموزش عالی می‌شود که تمام آن‌ها چراغ راه سیاست‌های آموزش عالی هستند و باید به آن‌ها توجه کرد.
شریعتی‌نیاسر گفت: چهارمحال و بختیاری یکی از سه استان منطقه شش آموزش عالی است که با توجه به برخورداری این استان از پتانسیل های بالا، جز استان‌هایی است که در بخش آموزش عالی مغفول مانده و ظرفیت‌های استان ایجاب می‌کند که در بخش آموزش عالی بیشتر به این استان توجه شود.
وی با اشاره به اینکه در مجموع از ۴۰ هزار نفر جمعیت دانشجویی استان حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: بیشترین تعداد دانشجو متعلق به دانشگاه آزاد و بیشترین تعداد هیات علمی مربوط به دانشگاه شهرکرد است.
شرعتی نیاسر ادامه داد: یکی از شاخصه‌های مورد توجه نظام آموزش عالی نسبت دانشجو به استاد است که در دانشگاه آزاد نسبت دانشجو به استاد۱۶ و در دانشگاه دولتی ۲۲ است که عدد ۲۲ به نرم کشوری نزدیک‌تر است.
وی اضافه کرد: باید شاخصه‌های استاندارد را رعایت کرد و آن‌ها را مورد توجه قرار داد، توسعه مراکز مراکز، جذب دانشجوی بیشتر و افزایش رشته محل‌ها آنقدر مهم نیست و بر رعایت استانداردها توجه بسیاری شده است زیرا فرزندان ما که در نظام آموزش عالی تحصیل می‌کنند انتظار دارند وقتی وارد بازار می‌شوند افراد توانمندی باشند پس بنابراین باید به شاخص‌ها توجه شود .
شریعتی نیاسر گفت: در این استان ۹۷۷ رشته محل فعال در مجموعه زیر نظام‌ها وجود دارد که از این تعداد مجوز ۱۹۶ مورد از این رشته‌ محل‌ها طی سال‌های ۹۳ تا ۹۶، اخذ شده است که باید توجه ویژه‌ای شود.
وی با بیان اینکه در فارسان دانشگاه دولتی به آن معنا وجود ندارد ولی دانشگاه آزاد، پیام‌نور و جامع علمی و کاربردی یک واحد از هر کدام در آنجا وجود دارد، بیان کرد: بر توسعه مراکز آموزش عالی و توسعه دانشگاه‌ها در مناطق محروم تاکید شده است باید به سمتی حرکت کنیم که پتانسل‌ها را ارزیابی، بررسی کرده و هم‌افزایی نیزمورد توجه قرار گیرد.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: در سال ۹۲، جمعیت دانشجویی کشور چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر با تعداد بالغ بر دو هزار و ۸۰۰ مرکز دانشگاهی بود که با جمعیت فعلی از لحاظ تعداد دانش آموختگان رشته مهندسی در دنیا سوم هستیم.
وی تاکید کرد: در محیط‌های اجتماعی تعداد مهندسین و تحصیل‌کرده‌های ما بسیار هستند اما تعداد تکنسین‌ و افراد کاردان کم هستند که نشان می‌دهد سیاست‌های گذشته به درستی اجرا نشده است، طی ۱۰ سال گذشته به صورت بی‌رویه مراکز و دانشگاه در نقاط مختلف کشور ایجاد کردیم، اگر قرار است دانشگاه صنعتی در استان تشکیل شود باید شرایط دانشگاه‌های صنعتی در گوشه و کنار کشور رصد شود و خرد جمعی یا نگاه عاقلانه ایجاب می‌کند از تجربه استفاده و بهره گرفت.
شریعتی نیاسر گفت: باید دانشگاه شهرکرد بیشتر تقویت شود زیرا یک دانشگاه محوری و مرکزی استان است و باید تقویت شود.
شریعتی نیاسر ادامه داد: اساسنامه علمی و کاربردی نهایی و ابلاغ شده که تمام مراکز موظفند از این اساسنامه تبعیت کنند.
وی افزود: قطعا از مراکز فنی و حرفه‌ای حمایت خواهد شد بیشترین مجوز رشته محل‌ها مربوط به فنی و حرفه‌ای بوده به طوری که در سال گذشته بیش از ۲۶۰ مجوز رشته محل به فنی و حرفه‌ای داده شده است.
شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه مراکز فنی و حرفه‌ای و جامع علمی و کاربردی دانشگاه افتخاری و مهارتی در کشور هستند، تصریح کرد: این مراکز باید مورد حمایت قرار گیرند البته در کنار آن‌ها باید کارهای فرهنگی انجام شود.
وی ادامه داد: یکی از محورها و سیاست‌های آموزش عالی، ماموریت‌گرایی است و باید به این امردتوجه شود بنابراین دانشگاه باید ماموریت خود را مشخص کند.
شریعتی نیاسر بیان کرد: ساماندهی موسسات آموزش عالی بسیار مهم است برخی موسسات زیر خط استاندارد هستند که باید نگاه ما نگاه ملی باشد، لازم است موسسات به استانداردها برسند، ما به دنبال پیاده سازی آن هستیم.
وی گفت: مدیریت منطقه‌ای به این معناست که ظرفیت‌های استان تفویض اختیار شوند و نیاز منطقه را خود استان‌ها تعیین کنند.
شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌هایی است که بخش خصوصی کمترین ورود را داشته است که باید از طریق بخش خصوصی به توسعه آموزش عالی کمک کرد.
وی گفت: توجه به مهارت افزایی جزو سیاست‌های آموزش عالی است که فارغ‌التحصیل نه تنها در رشته خود مهارت لازم را ندارد بلکه دارای ارتباط اجتماعی و عمومی ضعیفی است.
شریعتی نیاسر اضافه کرد: باید به شرایط روز توجه کنیم، نظام استکباری فشار جدی بر روی جریان ما گذاشته است، باید پیش‌بینی شرایط سخت‌تر را در آینده داشته باشیم، بنابراین این مساله ایجاب می‌کند همه‌جانبه دنبال صرفه‌جویی باشیم صرفه‌جویی به معنای این نیست که تنها دنبال توسعه‌های کمی باشیم بلکه باید رشته‌های کم اقبال را حذف کنیم، مراکز غیر ضروری را جمع ، تجمیع و یا منحل کنیم، خود ما باید با خرد جمعی به این موضوع ورود پیدا کنیم.
وی گفت: انتظار می‌رود همفکری کرده و با خرد جمعی زمینه اعتلای آموزش عالی را در استان فراهم کنیم.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.