• چهارشنبه / ۱۹ تیر ۱۳۹۸ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: shahrekord-44490
  • خبرنگار : 50123

آیت‌الله طبسی:

تکلیف ما تبعیت از ولی فقیه است

56391
استاد حوزه علمیه قم  دعا برای پیروزی گروه‌هایی نظیر حوثی‌ها یا حزب‌الله را از مقوله تبعیت و پیروی مجزا دانست و گفت: دعا برای موفقیتشان بدان معنا نیست که خودمان را ملزم به تبعیت از آنان بدانیم و رشته امور را به دستشان بدهیم چرا که تکلیف ما تبعیت از ولی‌فقیه است.
به گزارش ایسنا - منطقه چهارمحال و بختیاری-  آیت‌الله نجم‌الدین طبسی، شب گذشته، ۱۸ تیرماه در بیست و ششمین دوره از طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه‌زدایی دینی، با تقسیم‌بندی حیات امام زمان(عج) به سه دوران غیبت صغری، غیبت کبری و عصر ظهور، به ویژگی اصحاب امام در عصر ظهور پرداخت و اظهار کرد: به دلیل اعمال سلایق و وجود روایات غیرمستند، اشتباهات زیادی در خصوص این افراد در جامعه حادث می‌شود.
وی معرفی چهره‌های غیرمعروف به عنوان اصحاب امام عصر(عج) در عصر ظهور را یکی از این اشتباهات خواند و افزود: بر اساس روایات معتبر، یاران، فرماندهان سپاه و همراهان آن امام بزرگوار همگی از افراد شناخته شده هستند حال آنکه در برخی روایات غیرمستند نام افرادی چون حسنی، سفیانی، یمانی، خراسانی و ... در زمره یاران حضرتش آمده که غلط است.
آیت‌الله طبسی در خصوص سرنوشت حسنی در عصر ظهور و بر اساس روایات مستدل، گفت: این فرد در زمان اذن خداوند به ظهور امام زمان(عج)، خود را نائب خاص ایشان در مکه می‌خواند و محبوبیت و ابهت فراوان می‌یابد اما با ظهور حجت خدا، چهره‌اش برملا شده، به دست یاران آن حضرت کشته می‌شود، البته در «خطبة‌البیان» که مشکل سندی و دلالی دارد، آمده که او تسلیم می‌شود.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مکه اکنون در اختیار سلفی‌ها است، ادامه داد: در روایتی از زین‌العابدین(ع) نقل است که در زمان ظهور، شمار دوستان ما در مکه به ۲۰ نفر هم نمی‌رسد و بنا به روایات در زمان ظهور، اوج درگیری‌ها در مکه روی می‌دهد و اولین حکم حد در آنجا اجرا می‌شود.
وی با اشاره به نواب عام و خاص آن حضرت، بیان کرد: نواب خاص ایشان همان نواب اربعه معروف هستند و کسی که ادعای نیابت خاص ایشان را داشته باشد بر اساس تفکر شیعی از مذهب خارج است، ضمن اینکه شخصیت‌هایی چون مراجع و علما و رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله نواب عام امام زمان(عج) هستند.
وی «یمانی» را به عنوان یکی دیگر از کسانی که او را به غلط در زمره صحابه امام در عصر ظهور دانسته‌اند معرفی و اضافه کرد: در خصوص او صحبت از علامیت بوده که شکی در آن نیست چرا که یمانی یکی از علائم ظهور است اما قداست او جای بحث دارد و نمی‌توان نظر قطعی داد.
آیت‌الله طبسی تبعیت را نیز به عنوان یکی از مباحث مربوط به یمانی یادآور شد و گفت: حتی یک روایت مستدل و مستند مبنی بر لزوم تبعیت از او وجود ندارد حال آنکه در ده‌ها روایت متقن و دلیل محکم در منابع موثق دینی بر لزوم تبعیت از ولی‌فقیه مجتهد تأکید شده پس دلیلی وجود ندارد که در عصر ظهور، تبعیت از یمانی، هر چند که وجودی مثبت و شایسته باشد، بر تبعیت ولی‌فقیه ارجح باشد.
وی دعا برای پیروزی گروه‌هایی نظیر حوثی‌ها یا حزب‌الله را از مقوله تبعیت و پیروی مجزا دانست و تأکید کرد: دعا برای موفقیت‌شان بدان معنا نیست که خودمان را ملزم به تبعیت از آنان بدانیم و رشته امور را به دستشان بدهیم چرا که تکلیف ما تبعیت از ولی‌فقیه است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به شخصیت دیگری با نام «خراسانی» که در فهرست صحابه در عصر ظهور آمده است، بیان کرد: خراسانی، که به تعبیر علامه مجلسی اشاره به ابومسلم خراسانی دارد، مانند یمانی، سفیانی و دیگران از‌ علائم ظهور است، همچنان‌که سقوط خلیفه بنی‌عباس نیز از علائم قطعی ظهور است و باید گفت که روایت مستندی برای اثبات قداست این افراد در دست نیست.
آیت‌الله طبسی با بیان اینکه برخی علائم ظهور مقارن و برخی غیر مقارن با ظهور است، گفت: سقوط بنی‌عباس، ظهور خراسانی، که بر اساس برخی گمانه‌ها همان هلاکو است، از رویدادهای غیر مقارن و بر آمدن صیحه آسمانی از جمله علائم متقارن با ظهور است.
وی با بیان اینکه صحابه امام زمان(عج) در عصر ظهور از افراد مشهور، از جان گذشته و دیندارند، تصریح کرد: روایات صحیح و صریح بر نام‌های بزرگی چون مالک اشتر، مقداد بن الاسود و نظیر آن‌ها که افرادی ولایت‌مدار و شجاع بودند در فهرست صحابه امام زمان(عج) در عصر ظهور صحه می‌گذارند.
آیت‌الله طبسی با اشاره به تعداد صحابه امام زمان(عج) در عصر ظهور، بیان کرد: بر اساس روایات، کادر اولیه صحابه ایشان 313 نفر بوده که همگی از مردان برگزیده روزگار هستند اما باید توجه داشت که شرط ظهور، آماده شدن و تکمیل فهرست نیست بلکه فقط تأکید شده که امام زمان(عج) با این اصحاب خروج می‌کند.
وی با بیان اینکه اسامی این 313 نفر مشخص نیست، ادامه داد: فقط می‌توان با قطعیت گفت که همگی آنان مرد و از سراسر دنیا هستند از جمله 80 نفر ایرانی هستند ضمن اینکه غیر از این تعداد، بنا بر روایتی 50 زن و بنا بر روایتی دیگر 13 زن در زمره صحابه قرار دارند که البته تناقض در عدد، تعارضی در صحت اصل مطلب ایجاد نمی‌کند.
آیت‌الله طبسی با طرح این پرسش که زنان صحابه امام زمان(عج) چه کسانی هستند، گفت: این زنان یا خود به مقام شهادت نائل شده‌اند، یا مادر و همسر شهیدند و یا زنانی هستند که علی‌رغم داشتن منصب و قدرت، از هیچ تلاشی برای خدمت به دین خدا کوتاهی نکرده‌اند.
وی با نام بردن از چندتن از زنان تاریخ که شایستگی پا در رکاب شدن امام زمان(عج) در عصر ظهور را دارند، خاطرنشان کرد: با نگاهی به تاریخ زنانی از این دست را می‌توان یافت که در راه حق و حقیقت و خدمت به پیامبران الهی از جان و مال خود گذشتند که صیانة، آرایشگر دختر فرعون، سمیه، مادر یاسر که از صحابه پیامبر بود و قنواء، دختر رشید هُجری از صحابه امیر مؤمنان(ع)، از آن جمله‌اند.
 
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.