• دوشنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: tabriz-112715

دستیابی محققان دانشگاه تبریز به روش جدیدی برای شناسایی و کشف فسیل

1560744348-photo-
محققان دانشگاه تبریز برای نخستین بار در دنیا از طریق هوش مصنوعی، به روش جدیدی برای شناسایی و کشف فسیل دست پیدا کردند.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، مجری این طرح و محقق فرادکتری دانشگاه تبریز با اعلام این خبر، اظهار کرد: در این پژوهش برای اولین بار در دنیا در دانشگاه تبریز از طریق هوش مصنوعی در حوزه فسیل شناسی و پالئونتولوژی از روش جدیدی استفاده شده که در مقایسه با روش های سنتی رایج نتایج رضایت بخشی داشته است.

دکتر اکبر سهرابی در ادامه با بیان این‌که هوش مصنوعی در حوضه‌های مختلف علمی اهمیت و کاربرد زیادی پیدا کرده است، افزود: درسال‌های اخیر کاربرد هوش مصنوعی در حوضه علوم زمین به خصوص زمین شناسی نفت نیز افزایش یافته است.

به گفته وی با وجود افزایش کاربرد هوش مصنوعی در مطالعات زمین شناسی، هوش مصنوعی در دیرینه شناسی و مطالعات آماری فسیلی موضوع جدیدی است.

این محقق دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر این‌که در این دوره تحقیقاتی برای اولین بار در حوضه فسیل شناسی از مدل هوش مصنوعی به صورت کاربردی در مطالعات فسیلی براکیوپودها و همچنین تعیین روند تکاملی و پالئوجغرافی آن‌ها استفاده شده است، بیان کرد: خوشبختانه نتایج بسیار دقیق و مطلوبی از این تحقیق بدست آمد و برای اولین با استفاده از این روش نتایج تحقیق در ژورنال علمی پالئوجغرافی، پالئوکلیماتولوژی وپالئواکولوژی که یکی از بهترین ژورنال های زمین شناسی و فسیل شناسی است، ارائه شد و مورد استقبال چشمگیر جامعه علمی علوم زمین قرار گرفت.

به گفته وی خوشبختانه با استفاده از این روش، فسیل شناسان از سراسر دنیا  قادر خواهند بود با اضافه کردن و اشتراک داده های بیشتر این مدل آماری را توسعه داده و نتایج دقیق تر و جامع تری در مقایسه با روش های سنتی فسیل شناسی بدست آورند.

این پژوهش با راهنمایی و هدایت دکتر علی کدخدایی، دانشیار گروه علوم زمین دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز به سرانجام رسیده است.