• پنجشنبه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: tabriz-114165
  • خبرنگار : 50007

کنفرانس کشوری آموزش پاسخگو در تبریز برگزار شد

کنفرانس کشوری آموزش پاسخگو در تبریز برگزار شد
کنفرانس یک روزه آموزش پزشکی پاسخگو با حضور معاون آموزشی وزیر بهداشت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، اساتید و دانشجویان در تالار شهید شایان مهر دانشگاه علوم پزشکی تبریز، برگزار شد. 

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، رضا غفاری – دبیر علمی دبیرخانه دائمی آموزش پزشکی پاسخگو در این کنفرانس، اظهار کرد: موضوع آموزش پزشکی پاسخگو موضوع ناآشنایی نبوده و از زمان  ایجاد دانشگاه های پزشکی مطرح شده است. 

وی با اشاره به فعالیت‌های یک ساله این دبیرخانه، بیان کرد: برگزاری این کنفرانس در سال گذشته منجر به صدور یک بیانیه 20 ماده ای و راه اندازی دبیرخانه دائمی آموزش پزشکی پاسخگو جهت پیگیری و عملیاتی سازی نتایج مصوبات این کنفرانس در آموزش پزشکی کشور شد. 

غفاری افزود: کنفرانس امروز یک ویژگی متفاوت با سال قبل داشته و آن پرداختن به پژوهش پاسخگو است. 

یک استاد پیشکسوت آموزش پزشکی کشور نیز در این کنفرانس، اظهار کرد: هم زمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تشکیل وزارت بهداشت، پروژه بین المللی و برجسته مراقبت‌های اولیه بهداشتی (PHC) در دنیا به ثمر رسیده و این موضوع به عنوان یک بستر مهم در اختیار ما قرار گرفته شد. 

ابوالقاسم امینی با اشاره به مثلث پاسخگویی در آموزش پزشکی، بیان کرد: نیاز، تقاضا و پاسخ سه راس این مثلث بوده و یک مدیر پاسخگو باید هنر شناسایی نیاز، تبدیل نیاز به تقاضا و پاسخ به نیاز و تقاضا را به موقع داشته باشد. 

وی افزود: یک مدیر پاسخگو پاسخگویی جامع، کیفی، به هنگام، به نیاز و خواست مردم و مراجعین برای ارتقای سلامت، آگاهی، توانمندی و شکوفایی جامعه را دارد. 

این استاد آموزش پزشکی با اشاره به سطوح مدیریت، گفت: وزارت و دانشگاه از سیستم آموزش عالی، دانشکده و مراکز از سیستم موسسات آموزش عالی و گروه های آموزشی و بخش های بالینی از سیستم بخش های اجرایی، سطوح مدیریتی این نظام محسوب می شوند. 

وی با اشاره به رویکرد های برنامه ریزی و مدیریت در آموزش، بیان کرد: مدیران باید ساختارگرا، فرآیند گرا و دستاورد گرا بوده و منظور از ساختار گرا بودن تمرکز بر درونداد ها، کمیت گرایی و نزدیک بینی و راه اندازی است. 

امینی افزود: فرآیند گرا بودن مدیران به معنای تمرکز بر کیفیت اجرا، شیوه های تدریس و آزمون ، پایان نامه و مقاله است؛ همچنین دستاورد گرا بودن به معنای تمرکز بر نیازهای جامعه، فلسفه یادگیری نتایج، توانمندی رفتار حرفه ای و رضایت دانش آموختگان است. 

وی با اشاره به چالش‌های کلی پاسخگویی مدیران، اظهار کرد: سیاسی و کوتاه مدت بودن زمان مدیریت، تعارض قدرت و خدمت، ساختارگرایی، رابطه سالاری، تمرکز گرایی سنتی و نظام اداری و کارشناسی نا کارآمد از چالش های پیش روی مدیران است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر فعالیت یا توسعه ای معادل با پاسخگویی نبوده و این نظام بیشتر از مدیران مدعی پاسخگویی،  نیازمند نظام مدیریتی پاسخگو است. 
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.