• پنجشنبه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: tabriz-114165
  • خبرنگار : 50007

کنفرانس کشوری آموزش پاسخگو در تبریز برگزار شد

NewsM_etoolsfile_untitl2ed12-8ab100f2-a5cb-4136-ab06-5d7437fdcfb4
کنفرانس یک روزه آموزش پزشکی پاسخگو با حضور معاون آموزشی وزیر بهداشت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، اساتید و دانشجویان در تالار شهید شایان مهر دانشگاه علوم پزشکی تبریز، برگزار شد. 

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، رضا غفاری – دبیر علمی دبیرخانه دائمی آموزش پزشکی پاسخگو در این کنفرانس، اظهار کرد: موضوع آموزش پزشکی پاسخگو موضوع ناآشنایی نبوده و از زمان  ایجاد دانشگاه های پزشکی مطرح شده است. 

وی با اشاره به فعالیت‌های یک ساله این دبیرخانه، بیان کرد: برگزاری این کنفرانس در سال گذشته منجر به صدور یک بیانیه 20 ماده ای و راه اندازی دبیرخانه دائمی آموزش پزشکی پاسخگو جهت پیگیری و عملیاتی سازی نتایج مصوبات این کنفرانس در آموزش پزشکی کشور شد. 

غفاری افزود: کنفرانس امروز یک ویژگی متفاوت با سال قبل داشته و آن پرداختن به پژوهش پاسخگو است. 

یک استاد پیشکسوت آموزش پزشکی کشور نیز در این کنفرانس، اظهار کرد: هم زمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تشکیل وزارت بهداشت، پروژه بین المللی و برجسته مراقبت‌های اولیه بهداشتی (PHC) در دنیا به ثمر رسیده و این موضوع به عنوان یک بستر مهم در اختیار ما قرار گرفته شد. 

ابوالقاسم امینی با اشاره به مثلث پاسخگویی در آموزش پزشکی، بیان کرد: نیاز، تقاضا و پاسخ سه راس این مثلث بوده و یک مدیر پاسخگو باید هنر شناسایی نیاز، تبدیل نیاز به تقاضا و پاسخ به نیاز و تقاضا را به موقع داشته باشد. 

وی افزود: یک مدیر پاسخگو پاسخگویی جامع، کیفی، به هنگام، به نیاز و خواست مردم و مراجعین برای ارتقای سلامت، آگاهی، توانمندی و شکوفایی جامعه را دارد. 

این استاد آموزش پزشکی با اشاره به سطوح مدیریت، گفت: وزارت و دانشگاه از سیستم آموزش عالی، دانشکده و مراکز از سیستم موسسات آموزش عالی و گروه های آموزشی و بخش های بالینی از سیستم بخش های اجرایی، سطوح مدیریتی این نظام محسوب می شوند. 

وی با اشاره به رویکرد های برنامه ریزی و مدیریت در آموزش، بیان کرد: مدیران باید ساختارگرا، فرآیند گرا و دستاورد گرا بوده و منظور از ساختار گرا بودن تمرکز بر درونداد ها، کمیت گرایی و نزدیک بینی و راه اندازی است. 

امینی افزود: فرآیند گرا بودن مدیران به معنای تمرکز بر کیفیت اجرا، شیوه های تدریس و آزمون ، پایان نامه و مقاله است؛ همچنین دستاورد گرا بودن به معنای تمرکز بر نیازهای جامعه، فلسفه یادگیری نتایج، توانمندی رفتار حرفه ای و رضایت دانش آموختگان است. 

وی با اشاره به چالش‌های کلی پاسخگویی مدیران، اظهار کرد: سیاسی و کوتاه مدت بودن زمان مدیریت، تعارض قدرت و خدمت، ساختارگرایی، رابطه سالاری، تمرکز گرایی سنتی و نظام اداری و کارشناسی نا کارآمد از چالش های پیش روی مدیران است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر فعالیت یا توسعه ای معادل با پاسخگویی نبوده و این نظام بیشتر از مدیران مدعی پاسخگویی،  نیازمند نظام مدیریتی پاسخگو است. 
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.