• یکشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: tabriz-52525

رنگ ها نفسی دوباره می کشند...

index

رنگ و بوم و نقاشی فضایی که نا خود آگاه تو را به سمت تخیلاتت سوق می دهد و هر لحظه پنجره ای رو به دنیایی جدید برایت می گشاید.

رنگ هایی که هر یک یاد آور مفهوم خاصی برای تو است و نگاه هایی که به تصویر کشیده شدند تا اثری باشند فاخر برای ماندگاری.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی ، این روز ها هم همه هایی در بین هنرمندان عرصه نقاشی تبریز به گوش می رسد. مدرس ها و پیشکسوت های نقاشی این شهر دور هم جمع شده اند تا پس از ده ها سال بار دیگر اتحاد خود را در شهر اولین ها به گوش همگان برسانند .

 

اتفاقی که از یک آموزشگاه شروع شده است و 24 نقاش برجسته تبریزی را دور هم جمع کرده است. آموزشگاه رودکی در حرکتی در نوع خود قابل تقدیر، کمر همت بسته است برای روشن کردن چراغ گالری نقاشی از آثار هنرمندانی که هر یک نام و آوازه ای درخشان در ایران اسلامی و کشور های دیگر دارند.

 

خش خش برگ های زرد پاییزی امسال در تبریز و در مسیر گالری نقاشی 24 نقاش برجسته تبریزی در تقاطع پاستور- شریعتی، ساختمان آریا، طبقه سوم گالری رودکی، همنوا شده است با قلم هایی که هر یک با عشق بر روی بوم ها روان گشته اند.

 

افتتاح این گالری بهانه ای شد تا در جمع نقاش های برجسته تبریزی پای در دو دل آنها بنشینیم.

 

 نگاه جزیزه ای به هنر نگاهی نارواست

هنرمند پیشکسوت نقاش تبریزی که با جان و دل مشکلات این حوزه را حس کرده است می گوید: هنرمندان پیشکسوت این شهر مورد توجه قرار نمی گیرند و همه منتظر هستند تا فردی فوت کند تا برای او بزرگداشت بگیرند.

 

داریوش امین افشار، ادامه می دهد: اینکه بعداز،  از پای افتادن هنرمندی، اقدام به خرید اثر هنری وی کنیم بدترین نوع برخورد با یک هنرمند است!.

 

 وی معتقد است انواع هنر از یکدیگر جدا نیستند و می افزاید: نگاه جزیره ای به هنر نگاهی نا رواست چرا که شعر، تئاتر، سینما، موسیقی، نقاشی، ادبیات و... همه همچون زنجیر هایی به یکدیگر متصل هستند و یک سری مسائل زیر بنایی ما را به یکدیگر وصل کرده است و انواع هنر جداشدنی نیستند.

 

هنرمند نقاش تبریزی نگاه صرف عینی به مسائل را مورد انتقاد قرار می دهد و می گوید: ضروری است صدا و سیما و اصحاب رسانه در معرفی هنر نقاشی به مردم بیش از این فعال باشند ، فرهنگ و هنر زمانی اشاعه می یابد که این مهم را به فرهنگ عمومی تبدیل کنیم، در غیر این صورت راه به جایی نخواهیم برد.

 

امین افشار ادامه می دهد: فراموش نکنیم رنگ منتقد سیاه و سفید نیست، بلکه خاکستری است که به ما می گوید واقع بین باشیم، در تبریز برای پروژه های متعدد فرهنگی و هنری هزینه می شود اما آنچه که از این هزینه ها به دست می آید صحنه های نا پسند است و ضروری است کارشناسان فن در این خصوص ورود پیدا کنند.

 

جای خالی مدیران لایق هنری در تبریز

 

جلیل پور هادی، دیگر هنرمند پیشکسوت نقاشی تبریز نیز می گوید: هنر تبریز برای اعتلای خود نیازمند مدیران لایق هنری است.

 

وی  که دل پری از فرهنگ و هنر و آنچه بر سر این فرهنگ آمده است دارد ، ادامه می دهد: برای کدامین انتقاد گوش شنوایی وجود دارد اگر گوش شنوایی بود امروز این صحبت ها گفته نمی شد.

 

 پورهادی می گوید: مدیری که درهایش را به روی هنرمندان بسته است هیچ گاه صدای این قشر را نخواهد شنید . اگر در گذشته مدرسه میرک بر دانش آموختگان خود می بالید در سایه مدیران توانمند این مجموعه بود .

 

منتقدان هنری، هنر نقاشی را به مردم بشناسانند

محمد فاسونکی، نقاش و مجسمه ساز برجسته تبریز نیز می گوید: جای خالی برخی رشته های میان رشته ای در عرصه نقاشی به طور محسوسی مشخص است چرا که امروز باید افرادی در این عرصه ورود پیدا کنند و این هنر را به مردم بشناسانند.

 

وی می افزاید: ضروری است افرادی به عنوان متخصصین و منتقدان این رشته به نقد آثار بپردازند و این کار از عهده کسانی بر خواهد آمد که تسلط کافی را به این حوزه داشته باشند.

 

فاسونکی می گوید: تخصص ما هنر است نه اشاعه هنر و این موضوع نیز متخصصان خاص خود را می طلبد .

 

موزه معاصر و موزه نقاشی مطالبه هنرمندان نقاشی

ابراهیم پشت پناه، دیگر نقاش بنام تبریزی نیز می گوید: جای خالی موزه نقاشی بیش از هر چیزی در شهر اولین ها شهر تبریز خالی است.

 

وی می افزاید:هنر نقاشی در نمایشگاه ها نباید خلاصه شود ، هر بار در این شهر قرار شده است موزه معاصری ایجاد شود به نوعی محقق نشده است به طوری که یکبار هم شهرداری مدعی شد می خواهد موزه معاصر راه بیندازد که بعد گفتند موزه شهر شده است اینجا.

 

وی ادامه می دهد: پتانسیل های و استعداد های بسیاری در شهر تبریز وجود دارد که ضروری است برای شکوفایی آنها همه دست به دست هم دهیم.

 

پشت پناه اظهار می کند:وجود مرکزی که متولی هنر نقاشی باشد و این آثار را خریداری کرده و برای آیندگان به امانت داشته باشد در تبریز ضروری است.

 

اقتصاد هنر، حلال مشکلات هنرمندان

محمد نوریان، مدرس نقاشی دانشگاه هنر تبریز نیز با تاکید بر لزوم توجه به اقتصاد هنر می گوید: در وضعیت فعلی روا نیست نقاشی های برجسته ای در انباری ها خاک بخورند و ضروری است برنامه ای منسجم برای اقتصاد هنر اندیشیده شود.

 

وی ادامه داد: با رونق اقتصاد هنر بسیاری از مشکلات این حوزه رفع خواهد شد و این مهم محقق نمی شود مگر با اتحاد هنرمندان.

 

نوریان با اشاره به کاهش تعداد هنرجویان در شهر تبریز می گوید: اگر توجه کافی به دانش آموختگاه هنر نشود هر روز از تعداد هنر جویان این رشته ها کاشته خواهد شد.

 

وی یادآور می شود: متاسفانه در شهر اولین ها،  فرهنگ محور نیست، و اکثر هرنمندان بنام رشته های مختلف مورد بی مهری مسئولان قرار می گیرند.

 

وی ادامه می دهد: فرهنگ سازی نیز حلقه دیگر گمشده در هنر این شهر است در برخی کشور ها افرادی هستند که آثار هنری را از هنرمند تحویل گرفته و با بیمه این آثار آنها را در شهر های مختلف می فروشند و در نهایت سود فروش را به هنرمند تحویل می دهند.

 

بر اساس این گزارش،  هنرمندان عرصه تجسمی و نقاشی خواستار داشتن گالری های فعال، حمایت مسئولان از گالری داران، ایجاد موزه معاصر و موزه نقاشی به صورت تخصصی و توجه ویژه جامعه و مردم به آنها هستند.

 

گفته های هنرمندان نقاش در این صحبت ها خلاصه نخواهد شد چرا که آنها افکار خود را با طرح و نقش هایشان به زبانی که شهر و کشور و منطقه و قاره نمی شناسد می زنند و روزی شاید اما دیر، ما صدایشان را به زبان خود معنی کنیم.

گزارش از: حمیده بردباری

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.