• دوشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: tabriz-78235
  • خبرنگار : 50004

کارشناس تکتونیک سازمان زمین شناسی آذربایجان‌شرقی:

می‌توان زلزله‌ امروز تبریز را به پدیده‌ی 14 نوامبر نسبت داد/ احتمالا شاهد وقوع زلزله‌هایی در سایر نقاط دنیا باشیم

می‌توان زلزله‌ امروز تبریز را به پدیده‌ی 14 نوامبر نسبت داد/ احتمالا شاهد وقوع زلزله‌هایی در سایر نقاط دنیا باشیم

کارشناس تکتونیک سازمان زمین شناسی آذربایجان‌شرقی در پاسخ به اینکه آیا زلزله امروز تبریز را می‌توان به پدیده 14 نوامبر نسبت داد، تاکید کرد: به عقیده‌ی بنده زلزله امروز تبریز را نیز میتوان مرتبط با این اثر دانست و احتمالا در روزهای آینده شاهد وقوع زلزله‌های بزرگتر و بیشتری در سایر نقاط دنیا خواهیم بود.

رامین الیاس زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی در خصوص احتمال وقوع زمین لرزه های دیگر نیز یادآور شد: با مطالعاتی که اینجانب در این راستا انجام داده‌ام، به نظر می‌رسد اثرات زلزله‌های اتفاق افتاده در نیمکره جنوبی به تدریج و در طول مدت چند روز به نیمکره شمالی می رسد که شاید بتوان این موضوع را اینطور بیان کرد که تغییر موقعیت ماه باعث این اختلاف می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین احتمال وقوع زلزله بزرگ "بین 6-7 ریشتری" در نیم‌کره شمالی وجود دارد، اما مکان و زمان دقیق آن مشخص نیست.

الیاس زاده در خصوص زمین لرزه امروز و رابطه‌ی آن با فعالیت گسل تبریز، خاطرنشان کرد: گسل تبریز به‌صورت یک شکستگی ساده نبوده بلکه مجموعه شکستگی‌ها هستند که در امتداد شمال باختری-جنوب خاوری قرار گرفته‌اند که ما آن را تحت عنوان گسل تبریز می‌شناسیم؛ زلزله اتفاق افتاده امروز در امتداد یکی از شکستگی‌های زون گسلی تبریز اتفاق افتاده است.

وی در پاسخ به اینکه، آیا اخبار مبنی بر ارتباط زلزله با پدیده 14 نوامبر "قرارگیری ماه در نزدیک‌ترین فاصله به زمین" مبنای علمی دارد، گفت: این موضوع مبنای علمی داشته و تحقیقات اخیر دانشمندان ژاپنی که در مجله نیچر چاپ شده است که نشان می‌دهد که برخی از بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌ها در نزدیکی یا در روزهای ماه کامل و هلال اتفاق افتاده‌اند. 

وی ادامه داد: اگر زمين، خورشيد و ماه در يك امتداد واقع شوند، نيروی گرانش خورشيد، موجب تقويت نيروی گرانش ماه شده و اين حالت در زمان‌های "ماه نو" و "بدر" بروز می‌‌كند و در اين صورت بزرگ‌ترين جزر و مدها ايجاد می‌شوند و با توجه به اینکه در 14 نوامبر ماه در نزدیکترین فاصله نسبت به زمین قرار می گیرد، بنابراین اثرات آن نیز بر روی گسل‌ها و ایجاد زلزله بیشتر می‌شود. 

الیاس زاده افزود: در قرن 20 کمترین فاصله ماه با زمین در تاریخ 26 ژانویه 1948 اتفاق افتاده است که بزرگترین زلزله آن سال 2 روز قبل از آن پدیده و در تاریخ 24 ژانویه اتفاق افتاد که با بزرگی 7.8 ریشتر در شهر پانای فیلیپین رخ داده است و دو روز قبل از وقوع آن زلزله، زلزله هفت ریشتری فیجی در تاریخ 22 ژانویه 1948 روی داده است.

وی یادآور شد: زلزله 7.9 ریشتری 13 نوامبر نیوزیلند و یا زلزله‌های 6.2 آرژانتین را در روزهای 12 و 13 نوامبر می‌توان به پدیده نزدیک شدن ماه به زمین مربوط دانست.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha