• شنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ / ۰۰:۰۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: yazd-18104

قلعه قديمي فهرج در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: قلعه قديمي و تاريخي فهرج در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه يزد، بهرام رضايي افزود: با توجه به آثار و ابنيه موجود در روستاي فهرج نظير مسجد جامع و مسجد علاقه مندي همگي آثار تاريخي اين روستا مربوط به صدراسلام است.

تاريخچه بناي اوليه اين قلعه نيز احتمالا هم عصر بناهاي فوق الذکر مي‌باشد ولي نماي فعلي و تزئينات نماي بنا مربوط به قرن دهم و يازدهم است و وجه تسميه آن نيز متاثر از نام روستايي که بنا درآن واقع شده، مي‌باشد.

وي افزود: مالکيت اين اثر عمومي است بدين معني که هرکدام از اهالي روستا در قلعه اتاقي دارند و گهگاهي به عنوان انبار از آن استفاده مي‌کنند.

رضايي گفت: ويژگي اين اثر نسبت به بناهاي مشابه، ورودي کوچک آن و تعداد طبقات آن دوسه طبقه ساخته شده است.

به گفته وي اين قلعه درگذشته کاربري مسکوني، دفاعي داشته و در حال حاضر بلا استفاده است.

اين مسؤول افزود: از آنجائي که اين قلعه يکي از قلاع قديمي منطقه است و در روستاي تاريخي بنا شده و تقريبا تمام فضاهاي داخلي قلعه و بناهاي آن و قسمت‌هايي ازبرج‌هاي آن به واسطه تاثيرات جوي، گذشت زمان در معرض فرسايش بوده است اين اداره كل در صورت تخصيص اعتبار، مرمت اين قلعه را در برنامه كاري خود لحاظ خواهد نمود.

قلعه تاريخي و قديمي فهرج که اکنون در وسط بافت مسکوني روستاي فهرج قرار دارد، داراي پلاني چهار ضلعي است و داراي چهار برج مدور درچهار گوشه آن است. برج‌ها داراي دوطبقه و سوراخ‌هائي براي ديده باني و نگهباني از قلعه بوده است.

کليه بناها داراي طاق هاي ضربي باقوس جناغي است و بر بالاي ديوارها نيز سوراخ هائي وجود دارد که احتمالا براي ديده باني بوده است. اضلاع اين قلعه درسمت شمال 18/31 متر، درجنوب 65/31، درغرب 34/27 و در شرق 29/27 متر مي باشد و در اين بنا از مصالح خشت و ملاط گل استفاده شده است.

قلعه فهرج به شماره ثبتي 29987 مورخ 16/11/89 در فهرست آثار ملي قرار گرفته است.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha