• یکشنبه / ۴ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۵:۳۶
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: yazd-29007

جاذبه هاي گردشگري شهرستان بهاباد

جاذبه هاي گردشگري شهرستان بهاباد


شهرستان بهاباد با وسعت 8235 کیلومتر مربع، در فاصله‌ي 200 کیلومتری شهر یزد و 85 کیلومتری شهر بافق قرار دارد. این شهرستان دارای دو بخش «مرکزی» و «آسفیج» و مناطق حاصل‌خیز جلگه و ییلاقی بنستان و تعداد 249 روستا و آبادی و مزرعه است.

"مهدي خادمي" مدير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان بهاباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) – منطقه يزد، در خصوص معرفي جاذبه هاي گردشگري اين شهرستان، به مجموعه حاج مهدي اشاره كرد و گفت: اين مجموعه شامل مسجد جامع، آب انبار، حمام و حسينيه مي باشد

وي قلعه هاي بهاباد، جنت آباد، كريم آباد، محمد آباد و قلعه ده عسكر را از ديگر ابنيه تاريخي ذكر كرد و گفت: همه قلعه هاي تاريخي شامل برج و بارو و خندق هستند.

قلعه جنت آباد، بنايي از دوره زنديه

مدير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان بهاباد در مورد قلعه جنت آباد بيان كرد: این قلعه در حوالی روستای احمدآباد، مرکز دهستان جلگه، در 12 کیلومتری بهاباد واقع شده است و هنوز حصار و چهار برج دیده بانی و نگهبانی این قلعه سالم مانده است. همچنین نمازخانه هایی که سر‌صفه زیبایی دارد و اطاقها، راهروها به سبک معماری دوره زنديه نسبتا مشخص است.

وي اضافه كرد: این قلعه حدودا مربع شکل و ظاهرا طول هر ضلع حدود 500 متر است.

قـلعه قـدیمی روستای ده عسکر

وي گفت: روستـای ده عـسکـر از روستاهای تابعه‌ آسفیج است که قدمت بالایی دارد. از جمله آثار قدیمی باقیمانده آن می توان به قلعه قدیمی این روستا که با شکل و طراحی منحصر به فرد در دوران صفویه احداث شده است و برج دیده بانی تمام خشت و گل آن که حدود 400 سال قدمت دارد، اشاره کرد.

خادمي، برج و حمام قديمي روستاي كمكوئيه واقع در بخش آسفيج، برج وخانه قديمي روستاي سركاظم واقع در بخش مركزي شهر و گوركافران را از ديگر بناهاي تاريخي اين شهرستان ذكر كرد.

وي همچنين به سنگ نگارهاي بهاباد، آسياب آبي بهاباد و بنستان، حمام باغستان، قلعه چوگان، بافت قديمي و برج قديمي روستاي عظيم آباد، برج ببروئيه واقع در بخش مركزي، برج و حمام روستاي حاجي آباد و بناي خانه قديمي صالحي اشاره كرد.

اين مسوول بناهاي مذهبي شهرستان را شامل مقبره آخوند ملاعبدا....، مقبره شيخ ضيالدين، مقبره شيخ محمد، پير كمكوئيه، مقبره ده ملا ذكر كرد.

آرامگاه ملاعبدالله بهابادی

وي گفت: آرامگاه ملاعبدالله بهابادی، بقعه ای است که مزار ملاعبدالله بهابادی، صاحب کتاب «حاشیه» در آن واقع است. این بقعه در حال حاضر به مجموعه فرهنگی - تفریحی تبدیل شده است

مقبره شیخ محمد

خادمي اظهار كرد: تاریخ مدونی درباره‌ این شخصیت که مقبره او زیارتگاه مردم بهاباد شده است، وجود ندارد و آنچه که مشهور است آن كه می گویند از علمای دوره صفویه بوده است؛ ولی چون بهاباد در گذشته های خیلی دورتر در این مکان ساخته شده بوده است، احتمالا شیخ محمد مربوط به دوره های سلجوقیان یا غزنویان باید باشد.

وي اضافه كرد: اگرچه چند سال پیش مقبره نامبرده مقداری مرمت شده است؛ ولی اصل بنا دست نخورده باقی مانده است.

مدير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان بهاباد آثار طبيعي شهرستان خاتم را كاج وحشي بنستان، سرو وحشي كمكوئيه، رودخانه بي نظير شور، كوه ريگ احمدآباد، آبشار بيشه، چنار دهج، دق دريا برشمرد.

رودخانه شور

وي در معرفي رودخانه شور گفت: اين رودخانه در شمال بهاباد با دبی متوسط 85 لیتر در ثانیه، سالیانه به طور متوسط معادل 2.68 میلیون مترمکعب به صورت زه‌کشی آب از منطقه بهاباد خارج می نماید.

وي تصريح كرد: این رودخانه در طول سال آب دارد و در مسیر عبور خود به سمت کویر اکوسیستم جالب و دیدنی‌ خلق كرده است و در حاشیه این رودخانه وجود نبکا چشم انداز زیبای دیگری ایجاد نموده است.

سرو وحشی کمکوییه (سبل)

مدير ميراث فرهنگي شهرستان بهاباد خاطرنشان كرد: سرو وحشی کمکوییه از گونه درختان نادر در جهان است که در ارتفاع بالای 2500 متری می روید. این درختان با نام محلی (سبل) در کوههای آسفیج بهاباد (کوه حسن کل) به صورت پراکنده یافت می شود و طبیعت زیبایی را به منطقه داده است.

وي اضافه كرد: روستای سبل محلی است که چندین درخت تنومند از اینگونه در آن با قدمتی چند هزار ساله روییده است (در راه ارتباطی بهاباد - کوهبنان - چهار گداره) و وجه تسمیه این درخت از آن گرفته شده است.

درخت کاج وحشی دهستان بنستان

خادمي افزود: آنچه که در روستای بنستان به عنوان یک اثر زیبا و تاریخی باقی مانده، تک درخت کاج وحشی‌ است که بنا بر نقل بزرگترها عمر این درخت را بیش از 4000 سال تخمین می زنند و در نوع خود بسیار کم نظیر است.

وي از جاذبه های دیگر این روستا به آسیاب و تنوره بسیار قدیمی روستا، معدود خانه های باقیمانده از بافت قدیمی که با جذابيت خاصی طراحی و احداث شده است و مکانی که برای موزه محلی و چایخانه‌ سنتی برنامه ریزی شده است و مجموعه گردشگری و تفریحی و رفاهی در دست احداث آن اشاره کرد.

اين مسوول تصريح كرد: مرمت این اماکن با توجه به پتانسیل موجود در این روستا می تواند زمینه ساز توسعه اقتصادی و اشتغال در این روستا باشد.

خادمي، روستاهاي هدف گردشگري بهاباد را چهار روستاي بنستان، آسفيج، هميجان و درند عنوان كرد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha