• یکشنبه / ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: yazd-34540
  • خبرنگار : 50214

از ژرف دریاها تا کویر بهاباد؛

موزه علوم طبیعی بهاباد از منحصرفردترين‌هاي ايران

موزه علوم طبیعی بهاباد از منحصرفردترين‌هاي ايران

موزه "علوم طبیعی بهاباد" كه به همت "رضا زینلی" معلم درس زيست‌شناسي داير شده است به اعتقاد بسیاری از بازديدكنندگان، مسؤولان و اساتيد زیست‌شناسی از منحصرفردترين‌ موزه‌هاي علوم طبيعي در كشور به شمار مي‌رود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، موزه علوم طبیعی بهاباد در چهار بخش جانوران، گیاهان، سنگ‌ها و فسیل‌ها و موزه میکروسکوپیک فعالیت دارد و در سه شاخصه مهم آبزیان، سنگ و فسیل و بعد آموزشی، جزو موزه‌های مطرح کشور است.

این موزه در بخش آبزیان یکی از موزه‌های غنی کشور محسوب می‌شود به طوری که در بخش آبزیان شمال، موزه دوم کشور به شمار مي‌رود.

 موزه علوم طبیعی بهاباد توانسته است بیش از 95 درصد آبزیان شمال را گردآوری كرده و به شکل فیکس شده در معرض نمایش بگذارد.

به اذعان کارشناسان موزه علوم طبیعی بهاباد در بعد سنگ، فسیل و مینرال، موزه برتر کشور محسوب می‌شود.

عامل مهم مطرح بودن این موزه در این بخش، تنوع بالای مینرال‌های کمیاب معادن کشور است که جذابیت خاصی به سالن سنگ و فسیل این موزه داده است.

آموزش عینی نيز یکی از شاخصه‌های مهم این موزه است که در عین حال یکی از اهداف مهم تأسیس این موزه بوده است به نحوي این موزه گامی مهم در راستای خروج از شیوه آموزش سنتی و انتزاعی و ایجاد فضای آموزش عینی و کارگاهی برداشته است.

هم‌اکنون آموزش عینی علوم تجربی مبتنی بر مشاهده و تجربه در دروس علوم تجربی دبستان و راهنمایی، زیست‌‌شناسی و زمین‌شناسی متوسطه در دستور کار موزه علوم طبیعی بهاباد قرار دارد و تعداد زیادی از دانش آموزان منطقه از این شیوه آموزشی بهره مند شده‌اند.

بخش گیاهان این موزه نيز شامل داروهای گیاهی، دانه‌ها و گیاهان فیکس شده و گلدانی است. در این بخش فلور منطقه جمع‌آوری شده که به دلیل محدودیت فضا، تنها شمار معدودی از نمونه‌ها جمع‌آوری و به صورت سه بعدی و همان گونه که در طبیعت هستند، نگهداری می‌شود.

بیشتر نرم‌تنان موزه، بومی ایران نیستند بلکه از نقاط مختلف دنیا گردآوری شده‌اند. بخش مهره‌داران نيز شامل ماهیان، پرندگان، دوزیستان، خزندگان و پستانداران است که 810 گونه از این جانوران در این موزه نگهداری می‌شود.

یکی از این گونه‌هاي جانوري اين موزه، یوزپلنگ آسیایی است که به آن «یوزپلنگ ایرانی» می‌گویند و از زيستگاه‌هاي این گونه با ارزش كه در حال حاضر 70 قلاده زنده در سراسر ایران وجود دارد، بیابان‌های بهاباد است.

70 تا 75 نمونه پرنده نيز در این موزه به نمایش گذاشته شده است که بیشتر آنها از حوزه شمال کشور هستند و شماری نيز از جمله حواصیل‌ها و پلیکان‌ها، پرندگان مهاجر هستند.

بخش میکروسکوپیک که به تازگی به مجموعه موزه اضافه شده است، تصاویر زیبای دنیای میکروسکوپی و لام‌های میکروسکوپی ارزشمند و در عین حال جذاب را در معرض دید علاقمندان قرار داده است.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha