• سه‌شنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: yazd-67383
  • خبرنگار : 50214

/گزارش/

آیا بلیط‌های هواپیمایی در یزد از همه جای ایران گرانتر است؟

1444830089011_dehghan-1

در حالی که مسئولان و متولیان استان از افزایش نرخ بلیط‌ خطوط هوايي در یزد گلایه‌مند هستند، مدیر کل هواپیمای جمهوری اسلامی ایران این نرخ را کشوری عنوان مي‌كند و وضعیت تعداد پروازهای یزد را متعادل می‌خواند.

به گزارش ایسنا – منطقه یزد، گرانی بلیط‌ خطوط هوایی در یزد که این روزها منجر به گلایه‌مندی مردم و برخی از مسئولان شده یکی از عواملی است که بر میزان ورود مسافران و گردشگران در استان تاثیر گذاشته و گردشگری و اقتصاد استان را تحت تاثیر قرار داده است.

بی‌توجهی به رفع مشکل گرانی بلیط‌ هواپیما که ظاهراً محدود به صنعت حمل و نقل هوایی یزد می‌شود، مشکلات گسترده‌تری را به دنبال دارد که کاهش بی‌اعتمادی به این صنعت و افزایش سفرهای انفرادی و کاهش سفرهای جمعی و تورهای گردشگری از این قبيل موارد است.

«سیدامیرناصر طباطبایی» عضو عالی کمیسون واحدهای اقامتی، پذیرایی و تفریحی کشور نیز تاثیر گراني این نرخ بر صنعت اقامت و هتلداری با توجه به کاهش سفرهای داخلی را تاييد مي‌كند و در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد می‌گوید: متاسفانه این رشد قیمت در ورود گردشگران داخلی به طور یقین موثر واقع شده و تاکنون نیز در یزد به عنوان يك شهر جهانی منجر به کاهش گردشگران داخلی شده است که این عامل بر صنعت هتلداری، گردشگری و در نهایت اقتصاد استان یزد تاثیر گذاشته است.

وي با اشاره به این که خطوط هواپیمایی یزد از گران‌ترین خطوط كشور است، اظهار می‌کند: متاسفانه اين موضوع به دنبال انحصارطلبي تعدادي از شركت‌هاست كه به جای کمک به توسعه گردشگری استان منجر به چنين مشکلاتی در این حوزه شده‌ است.

رییس جامعه هتلداران استان یزد از همراهی ایرلاین‌های دولتی با اين انحصارطلبي‌ها به عنوان عاملی بر دوام افزایش قیمت خطوط هواپیمایی گلايه و در اين باره تصريح مي‌كند: متاسفانه شركت‌هاي هواپيمايي بخش دولتی نیز در افزايش قيمت‌ها تابع بخش خصوصی هستند و به نظر مي‌رسد که این مشکل باید از سوی مسئولان و متولیان امر برطرف شود.

رشد 100 درصدی قیمت بلیط پروازهاي يزد

«محمدمهدی رجایی‌فرد» نائب رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات هواپیمایی و مسافرتی استان یزد هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در یزد، به افزایش غیرمنتظره قیمت بلیط‌ هواپیما در یزد نسبت به کشور اشاره مي‌كند و می‌گوید: همانند قبل از ماه رمضان، در ایام پس از اين ماه مبارك هم افزایش غیرمنتظره و چشمگیر قیمت‌ها در حمل و نقل هوایی كشور به ويژه استان را شاهد هستیم، در حالی که این قیمت‌ها نه ابلاغ و نه اعلام قبلي شده بود.

وی با گلایه از رشد 100 درصدی قیمت‌های بلیط‌ هواپیما در اكثر ايام هفته، اضافه می‌کند: هم پروازهای سيستمي كه تابع مقررات هواپيمايي كشور و داراي نرخ معقولي هستند و هم پروازهاي چارتری كه طبق قانون سازمان هواپیمایی کشوري تنها 30 درصد کمتر و بیشتر از نرخ مصوب قابل فروش است، به دلیل نبود نظارت درست از سوی سازمان هواپیمایی کشور بر نحوه نرخ‌گذاری آن‌ها، به طور چشمگيري اقدام به افزايش نرخ بليط و بروز مشکلاتی در صنعت هوایی استان كرده‌اند.

این مسئول اضافه می‌کند: البته متناسب با گران شدن قیمت بلیط‌، بر كيفيت پذیرایی و خدمات اضافه نشده و همچنان مشکلاتی مانند تاخیر در پروازها و مشکلات فرودگاهی وجود دارد و همواره نيز توجیه بسیاری از پروازهای چارتری یزد در این رابطه پربازده نبودن مسیرهای هوایی یزد است.

عدم شفافیت در نرخ‌گذاری بلیط مسیرهای هوایی

نائب رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات هواپیمایی و مسافرتی استان شناور بودن قیمت‌ها و عدم اعلام آن‌ها از طريق رسانه‌های جمعی را عامل دیگری در اين خصوص عنوان می‌کند و می‌گوید: برخلاف اداره کل راه‌آهن يزد كه به موقع و خيلي خوب نسبت به اطلاع‌رساني نرخ‌ قطارها به مردم از طريق رسانه‌ها اقدام مي‌كند، صنعت حمل و نقل هوایی به دليل عدم شفافيت در اعلام نرخ بليط خطوط هوايي، مشكلاتي مانند گراني و تغییرات لحظه‌ای نرخ‌ها را به وجود آورده است.

وی با بیان این که عدم رسیدگی به این مشکل ظاهراً محدود به صنعت هواپیمایی استان می‌شود، می‌گوید: گران شدن بلیط‌ مشکلات گسترده‌ای را برای مردم به دنبال داشته که عدم اعتماد به خطوط هوایی و دفاتر هواپیمایی، تزریق جمعیت قابل توجهی از مسافران به جاده‌ها و افزایش مشکلات جاده‌ای و حوادث ترافيكي و همچنین کاهش سفرهای گروهی گردشگران به یزد جزو همین مشکلات است.

رجایی‌فرد گرانی بلیط‌ خطوط هوايي به نوعي بي‌توجهي به آیین‌نامه حقوق مسافر را نشان مي‌دهد و در اين مورد می‌گوید: متاسفانه توجیهات غیراصولی در این رابطه نيز غالباً محدود به طرح موضوعاتي مانند عدم پرداخت ارز دولتی، کاهش ارزش پول ملی، کاهش پروازها و کمبود برخی از قطعات می‌شود اما بايد توجه داشت كه علي‌رغم وجود تمامی این مشكلات نبايد مردم موظف به جبران این نواقص شوند.

این مسئول با اشاره به این که مشکلات مطرح شده در تمام استان‌ها به ویژه شهرهای پر رونق گردشگری کشور وجود دارد و محدود به یزد نیست، می‌گوید: تمام شهرها این مشکلات را دارند اما همچنان قیمت‌ها در آن‌ها کمتر و تعداد پروازها نیز بیشتر است به طوری که تعداد پروازهای روزانه شهر یزد به تهران حداکثر 5 سورتي است اما اين تعداد در خطوط کرمان به تهران و شیراز به تهران به ترتیب 7 و 16 سورتي پرواز است و این سوال به جا می‌ماند که آیا ظرفیت هوایی شهر یزد کمتر است يا اين كه مردم باید جوابگوی این مشكل باشند؟

پروازهای خارجی به تهران ارزانتر از مسیر یزد به تهران

رجایی‌فرد ارزش قیمت‌های برخی از پروازهای کشورهای خارجی به تهران را کمتر از نرخ پروازهاي بين یزد – تهران عنوان می‌کند و می‌گوید: چرا باید قیمت پروازهای خارجی تهران به تفلیس از تهران به یزد کمتر باشد؟

وی با اشاره به این که رفع این مشکل همتی استانی را می‌طلبد، تصریح می‌کند: در شهرهای دیگر این مشکلات کمتر به چشم می‌خورد و گویا مدیریتي در اين زمینه وجود دارد لذا در یزد هم باید این همت بیشتر باشد تا مردم يزد دچار ضرر و زيان نشوند.

کاهش 20 درصدی عرضه صندلی هواپیماهای یزد

با تمام اين اوصاف، «علی محبی» مدیر کل هواپیمايی جمهوری اسلامی ایران(هما) در استان يزد نرخ‌گذاری‌ها را بر اساس مصوبه کشوری می‌داند و در اين باره در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا – منطقه يزد، اظهار می‌کند: سقف این قیمت‌ها براساس مدت و طول مسیر و به صورت کشوری تعیین می‌شود و پرواز‌های برنامه‌ای براساس این مبنا ارزش‌گذاری می‌شوند، هرچند پروازهای خارج از برنامه، می‌توانند با نرخی پایین‌تر و متنو‌ع‌تر فروخته شوند.

وی در رابطه با نرخ بلیط‌ خطوط هوايي يزد نيز تصریح می‌کند: یکی از علل افزایش این نرخ‌ها، تعداد پروازهاست اما افزایش نرخ دلار نیز بر خدمات هواپیمایی و نرخ‌گذاری خطوط تاثیر گذاشته است ولي در حین حال، همچنان نظارت کشوری بر این نرخ‌ها وجود دارد و کمتر تخلفی در این بخش صورت می‌گیرد.

این مسئول با بیان این که احتمال وجود تخلف در پروازهای چارتری بیشتر از پروازهاي برنامه‌ای است، می‌گوید: در این زمینه نیز کمتر تعرض و اجحافی اتفاق افتاده اما همانطور که تاثیر تعداد پروازها بر این نرخ مشخص است، گویا باید در یزد تعداد پروازها بیشتر شود.

وی از عرضه پایین صندلی در کاهش میزان ظرفیت هواپیماهاي خطوط یزد به عنوان عامل دیگری در اين مورد یاد و تصریح می‌کند: در مناطق گرمسیری و طبق قاعده، میزان ظرفیت قابل فروش هواپیماها به علت تاثیر گرما بر وزن هواپیما در پروازها کاهش می‌يابد كه البته میزان این کاهش صندلی به نوع هواپیما نیز بستگی دارد.

محبی متذکر مي‌شود: تعداد كنوني پروازهاي یزد نسبت به فصول دیگر به ویژه زمستان کاهشي نیافته ولي تعداد صندلی‌هاي قابل عرضه اين خطوط 15 تا 20 درصد کاهش یافته است. البته سعی شد با کاهش بار هواپیما اين مشكل تاحدودي مرتع شود ولي به علت این که بار متعلق به مسافران است، این سیاست قابل اعمال نبود.

زيرساخت‌ها؛ ضعف چالش برانگیز هواپیمایی یزد

مدیر کل هما در استان يزد با بیان این که تمام هواپیماهای موجود در خط هوایی یزد در حال استفاده است، می‌گوید: عملاً ایرلاین‌ها از تمام هواپیماهای موجود استفاده مي‌كنند اما ممکن است که هواپیماها در یک مسیر کمتر و به مسیر دیگری متناسب با نیازسنجی هر ایرلاین اضافه شوند.

وي با تاکید بر این که در حال حاضر وضعیت یزد متعادل و کاهش خسارت‌باري در یزد وجود ندارد، می‌گوید: تنها ضعف چالش برانگیز کنونی هواپيمايي یزد نبود پایگاه استراحت و هواپیمایی مستقر در يزد است که مزیت رقابت و برنامه‌ریزی در مورد خطوط هوايي را از اين استان دریغ کرده است.

محبي با بیان این که البته تا چند سال پيش چنين امكاني براي ظرفیت استراحت شبانه هواپیماها در يزد وجود داشت، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه این ظرفیت به علت به صرفه نبودن و عدم برخورداری از امکانات و تجهیزات مورد نیاز از اين استان اخذ شد به طوری که در حال حاضر شركت‌هاي هواپیمایي آرتا و کاسپین که قبلاً در فرودگاه يزد استراحت داشتند، در فرودگاه‌هاي تبریز، تهران و مشهد مستقر می‌شوند و تمام پروازهای یزد به صورت رفت ‌و آمدی انجام مي‌شود.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.