• دوشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۳ / ۱۵:۴۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: zanjan-50850

استادیار دانشگاه خوارزمی هشدار داد:

وجود سردرگمی کلان در کشور در برخورد با فضای مجازی

575

 

استادیار دانشگاه خوارزمی بر وجود سردرگمی کلان در کشور در برخورد با فضای مجازی تاکید کرد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، "مرتضی منطقی" ظهر امروز در همایش فضای مجازی در زنجان گفت: در کشورهای غربی با ورود تکنولوژی در این جوامع و مشاهده آسیب‌زا بودن این تکنولوژی مجازی سعی در مهار کردن و استفاده بهینه از آن شده است، این در حالی است که به جای استفاده بهینه از تکنولوژی فضای مجازی در آموزش همراه داشتن موبایل ممنوع اعلام شده است که دلیل آن سردرگمی کلان در کار است که سبب شده خط‌مشی فضای مجازی مشخص نباشد.

 

وی افزود: سردرگمی کلان در برخورد با فضای مجازی و دوری از اولیا در مدارس از عواملی است که همراه داشتن موبایل را در مدارس منع کرده است، در واقع برخورد مبتنی بر نفی در این مورد انجام شده است و این به معنای عدم بسترسازی فرهنگی است، لذا آشتی با فناوری‌ها گامی مهم است که می‌تواند سبب استفاده مثبت از فناوری شود.

 

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: حضور مغز متفکر که در مرحله به مرحله پیش بردن کار کمک کند ضروری است، چرا که روی خوش به فناوری‌ها نشان دادن برای استفاده بهینه آغاز مبارکی است، ولی باید تاکید کرد فناوری‌ها در کنار فرصت آسیب‌زا نیز هستند، لذا اگر بسترسازی مناسبی انجام نشود با نسلی معتاد به فناوری روبه‌رو خواهیم بود، این در حالی است که با استفاده بهینه می‌توان با استفاده از فناوری‌ها آموزش غیررسمی داشت.

 

وی اظهار کرد: متاسفانه برخی خانواده ها ناآگاه هستند، به همین جهت پدیده‌ای مانند کرایه موبایل برای دانش‌آموزان بروز کرده است و تجربه نشان داده به دلیل اینکه بسترسازی فرهنگی وجود ندارد این فناوری کاربری منفی خواهد داشت، لذا باید خانواده‌ها آگاه شوند تا نظارت تام داشته باشند.

 

این پژوهشگر تاکید کرد: متاسفانه در جامعه ما خانواده‌ها را از تکنولوژی جدید می‌ترسانند. مثلاً همواره در سریال‌های پخش شده توسط چت‌روم‌ها قتل انجام می‌شود و خانواده‌ها به این دلیل ترسیده و از این فناوری دور می‌شوند، ولی به دلیل اینکه به طور علمی کار نمی‌شود پس از مدتی به سمت این فناوری هجوم می‌برند که نمونه آن در خصوص ماهواره تجربه شد.

 

وی یادآور شد: در آموزش و پرورش آسیب‌ها باید با منطق بیان شود و مانند غرب ابزار کنترل کننده به رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد تا زمان استفاده و صفحات بررسی شده توسط دانش‌آموزان محدود و کنترل شده باشد و کمکی برای خانواده‌ها باشد و باری از روی دوش خانواده‌ها برداشته شود.

 

منطقی عنوان کرد: سواد رسانه‌ای و درجه‌بندی رسانه‌ای از مواردی است که در غرب انجام شده و با بررسی سایت‌های مختلف مشخص می‌شود که هر سایتی برای چه سنی مناسب است، به گونه‌ای که کتاب این ادبیات رسانه‌ای در دانشگاه‌های غرب تدریس می‌شود.

 

وی تاکید کرد: برخی فکر می‌کنند ادبیات فاخر در ایران کم است، ولی باید گفت که اگر سردر گمی کشور حل شود انبوهی از مواد خام از آموزه‌های عرفانی و دینی ایران وجود دارد که اگر در فضای مجازی منتشر شود مردم دنیا را خوب خواهد کرد.

 

این مدرس دانشگاه ادامه داد: پاسخ مناسب به برخی خلاءهای اجتماعی موجود ارتقاء سواد رسانه‌ای کاربران از مهدکودک‌ها تا دوران بزرگسالی اطلاع‌رسانی به اولیا و تهیه ابزارهای کنترل کننده از راه‌کارهایی است که سبب می‌شود از میزان آسیب‌های فضای مجازی کاسته شود.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.