• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: zanjan-7218

مخترع و مبتكر زنجانی:

.

اختراع و ابتكار در این كشور عمر تلف كردن است چون با استفاده از وام ازدواج خویش به ساخت هواپیمای فوق سبك هوشمند پرداختم.
محمد قربانی، مخترع و مبتكر زنجانی كه به ساخت هواپیمای فوق سبك هوشمند به كمك تیم رباتیك زئوس زنجان نائل آمده است، در گفتگو با خبرنگار سرویس علمی پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان ، ضمن بیان این مطلب، گفت: تیم رباتیك زئوس زنجان قبلاً در مسابقات مختلفی از جمله مسابقات ربوكاپ اوپن 2006 تهران شركت كرده بود.

قربانی درباره ویژگی‌های این هواپیمای فوق سبك هوشمند اظهار داشت: وزن این هواپیما با تجهیزات و دوربین 7 كیلوگرم، و سرعت كروز آن 150 كیلومتر در ساعت است كه از دیگر ویژگی‌های آن قابلیت پرواز و حفظ تعادل هوشمند با فرود و تیكاف اتوماتیك می باشد.

این مبتكر با اشاره به جلو پرواز این هواپیما كه 3 تا 7 كیلومتر است، گفت: عمق پرواز این هواپیمای فوق سبك را از 700 متر به 12 كیلومتر در یك مسیر مستقیم رفت و برگشت ارتقاء داده‌ایم كه مزیت اصلی آن محسوب می شود.

قربانی با اذعان به این كه پیش از این نمونه‌ای آمریكایی از این هواپیما وجود داشت اما برای اولین بار در زنجان تیمی به ساخت این هواپیما اقدام كرده است، گفت: اجازه پرواز نمایشی این هواپیما داده نشده است و نامه نگاری‌ها از سوی استانداری زنجان با وزارت دفاع نیز تا کنون سودی نداشته است.

محمد قربانی مدت ساخت این هواپیما را قریب به 6 ماه و باهزینه ابزار 800 هزار تومان عنوان كرد و گفت: یك شركت آلمانی با نام DWF كه تحت حمایت شبكه دویچه وله آلمان است، این هواپیما را با قیمت 4 هزار دلار خریداری كرد و همچنین دانشگاه كلن آلمان، لوح تقدیری به تیم زئوس زنجان برای این طرح اهداء نمود.

محمد قربانی در ادامه از ساخت ربات پردازش صدا در سال 1384 به عنوان دیگر طرح ابتكاری تیم خود برای حضور در مسابقات ربوكاپ اوپن 2006 تهران یاد كرد و گفت: در این طرح به شبیه سازی یك سگ توفیق یافتیم كه با دریافت صدا به زبان فارسی، دستورات را اجرا می كند و با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و مسئول بخش مکاترونیک این دانشگاه، در آن مسابقات به صورت نمایشی شركت كردیم.

وی با یادآوری این نكته كه این طرح پس از شركت آی‌بو سونی ژاپن در ایران ساخته می شد، اضافه كرد: از سوی چند شركت خارجی از جمله شركت بین المللی وی تیم و دانشگاه گیتا دعوت به همكاری شدیم، در حالی كه در ایران هیچ كمك و استقبالی از سوی مسئولین انجام نگرفت و تنها دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین از تیم زئوس زنجان حمایت و پشتیبانی كرد.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha