• پنجشنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۷:۴۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: zanjan-93850
  • خبرنگار : 50166

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

اساتید، مسئول رعایت اخلاق علمی خود و دانشجویان هستند

06


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به رعایت اخلاق علمی تاکید کرد و گفت: تک‌تک اساتید، مسئول رعایت اخلاق علمی خود و دانشجویان هستند و اگر تقلب علمی و تخلف از دانشجو سر بزند، هیئت علمی احضار خواهد شد و هیئت علمی که بیش از حد دانشجو می‌پذیرد، این مشکلات پیش می‌آید.

 

به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، منصور غلامی عصر امروز در شورای دانشگاه زنجان اظهار کرد: در فرآیند رشد و توسعه آموزش عالی کشور، تربیت نیروی انسانی، رفتن به حوزه پژوهش و انتقال آن به بدنه جامعه در تحولات جهانی، خودمان هم دچار تغییرات جدید می‌شویم.

 

وی افزود: کشورهای دیگر هم دچار عارضه‌هایی همچون کاهش دانشجویان در برخی از رشته‌ها هستند، به طور مثال در کشور استرالیا داوطلب ورود به رشته کشاورزی کم شده و در این رابطه ابراز نگرانی کرده بودند؛ در کشورهای اروپایی از جمله هلند نیز مسئله‌ای مشابه این موضوع را مطرح کردند.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اگر در رشته‌های مختلف مسئله اشتغال را حل کنیم تا حدودی مشکل جذب دانشجو نیز برطرف می‌شود اما برای رفع معضل کاهش دانشجو نیاز به تغییر رویکرد در رشته‌های پایه و رفتن به سمت رشته‌های میان‌رشته‌ای در کنار اصلاح سرفصل و محتوای دروس داریم.

 

این مسئول ادامه داد: در رشته‌هایی همچون کشاورزی با آموزش‌های کوتاه‌مدت می‌توانیم مسئله آموزش را تا حدودی حل کنیم.

 

غلامی با بیان اینکه در رشته‌های علوم پایه نگرانی کاهش دانشجو بیشتر است، ابراز کرد: در این رشته‌ها علاوه بر مشکل حرفه و شغل، با مسائل دیگری نیز روبه‌رو هستیم که این نگرانی‌ها حاصل عدم هدایت صحیح دانش‌آموزان برای تحصیلات دانشگاهی است؛ در کنکور امسال ۶۴ درصد داوطلبان در حوزه علوم تجربی به رقابت پرداختند.


|

 

این مسئول افزود: متاسفانه مشاهده می‌شود در برخی دبیرستان‌های تیزهوشان رشته ریاضی تعطیل شده است. در حالی که در گذشته توزیع استعدادهای دانش‌آموزان بین ریاضی و تجربی بود. باید برای این مشکلات راه‌حل ارائه دهیم؛ به عنوان مثال در رشته‌های علوم پایه پذیرش دانشجو در مقطع ارشد پیوسته، دکترای پیوسته، ارائه بورس‌های تمام یا نسبی و تضمین شغل از راه‌حل‌های پیشنهادی است.

 

وی بر توجه به علایق دانش‌آموزان در توزیع استعدادها تاکید کرد و افزود: جامعه‌شناسان و روان‌شناسان باید به دانش‌‌آموزان خط بدهند تا تمرکز‌زدایی در رشته‌های خاص انجام شود و پذیرش دانشجویان در رشته‌های مختلف انجام گیرد.

 

غلامی ادامه داد: اگر می‌خواهیم آموزش در کشور به جایگاه خود بازگردد، باید مسائل اخلاقی و علمی را رعایت کنیم. دانشگاه‌های بزرگ باید دانشگاه‌های کوچک را زیر پوشش بگیرند و برای ارتقای سطح علمی آن‌ها کمک کنند.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، یکی از راه‌های ارتقای کیفیت ورودی‌های جدید را کنترل ظرفیت‌های پذیرش عنوان کرد و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از دانشجویان به‌ویژه در مقطع ارشد حتی با نمره منفی در آزمون پذیرفته شدند اما اعلام کردیم که دیگر دانشجویان منفی نباید پذیرا شوند.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.