• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • آنا
  • ایلنا
  • ایکنا
  • ایرنا
  • تسنیم
  • تابناک
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • شانا
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری

isna header

  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۷
  • GMT 07:17

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • فتوبلاگ
  • English

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۷
  • GMT 07:17

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • فتوبلاگ
  • English

تئاتر جِبِله؛ تماشاگر دوهزارساله

هادی زند
۲۹ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۶:۳۰

 تئاتر «جبله» در نزدیکی شهر لاذقیه را یکی از شاهکارهای ناشناخته معماری سوریه از دورۀ روم در خاورمیانه می‌دانند. سازه‌ای با بلوک‌هایی از سنگ آهک شنی محلی با سیستمی پیچیده از دیوارها، طاق‌ها و فضاهای طاقدار و ۱۷ دروازه بزرگ. این تماشاخانه در زمان ساخت، به صورت دایره‌ای و به قطر حدود ۹۰ متر، در سه طبقه و با ۳۵ ردیف صندلی سنگی ساخته شد و در مجموع حدود هشت هزار تماشاگر را در خود جای می‌داد. باستان‌شناسان زمان احداث این مکان را دقیق مشخص نکرده‌اند، اما با توجه به جزئیات معماری و اولین نتایج کاوش‌ها، زمان ساخت «تئاتر جبله» را به قرن دوم میلادی یا اویل قرن سوم میلادی نسبت می‌دهند. در طول سال‌های گذشته و به واسطۀ جنگ‌های داخلی و خارجی سوریه و حتی زلزلۀ هفت ریشتری چند ماه قبل آسیب‌های زیادی به این محوطه و سازۀ تاریخی آن وارد شد و امروز این آمفی تئاتر به یک متروکه شباهت بیشتری دارد. همزمان با روز جهانی محوطه‌ها وبناهای تاریخی - ۲۹ فروردین - ، آخرین وضعیت دومین تئاتر بزرگ رومی‌ها در سوریه را مشاهده می‌کنید.

  • شهر «جبله» در ۲۵ کیلومتری شمال بانیاس و ۲۵ کیلومتری جنوب لاذقیه، یکی از مهمترین آثار تاریخی کشورش را در خود جای داده است، «آمفی تئاتر جبله»را دومین تئاتر بزرگ رومی‌ها در سوریه  می‌دانند. سازه‌ای باستانی که یکی از شاهکارهای ناشناخته معماری سوریه از دوره روم در خاورمیانه محسوب می‌شود.
  • در سال 1950 میلادی، اداره کل آثار باستانی و موزه‌های سوریه کار بررسی و تحقیق روی سازۀ این آمفی تئاتر را آغاز کرد و از سال 1999 میلادی، مأموریت سورو-بلژیک  برای انجام تحقیقات تحلیلی روی این سازه انجام شد.
  • ستون‌ها، سرستون‌ها، کتیبه‌ها و پایه ستون‌های سنگی باقی مانده از آمفی تئاتر باستانی رومی‌ها در سوریه در اتاقک‌های فضای داخلی آمفی تئاتر سال‌هاست به حال خود رها شده‌اند.
  • برخی از محققان می‌گویند «امپراتور ژوستینیانوس»، 527-565 پس از میلاد، این بنا را ساخته است، اما به اعتقاد برخی دیگر از محققان، آمفی تئاتر جبله توسط امپراتور «سپتیموس سوروس» در سال‌های 193-211 پس از میلاد ساخته شده است.
  • بعد از تحقیقات مختلفی که پژوهشگران روی سازۀ باقی مانده از آمفی تئاتر «جبله»‌انجام دادند، آن‌ها با توجه به جزئیات معماری  کاوش‌های انجام شده، معتقدند که این سازه احتمالاً در زمان سلسله سووران، 193-235 پس از میلاد، یعنی در نیمه اول قرن سوم میلادی ساخته شده است.
  • هنوز برخی کتیبه‌ها و ستون‌های سنگی آمفی تئاتر جبله در فضای بیرونی این سازۀ باستانی به حال خود رها شده‌اند، سرستون‌هایی با تزئینات و حجاری‌های منحصربفردی که به نظر می‌رسد تا کنون مطالعات چندانی روی آن‌ها انجام شده باشد.
  • به نظر می‌رسد مردمی بومی منطقه نیز برخی فضاهای دور از چشم را برای وسایل دور ریز خود مناسب دیده‌اند و حتی با این نوع از اقدامات برخی راه‌های ورودی به فضاهای داخلی آمفی تئاتر را بسته‌اند.
  • ستون‌ها، سرستون‌ها، کتیبه‌ها و پایه ستون‌های سنگی باقی مانده از دومین آمفی تئاتر باستانی رومی‌ها در سوریه هنوز در فضاهای بیرونی آمفی تئاتر، زیر باد، باران و آب و هوای جوی مختلف به حال خود رها شده‌اند.
  • یکی از کتیبه‌های سنگی حجاری شده که در بخشی از فضای داخلی آمفی تئاتر جبله به حال خود رها شده است. گذر زمان، آسیب‌هایی که احتمالا از وقوع جنگ‌های داخلی و خارجی روی این اثر به وجود آمده، به وضوح بر بدنۀ آن خودنمایی می‌کند.
  • آمفی تئاتر «جبله» سیستم پیچیده‌ای از دیوارها، طاق‌ها، فضاهای طاقدار است که دسترسی به آن از طریق 17 دروازه بزرگ به دست می‌آید. فرم‌های ساختمانی حفره با تقاطع گالری‌های طاق بشکه‌ای نیم دایره و دیوارهای شعاعی که نیم دایره نیز هستند، در این تصویر مشخص‌اند. سرستون‌ها و سنگ‌های باقی مانده از سازۀ اصلی در بخش‌های مختلف این بنای باستانی دیده می‌شود.
  • یکی از ستون‌های سنگی قرار گرفته در فضای داخلی آمفی تئاتر جبله، که روی آن نوشته‌هایی به خط‌هایی مانند انگلیسی و عبری به چشم می‌خورد. این ستون از هر نوع آسیبی در امان نیست.
  • به نظر می‌رسد در طول سال‌های گذشته از این فضای باستانی استفاده‌های زیادی می‌شده است، نگهداری تابوت برای زمان‌های خاص یکی از این کاربری‌هاست.
  • محققان می‌گویند بین سال‌های 1098-1285 زمانی که صلیبیون جبله را اشغال کرده‌اند، این آمفی تئاتر را مانند «آمفی تئاتر بصرا» در جنوب سوریه به قلعه تبدیل شد. ابن‌بطوطه در قرن چهاردهم و یاکوت الهاموی در سال 1225 میلادی نیز در سفرنامه‌های خود از این آمفی تئاتر نام برده‌اند.
  • ستون‌ها، سرستون‌ها، کتیبه‌ها و پایه ستون‌های سنگی باقی مانده از آمفی تئاتر باستانی رومی‌ها در سوریه در اتاقک‌های فضای داخلی آمفی تئاتر سال‌هاست به حال خود رها شده‌اند.
  • آمفی تئاتر «جبله» در زمینی مسطح و رو به شمال ساخته شده است. این سازه حدود دو هزار سال قبل با بلوک‌هایی از سنگ آهک شنی محلی ساخته شد.
  • آمفی تئاتر «جبله» سیستم پیچیده‌ای از دیوارها، طاق‌ها، فضاهای طاقدار است که دسترسی به آن از طریق 17 دروازه بزرگ به دست می‌آید. فرم‌های ساختمانی حفره با تقاطع گالری‌های طاق بشکه‌ای نیم دایره و دیوارهای شعاعی که نیم دایره نیز هستند، مشخص می‌شود.
  • جنگ و عوامل آسیب‌زای دیگر در طول سال‌های گذشته را می‌توان از مهمترین عواملی دانست که آمفی تئاتر «جبله»‌را به حالت متروکه و ویران شده در آورده است.
  • بعد از تحقیقات مختلفی که پژوهشگران روی سازۀ باقی مانده از آمفی تئاتر «جبله»‌ انجام دادند، آن‌ها با توجه به جزئیات معماری  کاوش‌های انجام شده، معتقدند که این سازه احتمالاً در زمان سلسله سووران، 193-235 پس از میلاد، یعنی در نیمه اول قرن سوم میلادی ساخته شده است.
  • هر چند گذر زمان، جنگ‌ها و عوامل طبیعی آسیب‌هایی را به سازۀ تئاتر جبله وارد کرده است، اما به نظر می‌رسد توجه مردم بومی و محلی برای حفاظت از این بنای چند هزار ساله، نقش مهمی در سرپا ماندن آن تا امروز داشته است.
  • نمای بیرونی تئاتر جبله؛ دومین آمفی تئاتر بزرگ رومی‌ها در سوریه که در قرن دوم میلادی، دایره‌ای شکل به قطر حدود 90 متر و در سه طبقه ساخته شد.
  • در این آمفی تئاتر رومی، 35 ردیف صندلی سنگی برای استفادۀ حدود هشت هزار تماشاگر ساخته شده است.
  • ردیف صندلی‌های سنگی آمفی تئاتر دو هزار ساله جبله که به نظر می‌رسد گذر زمان بر آن‌ها بیشترین تاثیر را داشته است، نه جنگ یا آسیب‌های مردمی منطقه.
  • کودکان سوری در شهر جبله، سال‌هاست با آمفی تئاتر باستانی شهرشان آشنایی دارند، مکانی تاریخی که امروز ستون‌ها، اتاقک‌ها و دیوارهایش به مکانی برای بازی آن‌ها تبدیل شده است.
  • آمفی تئاتر رومی جبله دومین تئاتر بزرگ در سوریه نامیده می‌شود، شاید همین ویژگی‌اش باعث شده تا بین گردشگران و دوستداران محلی معماری و تاریخ به طور همزمان محبوب باشد، به حدی که به گفتۀ مردم محلی جشن‌های ملی، هنری و جشنواره‌های بین‌المللی زیادی در آن برگزار شده است.
  • اسناد می‌گویند مهم‌ترین جشن ملی که در این فضای تاریخی برگزار شده «جشنواره زنده جبله» بود که هدف آن تأکید بر قدرت اراده مردم سوریه و عشق آنها به زندگی عنوان شده است.
  • به نظر می‌رسد مردمی بومی منطقه نیز برخی فضاهای دور از چشم را برای وسایل دور ریز خود مناسب دیده‌اند، که با این کار برخی راه‌های ورودی به فضاهای داخلی آمفی تئاتر را بسته‌اند.
  • هر چند بر اساس اسناد، در طول سال‌های مختلف، تحقیقاتی روی این سازۀ باستانی انجام شده است، اما در حال حاضر کمتر اطلاعاتی از نتیجۀ این تحقیقات در دسترس است.
  • سازه‌های سنگی باقی مانده از آمفی تئاتر دو هزار ساله جبله که به نظر می‌رسد گذر زمان بر آن‌ها بیشترین تاثیر را داشته است.
  • با وجود همۀ اتفاقاتی که بیشتر بناهای تاریخی در زمان وقوع جنگ‌های داخلی و خارجی با آن‌ها مواجه می‌شوند، اما به نظر می‌رسد آمفی تئاتر «جبله»‌کمتر در گزند این آسیب‌ها قرار گرفته و بیشتر گذر زمان بر سازۀ این بنای سنگی باستانی تاثیر گذار بوده است.
  • سازۀ فلزی باقی مانده از کاربری‌هایی که در طول سال‌های گذشته این بنای تاریخی با آن مواجه شده و اکنون به حال خود روی زمین رها شده است، نشانه‌ای از بی‌توجهی به این بنای باستانی است.
  • حصارهای ناایمن بین فضای بیرونی و داخلی آمفی تئاتر جبله، در این شهر سوری، ایمنی نه چندان مناسبی را برای این بنای باستانی به وجود آورده است. به حدی اگر این فضا توجه این بنا را به خود جلب کند، می‌تواند از این حصارها به فضای داخلی وارد شود.
  • جنگ و عوامل آسیب‌زای دیگر در طول سال‌های گذشته را می‌توان از مهمترین عواملی دانست که آمفی تئاتر «جبله»‌را به حالت متروکه و ویران شده در آورده است. عواملی که اگر روزی یونسکو قصد ثبت جهانی این محوطۀ باستانی را داشته باشد، شاید مانعی برای این اقدام باشد.
  • یکی از ورودی‌های آمفی تئاتر جبله در سوریه، که دومین آمفی تئاتر بزرگ رومی‌ها در این کشور محسوب می‌شود.
  • با وجود همۀ اتفاقاتی که بیشتر بناهای تاریخی در زمان وقوع جنگ‌های داخلی و خارجی با ان‌ها مواجه می‌شوند، اما به نظر می‌رسد آمفی تئاتر «جبله»‌کمتر در گزند این آسیب‌ها بوده است و بیشتر گذر زمان بر سازۀ این بنای سنگی باستانی تاثیر گذار بوده است.
  • مردم بومی جبله در سوریه هر روز در ترددهای خود از این میدان با این آمفی تئاتر که در طول سال‌‌های جنگ به قلعه‌ای نظامی تبدیل شده بود، برخورد می‌کنند؛ مواجهه‌ای که به نظر می‌رسد به یک اتفاق تکراری هر روزه تبدیل شده است.
  • دبیر روح‌الله وحدتی
  • رومیان باستان
  • سوريه
  • آثار باستانی
  • تئاتر
  • تئاتر جبله
  • شهر لاذقیه
  • روز جهانی محوطه‌ها وبناهای
  • دورهٔ روم
  • آمفی تئاتر جبله
  • مخابرات
  • مدیران خودرو

لینکستان

    شارژر آیفون بلیط اتوبوس دانلود آهنگ خرید سرور مجازی پهنای باند اختصاصی بوکینگ تجهیزات پزشکی بهترین جراح بینی بلیط هواپیما ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی بلیط استانبول به تهران رزرو هتل بلیط هواپیما خارجی ویزای دبی تور آهنگ جدید ایرانی خرید سی‌ پی کالاف سوالات آیین‌ نامه تور کیش با اقساط و شرایط ویژه شرکت‌های طراحی سایت در تهران خرید قسطی ساندویچ پانل پزشک 24 دستگاه لیزر برش فلز دانلود آهنگ جدید
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
ISNA
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
علمی و دانشگاهی
  • علم
  • پژوهش
  • فناوری
  • جهاد دانشگاهی
  • هوش مصنوعی
  • آموزش
  • صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • دانش‌بنیان‌ها
  • پیشرفت
  • rubika-icon
  • eitaa-icon
  • bale-icon
  • soroush-icon
  • telegram-icon
  • youtube-icon
  • x-icon
  • instagram-icon
  • rss-icon
  • aparat-icon
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
© 2025 Iranian Students' News Agency. All rights reserved