• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • آنا
  • ایلنا
  • ایکنا
  • ایرنا
  • تسنیم
  • تابناک
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • شانا
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری

isna header

  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ - ۲۲:۳۷
  • GMT 19:07

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • فتوبلاگ
  • English

  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
  • پیوندها
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایسنا ۲۴
  • صفحه اصلی
  • علمی‌ و دانشگاهی
  • سیاسی
  • فرهنگی و هنری
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • جهان
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • گرافیک
  • صوت
  • بازار
  • ایسنا+
  • شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ - ۲۲:۳۷
  • GMT 19:07

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • استان‌ها
  • فتوبلاگ
  • English

کلیساهای حواری ارمنی در اصفهان

فاطمه نصر
۱۳ دی ۱۳۹۹ / ۱۹:۱۲

در حالی که در طول تاریخ، مردم جهان شاهد جنگ‌های متعدد عقیدتی یا قومیتی بوده‌اند؛ تاریخ، زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان توحیدی در اصفهان را ثبت کرده است. وجود قومیت‌های مختلف و پیروان ادیان توحیدی بخشی از تفاوت‌های ساختار شهری این منطقه را رقم زده که آثار آن از پیش از اسلام تاکنون در محله های اصفهان وجود دارد.
محله جلفای شهر اصفهان نشان می‌دهد که این شهر از ادوار گذشته تاکنون مهد گفت‌وگوی ادیان بوده به طوری که مسیحیان در جنوب غربی، یهودیان در شمال شرقی و زرتشتیان در شمال غربی شهر و در کنار مسلمانان زندگی می‌کردند. براساس آمار یک درصد از جمعیت مردم اصفهان اقلیت مذهبی هستند و آمارها نشان می‌دهد که ارامنه اصفهان بیشترین جمعیت اقلیت‌های دینی را به خود اختصاص داده‌اند. از تعداد ۲۴ کلیسا که اکثر آنها در نیمۀ اول قرن هفدهم ساخته شده‌اند، ۱۳ کلیسا متعلق به حواری ارمنی(ارتدوکس شرقی) هستند. شاید اصفهان تنها شهری است که خیابانی دارد که یک سوی آن مسجد مسلمانان و در سوی دیگر کنیسه یهودیان جای گرفته است.
محله جلفای اصفهان، که در قسمت جنوبی رودخانه زاینده رود واقع شده است، قدمتی بیش از ۴۰۰ سال دارد و اکثر ساکنین این محله را ارامنه مسیحی تشکیل می دهند. مسیحیان جلفا متشکل از گرایش‌های پروتستان، ارتدوکس و کاتولیک‌ها هستند. ۱۳ کلیسای ارتدوکس شرقی  به نام‌های کاتارینه، وانک، مریم، هاکوپ، گئورک، گریگور، میناس، نرسس، نیکاغایوس، سرکیس، بیت‌لحم، هواننس و استپانوس هم در محله جلفای اصفهان بنا شده‌اند که هر کدام تاریخچه‌ای جذاب و شنیدنی دارند. کلیساهای جلفا از لحاظ طرح، ساختار و آذین ها به هم شباهت دارند و از لحاظ معماری ترکیبی از سبک های ایرانی و ارمنی هستند. طرح ها و تقسیمات اصلی کلیسا بر اساس نیاز و احتیاجات آئین و عبادات مذهبی کلیسا پایه ریزی شده‌اند که از کلیساهای ساخته شده از سنگ در ارمنستان الهام گرفته اند. از طرفی استفاده از آجر در تزئین نمای بیرونی و شکل گنبد ها کاملاً نشانگر تأثیر هنر اسلامی است. دیگر وجه مشترک میان کلیساهای جلفا و ساختمان های دوران صفویه، استفاده از طاق های نوک تیز و سطحی است.
ارامنه مسیحی همچون دیگر مسیحیان جهان در جلفای نو با خرید درخت کریسمس، تزیینات و لباس‌های نو و هدایای مختلف، خود را برای سال نو آماده می‌کردند و با فرا رسیدن روز ولادت حضرت عیسی بن مریم (ع) و سال نو میلادی، هرسال محله ارامنه و جلفای اصفهان و کلیسای وانک حال و هوای ویژه ای به خود می گرفت اما امسال با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان برای احترام به ایثار کادر درمانی کشور و جلوگیری از تجمعات، به مناسبت سال نوی میلادی ۲۰۲۱ و تولد حضرت عیسی مسیح، در کلیسای وانک و محله ارمنی نشین جلفای نو اصفهان هیچ گونه تزیینات و مراسمی صورت نگرفت.

  • قسمت زير گنبد و محراب «کلیسای هُوهاننِس مگردیچ مقدس» مزين به نقاشی‌هايی با موضوعاتی از كتاب مقدس هستند اما ديوارهای خارجی به شكلی ساده با كاهگل پوشانده شده اند.
  • «کلیسای نرسس مقدس» واقع در محله‌ی کوچِر در سال ۱۶۶۶ میلادی بنا شده است. پلان کلیسا مستطیل شکل بوده و در جهت شرقی - غربی است. بنا دو گنبد دارد که گنبد غربی قوسی شکل و فاقد نورگیر، اما گنبد مرکزی بزرگ­تر و دارای هشت نورگیر است. محراب کلیسا با دو اتاقک چهارگوش در دو طرف آن در قسمت شرقی بنا واقع شده است.
  • قسمت زير گنبد و محراب «کلیسای هُوهاننِس مگردیچ مقدس» مزين به نقاشی‌هايی با موضوعاتی از كتاب مقدس هستند اما ديوارهای خارجی به شكلی ساده با كاهگل پوشانده شده اند.
  • «کلیسای نیکوغایوس مقدس» با پلانی مستطیل شکل در جهت شرقی-غربی قرار گرفته و سقف و گنبد آن بر ستون‌های پهن متصل به دیوارهای جانبی تکیه کرده‌است. این ستون‌ها فضای داخلی کلیسا را به سه بخش مرتبط با یکدیگر تقسیم کرده‌اند. گنبد اصلی کلیسا با هشت نورگیر در بالای بخش میانی قرار گرفته است. ناقوس خانه نیز در بخش غربی و روی سقف بنا واقع شده است. در بخش شرقی نیز محراب با دو اتاقک چهارگوش در دو سوی آن قرار گرفته‌است.
  • «کلیسای نرسس مقدس» واقع در محله‌ی کوچِر در سال ۱۶۶۶ میلادی بنا شده است. پلان کلیسا مستطیل شکل بوده و در جهت شرقی - غربی است. بنا دو گنبد دارد که گنبد غربی قوسی شکل و فاقد نورگیر، اما گنبد مرکزی بزرگ­تر و دارای هشت نورگیر است. محراب کلیسا با دو اتاقک چهارگوش در دو طرف آن در قسمت شرقی بنا واقع شده است.
  • قسمت زير گنبد و محراب «کلیسای هُوهاننِس مگردیچ مقدس» مزين به نقاشی‌هايی با موضوعاتی از كتاب مقدس هستند اما ديوارهای خارجی به شكلی ساده با كاهگل پوشانده شده اند.
  • «کلیسای نیکوغایوس مقدس» مربوط به دوره صفوی است و در  شهر اصفهان منطقه نو جلفا، محله قاراکل، کوچه خواجه عابد واقع شده و در سال   ۱۶۳۰ میلادی بنا شده‌ است. 
  • اِنجیل به معنای خبر خوش یا مژده، شرحی از زندگی و آموزه‌های عیسی مسیح (ع) است. چهار انجیل اصلی، یعنی انجیل متی، مرقس، لوقا و یوحنا، در کنار یکدیگر عهد جدید از کتاب مقدس را تشکیل می‌دهند.
  • «کلیسا دیر آمناپرگيچ (وانک) مقدس » کاملا به هزینه شخصی یکی از ثروتمندان ارامنه به نام خواجه آودیک ساخته شده و نقاشی‌های به کار رفته روی دیواره‌های آن هم به دست برخی از هنرمندان ارامنه‌ای کشیده شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به خلیفه هوانس مرکوز، کشیش استپانوس و استاد میناس اشاره کرد.
  • «کلیسا دیر آمناپرگيچ (وانک) مقدس » کاملا به هزینه شخصی یکی از ثروتمندان ارامنه به نام خواجه آودیک ساخته شده و نقاشی‌های به کار رفته روی دیواره‌های آن هم به دست برخی از هنرمندان ارامنه‌ای کشیده شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به خلیفه هوانس مرکوز، کشیش استپانوس و استاد میناس اشاره کرد.
  • «كليسای هاكوپ مقدس»كه به نام كليسای يعقوب مقدس نيز شهرت دارد، قديمي ترين كليساي شهر اصفهان است و در سال ۱۶۰۷ ميلادی تاسیس شده است.
كليسای هاكوپ در داخل حياط كليسای مريم مقدس و در ضلع شمالی آن قرار دارد و این دو کلیسا مجموعه‌ای را تشكيل می‌دهند كه در تاريخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ۷۶۴۷ به‌عنوان يكی از آثار ملی ايران به ثبت رسيده است.
  • در دو سوی درِ ورودی «کلیسا دیر آمناپرگيچ (وانک) مقدس» دو اتاق برای پذیرایی ساخته‌اند. در بالای در ورودی، برج ناقوس در سه طبقه بنا شده که در طبقه دوم آن ساعت بزرگی به وزن سیصد کیلوگرم قرار دارد. در چهار سوی برج، چهار صفحه مدور ساعت نصب شده که قطر هر صفحه ۱۰۴ سانتی‌متر است. این برج ناقوس و ساعت آن را «ماردیروس هوردانانیان» در سال ۱۹۳۱ میلادی به کلیسا هدیه کرده‌است. در سمت راست درِ ورودی وانک کتیبه‌ای به ابعاد ۴۰×۵۳ سانتی‌متر با سنگ مرمر نصب شده‌است. 
  • در ساخت «کلیسای میناس مقدس» از آجر و خشت استفاده شده و بر روی ديوارهای خارجی آن قاب بندي‌هايی زيبا با نمای آجری نمايان است. ديوارهای داخلی تنها با گچ پوشانده شده اند در قسمت هايی همچون گنبد و محراب نقاشی هايی ديده می شود.
  • «کلیسای نرسس مقدس» واقع در محله‌ی کوچِر در سال ۱۶۶۶ میلادی بنا شده است. پلان کلیسا مستطیل شکل بوده و در جهت شرقی - غربی است. بنا دو گنبد دارد که گنبد غربی قوسی شکل و فاقد نورگیر، اما گنبد مرکزی بزرگ­تر و دارای هشت نورگیر است. محراب کلیسا با دو اتاقک چهارگوش در دو طرف آن در قسمت شرقی بنا واقع شده است.
  • در ساخت «کلیسای میناس مقدس» از آجر و خشت استفاده شده و بر روی ديوارهای خارجی آن قاب بندي‌هايی زيبا با نمای آجری نمايان است. ديوارهای داخلی تنها با گچ پوشانده شده اند در قسمت هايی همچون گنبد و محراب نقاشی هايی ديده می شود.
  • برج ناقوس در قسمت جنوب غربی ساختمان و بر روی سقف آن قرار گرفته و در سال 1889م بنا شده است. دیوارهای خارجی کلیسا با نمای آجری  و دارای قاب­‌بندی‌­هایی زیباست و در آن از پنجره‌­هایی به سبک ایرانی استفاده شده است. ورودی‌­های جنوبی آن نیز دارای قاب سنگی با حجاری زیباست که در آنها از نقش صلیب هم استفاده شده است.
  • ارمنی‌های ساکن اصفهان نام این کلیسا را «کلیسا دیر آمناپرگيچ (وانک) مقدس» به معنای کلیسای نجات دهنده مقدس گذاشته‌اند. کلیسا دارای گنبدی عظیم بوده و دیواره‌ها و طاق‌های بلندی دارد.
  • «كليسای ميناس مقدس» در سال ۱۶۵۵ تا ۱۶۵۹ ميلادی توسط ارمنی هايی كه به دستور شاه عباس دوم از محله شمس‌آباد ( اصفهان ) به اين محله آورده شدند بنا شد.
  • «کلیسا دیر آمناپرگيچ (وانک) مقدس » را می‌توان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین کلیساهای جلفا به حساب آورد که از آن با نام کلیسای جامع ارامنه اصفهان هم یاد می‌شود.
  • «کلیسای نیکوغایوس مقدس» با پلانی مستطیل شکل در جهت شرقی-غربی قرار گرفته و سقف و گنبد آن بر ستون‌های پهن متصل به دیوارهای جانبی تکیه کرده‌است. این ستون‌ها فضای داخلی کلیسا را به سه بخش مرتبط با یکدیگر تقسیم کرده‌اند. گنبد اصلی کلیسا با هشت نورگیر در بالای بخش میانی قرار گرفته است. ناقوس خانه نیز در بخش غربی و روی سقف بنا واقع شده است. در بخش شرقی نیز محراب با دو اتاقک چهارگوش در دو سوی آن قرار گرفته‌است.
  • «كليسای هاكوپ مقدس»كه به نام كليسای يعقوب مقدس نيز شهرت دارد، قديمي ترين كليساي شهر اصفهان است و در سال ۱۶۰۷ ميلادی تاسیس شده است.
كليسای هاكوپ در داخل حياط كليسای مريم مقدس و در ضلع شمالی آن قرار دارد و این دو کلیسا مجموعه‌ای را تشكيل می‌دهند كه در تاريخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ۷۶۴۷ به‌عنوان يكی از آثار ملی ايران به ثبت رسيده است.
  • «کلیسای نرسس مقدس» واقع در محله‌ی کوچِر در سال ۱۶۶۶ میلادی بنا شده است. پلان کلیسا مستطیل شکل بوده و در جهت شرقی - غربی است. بنا دو گنبد دارد که گنبد غربی قوسی شکل و فاقد نورگیر، اما گنبد مرکزی بزرگ­تر و دارای هشت نورگیر است. محراب کلیسا با دو اتاقک چهارگوش در دو طرف آن در قسمت شرقی بنا واقع شده است.
  • «کلیسا دیر آمناپرگيچ (وانک) مقدس » شامل بخش‌های مختلفی همانند چاپخانه، کتابخانه، موزه و اماکن اداری است. این بنا در حال حاضر محل سکونت خلیفه ارامنه ایران و هندوستان است.
  •  امروزه نام «کلیسای میناس مقدس» با شماره ۹۰۸۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.
  • در« کلیسای گریگور لوساوُریچ مقدس» نقاشی ها در گذشته تمامی سطح ديوار را می پوشاندند اما امروزه از بين رفته اند و تنها بخش هايی از آنها باقی مانده است.
  • «کلیسا دیر آمناپرگيچ (وانک) مقدس » کاملا به هزینه شخصی یکی از ثروتمندان ارامنه به نام خواجه آودیک ساخته شده و نقاشی‌های به کار رفته روی دیواره‌های آن هم به دست برخی از هنرمندان ارامنه‌ای کشیده شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به خلیفه هوانس مرکوز، کشیش استپانوس و استاد میناس اشاره کرد.
  • «کلیسای نرسس مقدس» واقع در محله‌ی کوچِر در سال ۱۶۶۶ میلادی بنا شده است. پلان کلیسا مستطیل شکل بوده و در جهت شرقی - غربی است. بنا دو گنبد دارد که گنبد غربی قوسی شکل و فاقد نورگیر، اما گنبد مرکزی بزرگ­تر و دارای هشت نورگیر است. محراب کلیسا با دو اتاقک چهارگوش در دو طرف آن در قسمت شرقی بنا واقع شده است.
  •  امروزه نام «کلیسای میناس مقدس» با شماره ۹۰۸۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.
  • «كليساي ميناس مقدس» در سال ۱۶۵۵ تا ۱۶۵۹ ميلادی توسط ارمنی هايی كه به دستور شاه عباس دوم از محله شمس‌آباد ( اصفهان ) به اين محله آورده شدند بنا شد.
  • ساختمان «کلیسای گئورگ مقدس» پلانی مستطیل شکل در جهت شرقی-غربی قرار دارد و دارای ۳ گنبد کوچک قوسی شکل است. گنبدها و سقف کلیسا بر روی قوس‌هایی قرار گرفته‌اند که بر روی سه جفت ستون پهن متصل به دیوارهای داخلی تکیه دارند.
  •  «کلیسای اسدوادزادزین (مریم) مقدس» در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۶۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.
  • در ساخت «کلیسای اسدوادزادزین (مریم) مقدس» از آجر و خشت استفاده شده و بر روی ديوارهای خارجی آن قاب بنديهايی زيبا با نمای آجری نمايان است. ديوارهای داخلی تنها با گچ پوشانده شده اند. در قسمت هايی همچون گنبد و محراب نقاشی هايی ديده مي شود.
  • «کلیسای اسدوادزادزین (مریم) مقدس» در دوران صفویه توسط شخصی به نام آودیک باباکیان که یکی از تاجران این دوران است، ساخته شد. در بالای ورودی اصلی کلیسا نیز دو کتیبه به زبان ارمنی مربوط به سال ۱۶۰۷ میلادی وجود دارد.
  • هر سه گنبد  «کلیسای گئورگ مقدس» که از میان آنها گنبد شرقی بزرگتر است، دارای نورگیر هستند. در منتهی‌الیه قسمت غربی کلیسا و روی سقف آن برج ناقوس قرار گرفته که در سال ۱۹۲۰ میلادی بنا شده‌است.
  • «کلیسای بیت‌لحم مقدس» توسط شخصی به نام خواجه پطرس ولیجانیان که یکی از بازرگانان معروف دوران صفوی بود، ساخته شد و هم‌اکنون وی و برخی از اعضای خانواده او در حیاط این کلیسا آرام گرفته‌اند.
  • «کلیسای بیت‌لحم مقدس» توسط شخصی به نام خواجه پطرس ولیجانیان که یکی از بازرگانان معروف دوران صفوی بود، ساخته شد و هم‌اکنون وی و برخی از اعضای خانواده او در حیاط این کلیسا آرام گرفته‌اند.
  • دیوارهای خارجی  «کلیسای گئورگ مقدس» با کاهگل و دیوارهای داخلی با گچ پوشانده شده‌اند و روی دیوارهای داخلی تزیینات مختصری به شکل خطوط هندسی ترسیم شده‌است.
  • بر اساس سنگ نوشته های نصب شده در جلوی محراب  «کلیسای گئورگ مقدس» ساخت آن به دست بازرگان معروف جلفا، خواجه نظر و در سال ۱۶۱۱ ميلادی صورت گرفته است. وی با شناخت از اعتقادات مذهبی آنها دستور تخريب كليسای اچميادزين مقدس و انتقال سنگ هاي آن به اصفهان را صادر كرد. اما از آنجا كه اين كار ممكن نبود تنها پانزده قطعه سنگ از محراب و نقاط مختلف آن كليسا به محل كليساي گئورك آورده شد. از آنجایی که این سنگ‌ها برای ارمنیان مقدس هستند از آن زمان به بعد کلیسای گئورگ مقدس تبدیل به زیارتگاه ارمنیان ایران شد.
  • «کلیسای سارگیس (سرکیس)» مربوط به دوران صفوی بوده و در سال ۱۶۵۹ میلادی ساخته شده است. نام کلیسای سرکیس در ابتدا آمناپرکیچ مقدس بود، اما در سال ۱۸۵۰ میلادی که این کلیسا ویران شد، وسایل آن به سرکیس انتقال پیدا کرد و نام آن هم تغییر یافت.
  • در معماری «کلیسای بیت‌لحم مقدس» ترکیبی حیرت‌انگیز از معماری کاتولیک‌ها و معماری اسلامی را با تأثیر از فرهنگ ارامنه مشاهده می‌شود که نقاشی‌ها، کاشی‌کاری‌ها و طلاکاری‌های کلیسا هر کدام گوشه‌ای از این ترکیب زیبا را نمایش می‌دهند. 
  • «کلیسای استپانُس مقدس» مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، نو جلفا، محله قاراکل، کوچه خواجه عابد واقع شده و در سال ۱۶۳۰م بنا شده‌ است. 
  • پلان اولیه «کلیسای اسدوادزادزین (مریم) مقدس» به شکل صلیب بوده که به علت تخریب بازوی جنوبی آن در سال ۱۸۴۳ میلادی به شکل مستطیلی در جهت شرقی - غربی درآمده است. سه گنبد کوچک قوسی شکل آن و سقف بنا بر روی قوس‌هایی تکیه کرده‌اند که بر روی ستون‌های پهن متصل به دیوارهای شمالی و جنوبی قرار دارند.
  • « کلیسای گریگور لوساوُریچ مقدس» از خشت و آجر در سال ۱۶۳۳ ميلادی است. بنای كليسا مستطيلی شکل بوده و ديوارهای داخلی آن مزين به نقاشی هايی زیبا است.
  • «کلیسای اسدوادزادزین (مریم) مقدس» در دوران صفویه توسط شخصی به نام آودیک باباکیان که یکی از تاجران این دوران است، ساخته شد. در بالای ورودی اصلی کلیسا نیز دو کتیبه به زبان ارمنی مربوط به سال ۱۶۰۷ میلادی وجود دارد.
  • فضای داخلی «کلیسا دیر کاتارینه ی مقدس»  از سه بخش مرتبط به یکدیگر تشکیل شده که بخش شرقی محراب کلیسا است. ناقوس خانه کلیسا نیز در سمت غربی بنا و در بالای ورودی اصلی قرار گرفته است. مصالح به کار رفته در ساختمان عبارت‌اند از آجر و خشت. دیوارهای داخلی بنا با گچ پوشانده شده‌اند و در قسمت محراب نقاشی‌هایی با موضاعات مذهبی ترسیم شده است. در ایوان غربی کلیسا هنوز چوبی که به جای ناقوس استفاده می‌شده (کوچناک) آویزان است.
  • در بالای ورودی اصلی «کلیسای اسدوادزادزین (مریم) مقدس» نیز دو کتیبه به زبان ارمنی مربوط به سال ۱۶۰۷ میلادی وجود دارد.
  • «کلیسا دیر کاتارینه ی مقدس» در محله ی چهارسو و در همسایگی کلیسای هواننس مگردیچ مقدس واقع شده‌است. این کلیسا را «خواجه یقیازار لازاریان» از بازرگانان جلفای اصفهان در سال ۱۶۲۳ میلادی برای خواهران راهبه ساخت.
  • «کلیسای گریگور لوساوُریچ مقدس» كه با نام لوساووريچ مقدس نيز شهرت دارد بنايی مربوط به دوره صفوی است.
  • در سال ۱۶۱۳ میلادی، ساختمان «کلیسای اسدوادزادزین (مریم) مقدس» را ساختند و هم‌اکنون «کلیسای هاکوپ» در داخل کلیسای مریم مقدس قرار دارد.
  • «کلیسای بیت‌لحم مقدس» مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان اصفهان، خیابانِ نظرِ میانی، میدان بزرگ جلفا واقع شده‌است. این اثر در سال ۱۶۲۸ میلادی بنا شده است.
  • «کلیسای بیت‌لحم مقدس» مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان اصفهان، خیابانِ نظرِ میانی، میدان بزرگ جلفا واقع شده‌است. این اثر در سال ۱۶۲۸ میلادی بنا شده است.
  • پلان مستطیل شکل «کلیسا دیر کاتارینه ی مقدس» در جهت شرقی -غربی قرار گرفته و دارای یک گنبد کوچک قوسی شکل و یک گنبد بزرگتر با هشت نورگیر است. گنبدها و سقف بنا با قوس‌هایی بر روی ستون‌های پهن متصل به دیوارهای داخلی ساختمان قرار گرفته‌اند.
  • «کلیسای سارگیس (سرکیس)» به سبک باسیلیک ساخته شده‌است. همچون سایر کلیساهای دوره صفوی، در این کلیسا نیز گنبدی با چند نورگیر کوچک تعبیه شده است و عبادت‌‌گاهی کوچک نیز در حیاط کلیسای سرکیس مقدس مشاهده می‌شود.
  •  «کلیسای اسدوادزادزین (مریم) مقدس» در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۶۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.
  • «کلیسای سارگیس (سرکیس)» به سبک باسیلیک ساخته شده‌است. همچون سایر کلیساهای دوره صفوی، در این کلیسا نیز گنبدی با چند نورگیر کوچک تعبیه شده است و عبادت‌‌گاهی کوچک نیز در حیاط کلیسای سرکیس مقدس مشاهده می‌شود.
  • «کلیسای استپانُس مقدس» مابین خیابان نظر و خیابانی خاقانی در محله جلفا واقع شده است و قدمتش به سال ۱۶۱۴ میلادی می‌رسد.
  • «کلیسای بیت‌لحم مقدس» در تاریخ ۱۷ اسفند سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
  • معماری «کلیسای استپانُس مقدس» ارزشمند و کهن به سبک باسیلیک است و گنبد آن ۸ نورگیر دارد و در دو طرف آن دو گنبد کوچک خودنمایی می‌کنند. مصالحی مانند خشت و آجر، مصالح اصلی بنا را تشکیل می‌دهد و با استفاده از گچ نیز دیواره‌های خارجی را پوشانده‌اند.
  •  پلان «کلیسای سارگیس (سرکیس)» مقدس به شیوه‌ی بازیلیک ستوندار در جهت شرقی-غربی قرار گرفته است. کلیسا دارای دو گنبد است که هریک دارای هشت نورگیرند. گنبد کوچکتر در بالای محراب قرار دارد و گنبد بزرگتر با قوس‌هایی بر روی چهار ستون قرار گرفته است. مصالح به کار رفته در ساختمان عبارت اند از خشت و آجر. دیوارهای خارجی دارای قاب ‌بندی‌هایی با نمای آجری‌اند و دیوارهای داخلی با گچ پوشانده شده اند.
  • دبیر روح‌الله وحدتی
  • استانی-عکس
  • ارامنه
  • کلیسای ارامنه
  • منطقه اصفهان
  • مدیران خودرو
  • مخابرات

لینکستان

    شارژر آیفون بلیط اتوبوس دانلود آهنگ خرید سرور مجازی پهنای باند اختصاصی بوکینگ تجهیزات پزشکی بهترین جراح بینی بلیط هواپیما ارزان‌ترین تورهای داخلی و خارجی بلیط استانبول به تهران رزرو هتل بلیط هواپیما خارجی ویزای دبی تور آهنگ جدید ایرانی خرید سی‌ پی کالاف دستگاه لیزر برش فلز سوالات آیین‌ نامه تور کیش با اقساط و شرایط ویژه شرکت‌های طراحی سایت در تهران خرید قسطی ساندویچ پانل پزشک 24 دانلود آهنگ جدید نرم‌افزار صورتحساب الکترونیکی
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
ISNA
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
علمی و دانشگاهی
  • علم
  • پژوهش
  • فناوری
  • جهاد دانشگاهی
  • هوش مصنوعی
  • آموزش
  • صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • دانش‌بنیان‌ها
  • پیشرفت
  • rubika-icon
  • eitaa-icon
  • bale-icon
  • soroush-icon
  • telegram-icon
  • youtube-icon
  • x-icon
  • instagram-icon
  • rss-icon
  • aparat-icon
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
© 2025 Iranian Students' News Agency. All rights reserved