• پایگاه‌های اطلاع‌رسانی

  • پرتال امام خمینی (ره)
  • سایت مقام معظم رهبری
  • سایت ریاست جمهوری
  • سایت مجلس شورای اسلامی
  • سایت قوه قضاییه
  • سایت شورای نگهبان
  • سایت جهاد دانشگاهی
  • خبرگزاری‌ها

  • ایرنا
  • آنا
  • تسنیم
  • دفاع مقدس
  • سینا پرس
  • قرآنی
  • موج
  • واحد مرکزی خبر
  • هنر آنلاین
  • دانشگاه‌ها

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه پیام نور
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه جامع علمی کاربردی
  • روزنامه‌ها

  • آفرینش
  • اطلاعات
  • جمهوری اسلامی
  • خراسان
  • رسالت
  • مردم‌سالاری

isna header

  • صفحه اصلی
  • علمی و دانشگاهی
  • فرهنگی و هنری
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • بین الملل
  • ورزشی
  • استان ها
  • عکس
  • ویدئو
  • صوت
  • گرافیک
  • ایسنا+
  • بازار
  • باشگاه دانشجویان
  • یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
  • GMT 12:55

سرویس عکس

  • مستند
  • خبری
  • ایران
  • English

سایه‌روشن‌های "حصار"

فرزاد زنجیردار
۲ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۹:۳۳
پس از اضافه شدن پیشوند کلانشهر به اراک شاهد افزایش تعداد پل‌ها در اراک بودیم. همزمان با این ساخت و سازها که مدت زیادی به طول انجامید و برخی از آن ها پس از یازده سال هنوز هم نیمه کاره مانده‌اند طرح ایجاد پیاده‌راه در مرکز شهر عنوان شد و براساس مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیک قرار شد از میدان هفت تیر تا میدان ارگ و منطقه مرکزی آن به پیاده‌رو تبدیل شود.  
دو سال پیش مدیر شهرسازی و معماری اداره راه و شهرسازی استان مرکزی از اجرای طرح پیاده‌راه سازی در حدفاصل میدان هفت تیر تا میدان شهدا خبر داد ولی دو سال گذشت و این طرح رنگ اجرا به خود ندید.  
حالا پس از گذشت چندسال از مطرح شدن این مسئله شهرداری اراک خبر از پیاده راه سازی در مرکز شهر داد.  
از حدود یک ماه پیش خیابان حصار به عنوان پیاده‌راه معرفی شد به این صورت که سه شنبه‌های هر هفته این خیابان پیاده‌راه شود و از تردد خودروها به غیر از تاکسی‌ها و خودروی ساکنان و کسبه جلوگیری شود.  
اقدام "پیاده‌راه شدن خیابان حصار و جلوگیری از تردد خودروها در این خیابان" واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت و حتی تعدادی از ساکنان و کسبه این خیابان اعتراض خود را به ساختمان خاکستری رنگ شورای شهر اراک بردند.  
دیروز سه شنبه اول مردادماه، مسلما براساس آنچه مقرر شده بود، باید این طرح اجرایی می‌شد، اما اعتراض کسبه و ساکنان این خیابان باعث شد که شهردار اراک به همراه تعدادی از اعضای شورا و تقریبا تمامی مدیران عامل سازمان‌های تابعه شهرداری و معاونین شهردار با حضور در این خیابان و نشست با اهالی و کسبه خیابان در مسجد حصار اعتراضات شهروندان را بشنود.

عکس: فرزاد زنجیردار - ایسنا
  • تقاطع مولوی یکی از پرترددترین قسمت‌های حصار و یکی از باراندازهای بازار است.
<br>
عکاس: فرزاد زنجیردار
  • خیابان حصار یکی از خیابان‌های قدیمی اراک به موازات بازار است که در تقاطع با خیابان امام خمینی قرار دارد.
<br>
عکاس: فرزاد زنجیردار
  • عقب نشینی‌های انجام شده خیابان پاسداران(حصار) تبدیل به محلی برای پارک خودرو ها شده است 
<br>
عکاس: فرزاد زنجیردار
  • پیشه  کسبه خیابان مولوی بعنوان یکی از مهمترین خیابان‌های منتهی به حصار و بازارا اراک عمدتا عمده فروشی است و کسبه معتقدند پس از مطرح شدن طرح و اجرای آزمایشی کاسبیشان ضعیف شده است
  • قرارگرفتن ساختمان‌های نیمه تخریب شده در حصار و سختی‌های بازسازی در منطقه بافت تاریخی می‌تواند یکی از موانع زیباسازی مسیر برای ارتقای زیبای بصری خیابان بعنوان منطقه گردشگری باشد
  • حصار علی‌رغم عمر 200 ساله‌اش هیچگاه از توجهات لازم برای حفظ ویژگی‌های تاریخی خود بهره‌‌مند نبوده و در حال حاضر از وضعیت ظاهر بلاتکلیفی برخوردار است
  • شهرداری با این توجیه که حصار نسبت به دیگر گزینه‌های پیاده‌راه سازی از ترافیک کمتری برخوردار است در اولین گام این خیابان را برای اجرای این طرح انتخاب کرده است.
  • کسبه خیابان مولوی می‌گویند با پیاده راه سازی خیابان حصار و بن بست شدن خیابان مولوی، این خیابان به پارکینگ تبدیل میشود و کاسبی را مختل می‌کند.
  • به گفته شهردار بافت تاریخی عقب نشینی های انجام شده و شکل دندانه‌ای خیابان امتیازی است برای مشاغلی که مرتبط با طرح پیاده راه‌سازی ایجاد خواهند شد
  • زیباسازی مبتنی بر نقاشی دیوارهای شهر یکی از انواع ارتقای بصری شهر است ولی این کار در بافت تاریخی حصار به شکل نامناسبی انجام شده و در برخی موارد هویت بافت تاریخی را تحت تاثیر قرار داده است
  • با اجرای طرح پیاده‌راه سازی در حصار تامین فضا برای خودروهایی که تاکنون در این خیابان پارک می‌شدند و خودروهایی که پس از اجرای طرح مردم را به این محل منتقل می‌کنند یکی از ضروریات اجرای طرح است که پارکینگ خاتم میتواند بخشی از این مشکل را حل کند
  • بازدید شهردار اراک از خانه‌های بافت تاریخی و کوچه‌های منتهی به خیابان حصار
  • بازدید شهردار اراک از خانه‌های بافت تاریخی و کوچه‌های منتهی به خیابان حصار
  • حصار علی‌رغم عمر 200 ساله‌اش هیچگاه از توجهات لازم برای حفظ ویژگی‌های تاریخی خود بهره‌‌مند نبوده و در حال حاضر از وضعیت ظاهر بلاتکلیفی برخوردار است
  • به گفته شهردار بافت تاریخی عقب نشینی های انجام شده و شکل دندانه‌ای خیابان امتیازی است برای مشاغلی که مرتبط با طرح پیاده راه‌سازی ایجاد خواهند شد
  • مزایای حاصل از اجرای موفق پیاده‌راه در کنار معایبی که حصار برای تبدیل شدن به این ظرفیت دارد سایه روشن هایی را در خصوص آینده این طرح ایجاد کرده‌است
  • اجرای موفق پیاده‌راه سازی می‌تواند عاملی برای ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در شهرها باشد.
  • به گفته شهردار بافت تاریخی پیاده‌راه می‌تواند حصار را به فضایی آرام و گردشگری و تفریحی برای شهر و حفظ و استفاده از مجموعه بازار تاریخی اراک کمک می‌کند.
  • در حصار هر نطقه خالی از ماشین می‌تواند محلی برای پارک خودرو باشد چه زیر تابلو پارک ممنوع، چه مقابل پارکینگ و درب خانه و چه مقابل مغازه‌ها
  • به گفته  شهردار بافت تاریخی خیابان حصار بدنه پویایی ندارد و به یک مسیر عبوری و پارکینگ تبدیل شده است
  • خیابان حصار در مواقعی که خیابان امام ترافیک سنگین داشته‌باشد می‌تواند گزینه‌ای برای فرار رانندگان از شلوغی میدان شورا باشد
  • به بیان نگین شاه‌کرمی شهردار بافت تاریخی بدنه کاربری خیابان حصار خدماتی و انبار است
  • شهردار می‌گوید این طرح دوران آزمایش خود را طی میکند و پس از این دوران در خصوص اجرای آن می‌کنیم
  • یکی از نمایندگان مردم در جلسه اهالی با شهردار این طرح را فاقد مطالعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد
  • زمانبر شدن پروژه‌ها، عملکرد نامطلوب شهرداری در توجیه مردم و حرکت شتابزده شهرداری در مسدود کردن خیابان‌های منتهی به حصار باعث عدم تمایل اکثر کسبه و مالکین به اجرای طرح شده است
  • به عقیده مبتکر کمپین سه شنبه های بدون خودرو انتخاب سه‌شنبه برای این طرح حرکتی نمایشی است و عملکرد مسوولین در انتخاب وسیله نقلیه در این روز نشانگر عدم باور مسوولین به فرهنگ دوچرخه سواری است
  • شهردار اراک می‌گوید به دنبال ایجاد دغدغه برای مردم نیستیم، اختلاف نظری هم نداریم و برای خدمت‌رسانی باید نظر مردم را جلب کنیم.
  • یکی از نمایندگان‌ سمن‌های فعال در حوزه حقوق شهروندی تصمیم‌گیری برای مردم بدون حضور مردم را در تضاد با اصول حقوق شهروندی دانست.
  • علی رغم اینکه یکی از تکیه گاه‌های انتخاب روز برای اجرای طرح کمپین سه شنبه های بدون خودرو است شهردار با ماشین به خیابان حصار آمد.
  • شهردار اراک پس از جلسه، همچنان در پی توجیه و کسب رضایت کسبه برای اجرای طرح است.
  • علی رغم اینکه یکی از تکیه گاه‌های انتخاب روز برای اجرای طرح کمپین سه شنبه های بدون خودرو است مدیران سازمانهای تابعه شهرداری با ماشین به خیابان حصار آمدند.
  • در حصار هر نطقه خالی از ماشین می‌تواند محلی برای پارک خودرو باشد چه زیر تابلو پارک ممنوع، چه مقابل پارکینگ و درب خانه و چه مقابل مغازه‌ها
  • استانی-عکس
  • ایرانسل
  • رتبه بندی ایرانیان
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
ISNA
  • آرشیو
  • خط مشی
  • درباره ایسنا
  • تماس با ایسنا
Nastooh Logoنرم‌افزار تحریریهٔ نستوه
  • خط مشی
© 2021 Iranian Students' News Agency. All rights reserved