• سه‌شنبه / ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400013118625
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

راهکارهای غذایی برای تقویت سیستم ایمنی روزه داران

راهکارهای غذایی برای تقویت سیستم ایمنی روزه داران

ایسنا/اصفهان یک متخصص تغذیه با اشاره به قرارگیری ماه رمضان امسال در دوران اوج شیوع کرونا، گفت: در این شرایط سیستم ایمنی بدن افراد باید با مصرف ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها تقویت شود تا خطر ابتلا به ویروس و بیماری در آنها کاهش یابد.

سید مرتضی صفوی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه ماه رمضان می تواند از نظر روحی و جسمی رهاوردهای بسیار خوبی برای انسان داشته باشد، اظهار کرد: ماه رمضان فرصت بسیار خوبی است تا بعد از ۱۱ ماه که افراد آزادانه و در هر ساعت مواد غذایی مختلف مصرف می کردند در طول یک ماه به کارخانه بدن خود که از دستگاه های متعدد و با کارایی بالا تشکیل شده فرصت بازسازی دهند، در واقع این ماه مانند تعمیر عمومی بدن و آماده کردن آن برای ۱۱ ماه بعدی است.

وی با اشاره به اینکه ماه رمضان امسال در دوران اوج شیوع کرونا قرار گرفته، گفت: در این شرایط سیستم ایمنی بدن افراد باید قوی باشد تا خطر ابتلا به ویروس و بیماری در آنها کاهش یابد. به همین دلیل  توصیه می شود در وعده های افطار و سحر حتما از غذاهای پروتئینی استفاده کنند. تخم مرغ، لبنیات، گوشت و حبوبات حاوی پروتئین هستند که هرکدام از این ۴ ماده غذایی تنوع زیادی دارند و مصرف آنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر مصرف آنتی اکسیدان ها در این دوران، گفت: آنتی اکسیدان عمدتا در میوه ها و سبزی ها وجود دارد. توصیه می شود روزه داران برای شروع افطار بعد از خوردن خرما و آب جوش، سوپ گرم حاوی انواع سبزیجات مصرف کنند که به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ایمنی بدن را بالا ببرند و مبتلا به کرونا نشوند. بعد از افطار با همین مواد غذایی ساده و سبک، سیستم گوارش آماده می شود و می توانند با فاصله وعده شام را مصرف کنند.

وی یکی کردن وعده افطار و شام را اشتباه دانست و افزود: در اصفهان معمولا افطار و شام یکی است، درصورتی که این کار اشتباه است و باید حدود یک ساعت بعد از افطار شام خورد. نباید به سیستم گوارشی که ساعت ها خالی بوده یک مرتبه مقدار زیادی مواد غذایی به خصوص غذاهای چرب و سرخ شده وارد کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر مصرف سالاد و سبزی در وعده شام، تصریح کرد: شام می تواند مثل یک وعده ناهار روزهای معمولی باشد. همچنین بعد از شام و با فاصله قبل از خواب حتما ۲ تا ۳ سهم میوه علاوه بر سبزی بخورید که هر سهم میوه معادل یک پرتقال یا سیب درشت است.

وی با اشاره به اینکه مرکبات و گوجه فرنگی، سیب زمینی، فلفل دلمه ای حاوی ویتامین C بالایی هستند که آنتی اکسیدان محلول در آب است، گفت: این ویتامین ها اگر زیاد مصرف شود هم دفع می شود و خطری برای بدن ندارد. ویتامین  A  هم در گوشت و حبوبات وجود دارد، ولی پیش ساز آن یعنی کاروتن‌ها اهمیت زیادی دارد، یعنی باید یک ماده غذایی استفاده کنیم که در بدن تبدیل به ویتامین A  شود مثل هویج، فلفل دلمه ای های رنگی و میوه هایی که رنگ زرد متمایل به نارنجی دارند مثل گرمک، طالبی و ملون که در فصل این میوه ها هستیم. این ها بهترین مواد غذایی هستند که سیستم ایمنی بدن را بالا می برند و توصیه می شود حتما در وعده های غذایی گنجانده شود.

صفوی با بیان اینکه وعده سحری باید مثل یک صبحانه کامل باشد، توضیح داد: غذاهای سرخ کردنی برای سحر مناسب نیست. افراد می توانند از باقی مانده غذای سحر که در یخچال نگهداری کرده اند، استفاده کنند و لازم نیست حتما غذایی سنگین برای وعده سحری پیش بینی کنند.

وی یکی دیگر از مواد غذایی ضروری برای بدن در این دوران را مصرف ویتامین E دانست که آنتی اکسیدان قوی در گروه محلول در چربی است و افزود: این ویتامین در جوانه گندم و کاهو وجود دارد. هرچقدر آنتی اکسیدان های بیشتری در وعده های افطار، سحر و شام مصرف کنیم ایمنی بدن را بالاتر می برد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به نگرانی افراد روزه دار از ضعیف شدن در ماه رمضان، گفت: این افراد معمولا رو به سمت دسرهای شیرین می آوردند و چای نبات، زولبیا و بامیه زیاد مصرف می کنند، درحالی که به جای اینکه به تعادل برسند چاق می شوند، پس باید الگوی غذایی صحیح داشته باشند.

وی توصیخ کرد: کسانی که چربی زیاد دارند، دچار کبد چرب، کلسترول بالا یا پیش دیابت شده اند از فرصت ماه رمضان برای بهبود وضعیت سلامت خود استفاده کنند، اما مراقب باشند که روغن و مواد قندی زیاد باعث چاقی می شود.

صفوی با بیان اینکه فقط به گروه های خاصی توصیه می شود روزه نگیرند، تصریح کرد: مادران باردار و شیرده با نظر متخصص زنان اگر توان بدنی داشته باشند می توانند روزه بگیرند، ولی به طور کلی گرسنه ماندن برای ساعت های طولانی می تواند بر تغذیه جنین یا نوزاد اثر منفی بگذارد.

این متخصص تغذیه در مورد روزه داری افراد مبتلا به دیابت نیز گفت: افرادی که دیابت دارند و انسولین می زنند در صورت روزه داری دچار مشکل می شوند، ولی دیابتی هایی که قرص مصرف می کنند؛ می توانند تحت نظر پزشک خود ساعت قرص را در فاصله افطار تا سحر تنظیم کرده و روزه بگیرند.

وی با بیان اینکه افرادی که ناراحتی کلیه شدید و دفع پروتئین دارند معمولا نباید روزه بگیرند و افزود: افرادی که بیماری قلبی داشته، جراحی قلب یا جراحی سنگین انجام داده اند هم باید با پزشک مشورت کنند که روزه برایشان ضرر نداشته باشد. کسانی که درگیر بیماری کووید۱۹ بوده و نگران ضعیف بودن بدنشان هستند می توانند روزه بگیرند و محدودیت روزه داری فقط برای بیمارانی است که اشاره شد.

انتهای پیام