• دوشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 97110100364
  • خبرنگار : 30054

کنفرانس ملی ارتباطات بازاریابی و برندینگ در دانشگاه تهران برگزار شد

کنفرانس ملی ارتباطات بازاریابی و برندینگ

کنفرانس ارتباطات بازاریابی و برندینگ، با حضور اساتید دانشگاه، مدیران آژانس‌های تبلیغات کشور و سفارش‌دهندگان آگهی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد. در این دوره برای نخستین بار جوایز تعالی بازاریابی و برندینگ نیز به کسب‌وکارهای برگزیده اهدا شد.

به گزارش ایسنا، در این رویداد اساتید صاحب‌نامی همچون بابک سهرابی رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، علی‌اکبر فرهنگی رئیس کنفرانس، مسعود کیماسی دبیر علمی کنفرانس، محمد سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، محسن میرزایی، احمد روستا، محمود محمدیان، هاشم آقازاده و... به سخنرانی و ارائه مطالب علمی و کسب و کاری حوزه ارتباطات بازاریابی و برندینگ پرداختند و در کنار این سخنرانی‌ها، کارگاه‌هایی نیز با موضوعات ارتقا جایگاه برند با استفاده از کمپین مسئولیت اجتماعی، عصب پژوهی ارتباطات بازاریابی، مارکتینگ در شرکت‌های بین‌المللی، مهندسی افکار عمومی، ارزیابی سطح عالی ارتباطات بازاریابی سازمان، تجزیه و تحلیل دیجیتال برای متخصصان بازاریابی، برندسازی برای سرویس‌های جدید و آرایه‌هاب بصری در تبلیغات برای مخاطبان برگزارشد.

اهمیت ارتباطات بازاریابی و برندینگ

پروفسورعلی فرهنگی رئیس این کنفرانس ضمن اشاره به جایگاه ویژه ارتباطات بازاریابی و برندینگ و تاثیر آن در کسب و کارها گفت: مفهوم ارتباطات بازاریابی و برندینگ مفاهیم جدیدی در جهان هستند و از نیمه دوم قرن بیستم که بازاریابی شدت می‌گیرد به تدریج شرکت‌های این حوزه به شکل جدید ایجاد می‌شوند. ارتباطات بازاریابی از دهه 1980 به بعد وارد ادبیات بازاریابی می‌شود و امروزه جایگاه بسیار ویژه‌ای را برای خود باز کرده است. به هر حال تمام این مفاهیم در تلاش هستند که بیایند و شرایطی را محیا کنند که تولیدات بیشتر و زندگی بهتری برای مردم جوامع مختلف تدارک دیده شود.

لزوم تشریک مساعی در حوزه بازاریابی

مسعود کیماسی دبیر علمی این کنفرانس در تشریح اهداف و برنامه‌های این رویداد اظهارداشت: ما در سال‌های گذشته کنفرانس اول و دوم را با موفقیت برگزار کردیم. محورهای کنفرانس اول - که  طی یک روز برگزار شد- بیشتر بر تبلیغات متمرکز بود و برنامه‌های متعددی را در حوزه تبلیغات پیگیری کردیم. کار قابل توجهی که در کنفرانس اول انجام شد تقدیر از چهره‌های برجسته‌ای بود که در حوزه تبلیغات کشور کار کرده بودند. موفقیت دوره اول باعث شد کنفرانس دوم را مفصل‌تر برگزار کنیم و دوره دوم کنفرانس ارتباطات بازاریابی و برندینگ با هدف ارتقا این مفاهیم در حوزه‌های اقتصادی مختلف در دو روز برگزار شد. امسال و در سومین دوره، به جای واژه تبلیغات، ما مفهوم ارتباطات بازاریابی را به کار بردیم، چرا که اعتقاد داریم تبلیغات یکی از زیرمجموعه‌های ارتباطات بازاریابی است و علاوه بر تبلیغات ابزارهای دیگری از جمله روش‌ها و ابزارهای روابط عمومی همچون راه‌اندازی کمپین‌ها و برگزاری رویدادها و همایش‌ها نیز در اختیار سازمان‌ها قرار دارد که از طریق آنها می‌توانند با مخاطبان خود اعم از مشتریان، سهامداران، جامعه، دولت و دیگر ذینفعانی که دارند ارتباط برقرار کنند.

وی در این کنفرانس با ارائه‌ای که درباره ارتباطات بازاریابی و برندینگ داشت به اهمیت این علم و نقش آن در تغییر دیدگاه‌های مردم نسبت به یک چیز پرداخت و گفت: برای رشد صنعت تبلیغات و بازاریابی در کشور نیاز داریم که ارتباط بین آژانس‌ها و شرکت‌ها بیشتر شود و به نوعی در این حوزه تشریک مساعی داشته باشیم.

بازار 3500 میلیاردی تبلیغات ایران

ناصر پاشاپور نیکو مدیرعامل گروه dnaunion که یکی از سخنرانان این کنفرانس بود در مصاحبه با ایسنا گفت: برآورد ما از اندازه بازار تبلیغات ایران بیش از 3500 میلیارد تومان است که این برآورد تبلیغات دیجیتال و سنتی را شامل می‌شود. از این میزان حدود 65 درصد بودجه صرف تبلیغات رسانه‌ای و الباقی صرف هزینه‌های غیر رسانه ای می‌شود. شاخص سرانه تبلیغات  ما نزدیک به 4 دلار است و این شاخص بسیار پایینی محسوب می‌شود. به طور مثال در کشوری مثل ترکیه شاخص سرانه بودجه تبلیغاتی حدودا 35 دلار است.

وی درباره سوالی پیرامون توجه شرکت‌های دانش بنیان به بخش بازاریابی و تبلیغات اظهار داشت: این شرکت‌ها باید سهم ویژه‌ای به بحث بازاریابی و تبلیغاتشان بدهند. یا اینکه افرادی را دورهم جمع کنند که این تخصص را داشته باشند که کار سختی است و یا اینکه بتوانند با شرکت‌ها و افرادی ارتباط برقرار کنند که بتوانند این کار را برایشان انجام دهند. در ابتدا شاید توجه آن ‌ها به بحث بازاریابی کم باشد منتها وقتی که جلوتر می‌روند به این نیاز بیشتر توجه می‌کنند.

علمی‌گرایی تبلیغات برای رشد بازار آن

محمدرضا هاشمیان مدیر ایده‌پردازی کانون ایران‌نوین نیز در مصاحبه با ایسنا درباره سوالی پیرامون راهکارهای افزایش سهم آژانس‌های تبلیغاتی از بازار تبلیغات اظهارداشت: در سال‌های اخیر با رشد علم بازاریابی و آگاهی برندها از اهمیت آن، سهم آژانس‌های تبلیغاتی از بازار تبلیغات افزایش یافته‌ است و این سهم احتمالا رشد بیشتری نیز خواهد داشت. به نظر من فعالیت‌های حوزه تبلیغات باید به سمت علمی گرایی حرکت کند و از این حالت تصادفی و عامیانه خارج شود. فکر می‌کنم که اگر به این سمت حرکت کنیم سهم آژانس‌های تبلیغاتی از این بازار بسیار بیشتر خواهد شد.

وی درباره سوالی پیرامون معیارهای تشخیص آژانس‌هایی که توانایی کمک به کسب و کارها را دارند گفت: مهمترین بحث این ‌است که نیاز آن برند تشخیص داده شود و کسب و کارها بر اساسی نیازی که دارند، آژانس‌ها را انتخاب نمایند و بتوانند بودجه تبلیغاتشان را درست مصرف کنند.

جایزه ملی تعالی ارتباطات بازاریابی و برندینگ

در پایان این کنفرانس برای اولین بار جایزه‌ای تحت عنوان جایزه ملی تعالی ارتباطات بازاریابی و برندینگ به برگزیدگان این صنعت اهدا شد. لوح تقدیر برای  بیمه ما، تندیس برنزی برای بیمه نوین، تندیس برنزی برای شرکت به پرداخت ملت، تندیس نقره‌ای برای الکتروپیک، تندیس طلایی برای همراه اول و تندیس طلایی برای شرکت برندیست در نظر گرفته‌شده‌ بود.
این رویداد علمی با حمایت بانک ملت، کانون ایران نوین،گروه دی.ان.ای یونیون، کانون تبلیغات خلاق طرح باران،شرکت به پرداخت ملت و نشریه تخصصی نگاه شرقی برگزار گردید که در پایان کنفرانس از مدیران عامل آنها تقدیر شد.

اطلاعات بیشتر این رویداد در وب سایت  موجود می‌باشد.

ادیتور: زهرا میعادی

انتهای رپورتاژ خبری