• چهارشنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۷:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98053014756
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

معاون‌ شهرداری مشهد:

کمبود 60 واگن در خط یک قطارشهری/ 30 درصد تردد خودروها در اطراف حرم گذری است

مترو

‌معاون عمران، حمل‌ و نقل و ترافیک شهردار مشهد با اشاره به اینکه «در خط یک قطارشهری 60 واگن کمبود داریم»، گفت: برای حل این مشکل نیاز به ‌مجوز دولت برای واردات واگن داریم.

‌به گزارش ایسنا- ‌خلیل الله کاظمی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در شهرداری مرکز برگزار شد، در خصوص اتمام پروژه‌های شهرداری در زمان مقرر اظهار کرد: تاکنون کمتر دیده شده است که بعد از کلنگ‌زنی پروژه‌ها روزشمار برای آن تعبیه شود و در روزهای اول برای ما نیز کاری سخت بود ولی ما مقید به این موضوع هستیم تا در چارچوب زمانی تعریف شده پروژه‌ را به اتمام برسانیم.

وی افزود: برخی از پروژه‌های ما همچون دوربرگردان شهید هاشمی از زمان موعد جلوتر است و تاکنون تاخیر در پروژه‌‌ها نداشته‌ایم. در رابطه با منابع مالی معتقد هستم زمانی که شهروندان احساس کنند برای توسعه شهر اقداماتی در حال انجام است، مسلما در کمک به پرداخت عوارض خود اقدام خواهند کرد.

پارکینگ آزادی آبان‌ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

معاون عمران، حمل‌ و نقل و ترافیک شهردار مشهد در خصوص وضعیت پارکینگ غیر همسطح آزادی بیان کرد: این پارکینگ که محل پارک خودرو و قرارگیری اتوبوس‌ها خواهد بود، سال گذشته کلنگ‌زنی شد و به دلیل معارضات این پروژه مخصوصا فیبر نوری و کابل‌های ارتباطی سایر سازمان‌های دولتی که از این محل عبور کرده بودند، مواجه بوده است. علاوه بر آن لوله آب و گاز معارض نیز در این مسیر قرار داشت که این معارضات یک ماه و نیم پیش برطرف شد. این پروژه قرار بوده در تیر ماه سال 99 به بهره‌برداری برسد اما تاخیر پروژه هفت الی هشت ماه است که ما آن را به سه ماه رسانده‌ایم و ان‌شاءلله در آبان  سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

کاظمی در رابطه با برداشتن نرده‌های بی‌آرتی در حد فاصل میدان طبرسی تا حرم تصریح کرد: خطوط بی‌آرتی مصوب هستند. در خیابان شیرازی بعد از اینکه دوربرگردان‌های شیرازی، طبرسی و نواب را باز کردیم مجبور شدیم برای جلوگیری از ترافیک مقداری از مسیر بی‌آرتی را کاهش دهیم که اتفاق خوبی بود و در خیابان طبرسی نیز در حال انجام مطالعات هستیم. 

وی در خصوص اجرای طرح ترافیک خبرنگاران ادامه داد: در این باره پیگیری‌های لازم صورت خواهد گرفت تا این معضل حل شود.

معاون عمران، حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص ساخت خطوط جدید قطار شهری عنوان کرد: خطوط قطارشهری طبق برنامه زمان‌بندی در حال پیشروی است. ادامه خط ۲ در تیرماه ۹۸ آماده بهره‌برداری شده بود، اما ایستگاه‌های الندشت و کوهسنگی به خاطر اینکه برای آنها تنها (TOD) پیش‌بینی  شده بود، افتتاح نشد و پس از آن  تصمیم گرفتیم ایستگاه را از (TOD) جدا کنیم و این امر مستلزم تغییراتی در نقشه بود. ایستگاه کوهسنگی تا پایان مهر یا آبان و بعد از آن ایستگاه الندشت به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین دستگاه حفاری خط ۳ که در پایانه مسافربری است، در تیر ماه ۹۹ آزاد می‌شود.

کمبود 60 واگن در خط یک قطار شهری

کاظمی مطرح کرد: خوشبختانه برای تامین واگن خط ۲ قطارشهری مشکلی نداریم زیرا تعدادی واگن در انبار موجود است، اما در خط یک  60 واگن کمبود داریم و علت آن مصوبه دولت مبنی بر عدم واردات واگن به داخل کشور است. دولت می‌گوید واگن‌ها باید تولید داخل باشد.

وی اضافه کرد: برای حل  مشکل کمبود واگن‌ها قرارداد تامین 2 هزار واگن منعقد شده است اما این موضوع درحالی است که واگن‌های خط یک با واگن‌های خط دو متفاوت هستند و این موضوع در قرارداد ذکر نشده است. امیدواریم برای واردات این ۶۰ واگن بتوانیم مجوز جداگانه بگیریم. 

معاون عمران، حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص سرمایه مورد نیاز برای خط چهار قطار شهری گفت: برای حفاری ۱۶.۵ کیلومتر خط ۴ به همراه ۲۲ ایستگاه ۱۰ هزار و ۹۰ میلیارد تومان با قرارگاه خاتم قرارداد منعقد کرده‌ایم.

اضافه شدن 100 دستگاه مینی‌بوس تا پایان شهریورماه

کاظمی با اشاره به اینکه «تاکنون ۱۰۰ دستگاه مینی‌بوس شهری به بهره‌برداری رسیده است»، اظهار کرد: ۱۰۰ دستگاه دیگر نیز تا آخر شهریور به ظرفیت ناوگان اضافه می‌شود و تصمیم داریم خطوطی که جمعیت کمتری دارند از ظرفیت مینی‌بوس استفاده کنند.

وی افزود: طبق مصوبه وزارت کشور، قرار است ۱۴۲ هزار دلار برای وارد کردن هر اتوبوس گازسوز تامین اعتبار شود و ۱۰ درصد این مبلغ بر عهده شهرداری است. در حال حاضر لایحه‌ای برای استفاده از این ظرفیت به شورا ارسال شده است. همچنین حدود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس که در انبارها داشتیم را بازسازی و مجهز به کولر کرده‌ایم که تا ۴ ماه آینده به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد اضافه می‌شود.

روزانه ۳۰۰ دستگاه خودرو در مشهد پلاک‌گذاری می‌شود

معاون عمران، حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ضمن اشاره به ترافیک اطراف حرم اظهار کرد: روزانه ۳۰۰ دستگاه خودرو در مشهد پلاک‌گذاری می‌شود. باید به سمت‌وسویی برویم که مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی ترغیب شوند. آمارها نشان می‌دهد، ۳۰ درصد تردد خودروها در اطراف حرم ترددگذری است و به مقصد حرم نیست، خودروهای گذری باید از قبل تغییر مسیر دهند و ساخت پارکینگ راه حلی برای درمان این مشکل است.

کاظمی در ارتباط با سه راه حل که نتیجه مطالعات کارشناسی برای حل ترافیک اطراف حرم مطهر است، بیان کرد: ایجاد پارکینگ در مدخل‌های ورودی به حرم، تقویت خطوط قطارشهری و اتوبوس در مسیرهای منتهی به حرم و محدودیت ترافیکی، راه‌حل‌هایی است که برای حل این معضل در نظر داریم.

هدف الیت حفظ حقوق شهروندی است

وی در خصوص انتقادهای مردم نسبت به الیت ادامه داد: مدیریت پارک حاشیه‌ای خیابان‌ها در دیگر کشورها هم انجام می‌شود،. این اقدام در گذشته هم در قالب طرح پارکومتر در برخی خیابان‌ها اجرا می‌شد. این طرح با هدف حفظ حقوق شهروندی برای داشتن جای پارک موقتی است، چراکه اگر پارک کردن هزینه‌ای نداشته باشد ممکن است یک نفر ساعت‌های متوالی خودروی خود را کنار خیابان پارک و دیگران را برای توقف‌های کوتاه دچار مشکل کند اما در مورد  مشکلاتی که نحوه اجرای این طرح وجود دارد در تلاش هستیم این مسائل را به حداقل برسانیم.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: باید سامانه هوشمندی طراحی شود تا شهروندان قبل از رسیدن به مقصد بتوانند از ظرفیت پارکینگ‌های مقصد مطلع شوند، نسبت به رزرو جای پارک اقدام کنند، به این ترتیب معضل پارک حاشیه‌ای مرتفع می‌شود. در همین زمینه طرحی وجود دارد که از ماه آینده به صورت آزمایشی در منطقه ۹ اجرا و ارتباط پارکبان‌ها با شهروندان حذف خواهد شد؛ در واقع این طرح حالت خوداظهاری دارد و شهروندان پس از اتمام توقف، زمان ورود و خروج خود را در سامانه‌ای وارد می‌کنند.

ایجاد پارکینگی با ظرفیت 300 خودرو در خیابان پرستار یک

کاظمی در رابطه با مشکلات ترافیک و جای پارک در خیابان احمدآباد تصریح کرد: متاسفانه طبق قانون پزشکان می‌توانند در کاربری‌های مسکونی هم اقدام به تاسیس مطب کنند، ما این موضوع را پیگیری کردیم تا بلکه از گسترش و تمرکز مطب‌های پزشکان در این منطقه پیشگیری کنیم، اما متاسفانه به دلیل خلاءهای قانونی پیگیری‌های ما به جایی نرسید، مگر اینکه دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی فکری برای حل این معضل و در این زمینه محدودیت‌هایی را ایجاد کنند. در نظر داریم پارکینگی با ظرفیت 200 تا 300 خودرو را در خیابان پرستار یک اجرا کنیم که به عنوان مسکنی برای این مشکل است.

وی در مورد علت ادغام دو معاونت عمران و حمل و نقل و ترافیک گفت: حجم کار زیاد شده است اما اعتقاد داریم که 80 درصد فعالیت‌های حوزه فنی و عمران از حوزه حمل‌ونقل دریافت می‌شود و ادغام این دو معاونت به دلیل ارتباط این دو بخش اثرات خوبی خواهد داشت و باعث پیشگیری از دوباره‌کاری می‌شود.


انتهای پیام