• جمعه / ۱ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: علم و فناوری ایران
  • کد خبر: 98060100077
  • منبع : دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

اولین پروژه تحقیقاتی مشترک دانشگاه‌های "علوم بهزیستی" و "لایپزیک آلمان" کلید خورد

دانشگاه علوم بهزیستی

پروپوزال دانشجوی دکترای مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با عنوان " مدل یابی عملکرد بیوسنتریک رانندگان آمبولانس یا وسایل نقلیه عمومی، براساس الگوی مدیریت بیوسنتریک سلامت " بعنوان اولین پروژه تحقیقاتی مشترک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با دانشگاه لایپزیک آلمان، به تصویب رسید.

به گزارش ایسنا، این پروپوزال طی جلسه ای توسط " وحید دلشاد " دانشجوی مقطع دکترای مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم بهزیستی و با حضور پرفسور " مارکوس اشتوک " استاد دانشگاه لایپزیک آلمان و ابداع کننده الگوی مدیریت بیوسنتریک سلامت و ابزار ارزیابی آن، و دکتر" حمیدرضا خانکه " رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث دانشگاه علوم بهزیستی، بعنوان استادان راهنما و دکتر " سیامک سمیعی" رئیس آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت و دکتر" احمد حاجبی " مدیرکل سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت، بعنوان داوران خارج از دانشگاه علوم بهزیستی، ارائه شد.

دکتر "حمیدرضا خانکه " رئیس گروه آموزشی و مرکز تحقیقات سلامت در حوادث دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ابتدای جلسه دفاع از این پروپوزال، طی سخنانی ضمن اشاره به ضرورت اجرای این طرح پژوهشی با توجه به آمار بالای حوادث ترافیکی در کشورمان، توضیح داد که مقدمات این پروژه مشترک تحقیقاتی از دو سال پیش طی جلسات متعدد با متخصصان آلمانی فراهم شده است و هم اکنون با همکاری پرفسور " مارکوس اشتوک " استاد دانشگاه لایپزیک آلمان و ابداع کننده الگوی مدیریت بیوسنتریک سلامت و ابزار ارزیابی آن، در ایران اجرا می شود.

سپس، " وحید دلشاد " در جلسه دفاع از پروپوزال خود که چند تن از اعضای هیات علمی حوزه های مرتبط نیز شرکت داشتند، به نقش حوادث ترافیکی در افزایش آمار سالانه مرگ و میر در ایران و جهان اشاره کرد و گفت: ۱۷ هزار کشته و ۳۰۰ هزار مصدوم حاصل حوادث ترافیکی در جهان است .

وی عامل مرگ ۱۶ هزار نفر در ایران را نیز حوادث ترافیکی معرفی کرد که هشت درصد تولید ناخالص ملی صرف آن می شود.

به گفته وی، قضاوت و هوشیاری رانندگان با عوامل موثر در حوادث ترافیکی، ارتباط مستقیم دارد و در ۹۵ درصد حوادث ترافیکی، رابطه بین ویژگی های شخصیتی، شغلی و زیرساخت های سازمانی وجود دارد.

وی، عامل " استرس " را در بروز حوادث ترافیکی تعیین کننده دانست و تاکید کرد: تحقیقات مختلف در ایران و جهان نشان می دهند که مدیریت استرس در کاهش حوادث ترافیکی، ضروری است.

مجری طرح تحقیقاتی " مدل یابی عملکرد بیوسنتریک رانندگان اورژانس یا وسایل نقلیه عمومی براساس الگوی مدیریت بیوسنتریک سلامت " افزود: با توجه به ضرورت مدیریت استرس در میان رانندگان آمبولانس یا وسایل نقلیه عمومی، و نقش آن در کاهش حوادث ترافیکی، مدل یابی عملکرد بیوسنتریک رانندگان این وسایل نقلیه براساس الگوی مدیریت بیوسنتریک سلامت که در بسیاری از کشورهای جهان اجرا شده را برای اولین بار در ایران اجرا می کنیم.

دلشاد ادامه داد: در این تحقیق از ابزار ابداع شده پرفسور مارکوس اشتوک استاد دانشگاه لایپزیک آلمان، استفاده می شود و پیش بینی شده که طی ۱۸ ماه، علاوه بر بررسی افراد مورد تحقیق (حدود ۴۰۰ نفر) بلحاظ روانی و اجتماعی، وضعیت فیزیولوژی و ایمونولوژی افراد، ارزیابی شود، و میزان استرس و تاثیر آن در عملکرد افراد راننده، مشخص و تعریف گردد.

پس از ارائه پروپوزال، دکتر"حمیدرضا خرم خورشید " و دکتر" بهمن بهمنی " اعضای هیات علمی بخش های ژنتیک و روانشناسی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بعنوان داوران داخل دانشگاه و دکتر " سیامک سمیعی " و دکتر " احمد حاجبی " مدیران بخش های آزمایشگاهی و سلامت روان وزارت بهداشت بعنوان داوران خارج از دانشگاه، سئوال های خود در ارتباط با پرپوزال و ابزار مورد استفاده در آن را مطرح کردند که با پاسخ و اصلاح توسط محقق و اساتید راهنما، بتصویب رسید.

اعضای تیم همکار محقق " وحید دلشاد " دانشجوی دوره پنجم دکتری مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، را " دکترحمیدرضا خانکه، پرفسور مارکوس اشتوک، پرفسور جرارد ماتیوس، دکتر عبادی و دکتر قائد امینی " تشکیل می دهند.

 در پایان این جلسه، دکتر "حمید رضا خانکه " رییس گروه آموزشی و مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ضمن جمع بندی بحث های مطرح شده، ابراز داشت که در آینده همکاریهای بین المللی این مرکز در حوزه های دیگر نیز افزایش خواهد یافت، همچنانکه بزودی اجرای پروژه تحقیقاتی مشترک مرکز تحقیقات سلامت در حوادث دانشگاه علوم بهزیستی و دانشگاه فغای برلین تحت عنوان " بررسی جنبه های اجتماعی حوادث و بلایا در شهر تهران "، در دانشگاه فغای برلین آغاز، و ادامه این فعالیت تحقیقاتی به طور متناوب، بخشی در داخل کشور و در مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و بخش دیگر در دانشگاه فغای انجام خواهد شد.

به گزارش وبدا، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با ۲۲ گروه آموزشی و هشت مرکز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، نسبت به تربیت نیروی متخصص در رشته های تخصصی سه حوزه سلامت (رفاه و سلامت اجتماعی ، سلامت روانی و توانبخشی) اقدام می‌کند.

این دانشگاه منحصربه‌فرد، در بعضی از رشته ها بعنوان تنها برگزارکننده، و در برخی نیز بعنوان اولین برگزارکننده دوره های تحصیلات تکمیلی در داخل و خارج از کشور شناخته شده و در طراحی و اجرای پروژه های پژوهشی ملی و منطقه ای مشارکت دارد.

انتهای پیام