• جمعه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 98112518256
  • خبرنگار : 71012

۱۱ اجرا در ۶ سالن

شب نخست جشنواره موسیقی فجر چگونه گذشت؟

شب نخست جشنواره موسیقی فجر چگونه گذشت؟

نخستین شب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با ۱۱ اجرا در شش سالن تهران پنجشنبه (۲۴ بهمن ماه) برگزار شد.

به گزارش ایسنا، استارت سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۳ بهمن با دو اجرای آرش و مسیح عدل پرور در سالنی با صندلی‌های نسبتا خالی کلید خورد و در ادامه آغاز رسمی، روز پنجشنبه (۲۴ بهمن ماه) اتفاق افتاد که ۱۱ گروه در شش سالن اجرا کردند.

بنا بر اعلام برگزارکنندگان جشنواره، در این دو شب بیش از ۷۵۰۰ نفر، مخاطب اجراهای جشنواره بودند.

در تالار وحدت چه گذشت؟

در نخستین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، ارکستر سمفونیک صداوسیما به رهبری امینی آغازگر رسمی مهم‌ترین رویداد موسیقایی کشور با اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران بود. ارکستر سمفونیک صدا و سیما در اجرای شب گذشته خود چند قطعه خارج از رپرتوار اجرایی خود نیز به عنوان قطعات آغازین کنسرت اجرا کرد. این قطعات شامل نیایش اثر مرحوم حشمت سنجری، رستم و سهراب اثر لوریس چکناواریان بود.

این ارکستر سپس رپرتوار رسمی خود را که شامل قطعاتی بود که به مناسبت دویست و پنجاهمین سالگرد تولد آهنگساز کلاسیک آلمانی لودویگ فام بتهوون انتخاب شده بود را اجرا کرد.

محمد اله‌یاری مدیر کل دفتر موسیقی، حسن ریاحی آهنگساز پیشکسوت و سازنده سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و محمد سریر و امیر بکان از آهنگسازان ایرانی، نادر مرتضی پور رهبر ارکستر در اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر حاضر بودند.

همچنین در دومین اجرای شب نخست اجراهای تالار وحدت در جشنواره موسیقی فجر، گروه خنیاگران مهر به سرپرستی بهزاد عبدی و خوانندگی نوید نوروزی، برای مخاطبان خود عاشقانه‌هایی از بهزاد عبدی را اجرا کرد.

کنسرت شب گذشته گروه خنیاگران مهر از رپرتواری تشکیل شده بود که قطعات آن برای سازهایی نظیر قانون، قیچک، کمانچه، تار، نی، عود، تارباس و رباب با همراهی ارکستر تصنیف شده بودند.

این گروه سال گذشته نیز در جشنواره حضور پیدا کرده و قطعاتی همانند امسال را اجرا کرده بودند و سال گذشته نیز رهبر بدون داشتن چوب رهبری گروه را هدایت کرد.

نوازندگانی گروه خنیاگران مهر همگی خانم هستند که شامگاه گذشته در سالنی که تعداد قابل توجهی صندلی خالی داشت، به اجرا پرداختند.

اجراهای تالار رودکی چه بود؟

زنگ نخستین اجرای سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در سالن رودکی هم با پیانونوازی آرپینه ایسرائیلیان نواخته شد.

آرپینه ایسرائیلیان که این روزها به عنوان استاد مدعو در دانشگاه تهران به تدریس پیانو مشغول است، شامگاه پنجشنبه (۲۴ بهمن ماه) در نخستین شب جشنواره موسیقی فجر چهار قطعه را دو بخش برای حاضران در سالن رودکی، نواخت.

اگرچه سالن کاملا پر نشده بود، اما اجرای آرپینه ایسرائیلیان با استقبال خوبی از سوی حاضران همراه شد و همین امر باعث شد تا او پس از نواختن آخرین قطعه و تشویق حاضران، قطعه کوتاه دیگری را شاید به نشانه تشکر بنوازد.  

اجرای دوم سالن رودکی در نخستین شب از سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر را گروه کوارتت نماد به روی صحنه برد. اجرای یک گروه چهار نفره که با نواختن چهار قطعه، با استقبال نسبتا خوبی همراه شد.

گروه کوارتت نماد به سرپرستی ستاره بهشتی و با همراهی مازیار ظهیرالدینی (ویلون)، بابک کوهستانی (ویلون) و نوید حمیدی (ویلنسل) برنامه اجرا کرد.

چه خبر از حوزه هنری و اجرای نواحی؟

در نخستین روز از جشنواره موسیقی فجر کنسرت گروه آوای تبری در سالن سوره حوزه هنری اجرا شد.

در جریان سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، ساعت ۱۸:۳۰ پنجشنبه، ۲۴ بهمن ماه در سالن سوره حوزه هنری گروه آوای تبری به روی صحنه رفت.

اعضای گروه موسیقی تبری، لباس های محلی بر تن داشتند.‌ نوازندگان مرد تصویر دماوند را به عنوان نمادی از استان مازندران بر سینه نصب کرده بودند. همچنین لباس‌های رنگی و زری دوزی شده نوازندگان زن، از نکات جذاب گروه آوای تبری بود.  
گروه آوای تبری شب گذشته کنسرت خود را با اجرای قطعه نوروزخوانی آغاز کرد که به نوعی استقبال از فرا رسیدن بهار بود. اجرای این قطعه با آوردن سینی‌های بزرگی که در آن هفت سین و آینه و قرآن چیده شده بود، همراه بود.
در بخش دوم، تعدادی قطعه که بیشتر آنها شاد بودند، اجرا شد که بنا به گفته سرپرست گروه تعدادی از این قطعات در تیرماه امسال در تالار وحدت اجرا شده بود و در جشنواره با اعمال تغییراتی به اجرای جدید گذاشته شد. 

در بخش پایانی نوازنده‌های زن و دختران خردسال با ضرب گرفتن روی تشت‌های مسی و روحی با نقاره نوازان و سرنانوازان همراهی کردند که شاید جذاب‌ترین بخش این کنسرت بود. 

در سالن سوره همچنین از ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه پنجشنبه شب دختران هنرستان موسیقی قطعاتی را از رضا محجوبی، ابوالحسن صبا، بهزاد عبدی، حسین بهزوزنیا، فرامرز پایور، رکن الدین مختاری، موتسارت، یوزف هایدن، فلیکس مندلسن و گاسپر کاسادو اجرا کردند که تا بامداد جمعه طول کشید. 

در پایان این اجرا، سمفونی ۲۵ موتسارت، سمفونی ۴۴ هایدن و سمفونی ۱۰ فلیکس مندلسون از موسیقدانان مشهور جهان توسط ارکستر کلاسیک به رهبری سهراب کاشف به اجرا درآمد. 

کاشف در توضیحات اجراها گفت: ارکستر هنرستان بیش از ۸۰ نفر نوازنده دارد و به دلیل ظرفیت محدود سالن تعدادی از هنرجوها در این اجراها حضور دارند که این تعداد، قطعات امشب را با توجه به امتحانات‌شان ظرف دو هفته تمرین و آماده کرده‌اند.

او سپس از حاضران سالن به دلیل اینکه تا دیر وقت صبر کردند تا اجرای ارکستر کلاسیک را ببینند قدردانی کرد.


برج آزادی و موسیقی تلفیقی

برج آزادی تهران در اولین شب از سی‌و پنجمین جشنواره موسیقی فجر میزبان چهار نوازنده جوان از سبک «جز» بود که با عنوان بندهش در حوزه موسیقی تلفیقی کشور فعالند. 

بندهش به سرپرستی سهند بهادری (نوازنده گیتار الکتریک) با تاثیر از سبک‌های جز، بلوز، فانک، پراگرسیو و موسیقی شرق در شب پنجشنبه( ۲۴ بهمن ماه) اجراکننده ۱۳ قطعه بود که برخی از این قطعات را خود گروه ساخته بودند.
بهادری قبل از هر اجرا توضیحاتی را درباره حال و هوای هر قطعه ارائه می‌داد و با این کار به نوعی تماشاگر را بیشتر با حس و حال قطعه همراه می‌کرد. 

در این شب سالن برج آزادی به‌رغم صندلی‌های خالی، از جمعیت قابل قبولی برخوردار بود و اغلب تماشاگران را جوانانی در سن و سال نوازندگان تشکیل میدادند.

گروه «بُندَهِش» در ابتدای کنسرت قطعه «کارآگاه» و در ادامه قطعات دلقک، نورهود، پلنگ صورتی، پدر و پسر، شن‌های زمان، چیکن، کارمن، رد پای انسان، بوسا گیلان، در انتها، والس و قصاب را اجرا کردند.

از نکات جالب توجه این اجرا، تقدیم قطعه «رد پای انسان» به جانباختگان حوادث اخیر در کشور بود که این قطعه مورد توجه حضار داخل سالن قرار گرفت.

اجراهای پاپ

در شب دوم بخش پاپ از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران، امید حاجیلی و علی یاسینی اجرا داشتند که وضعیت حضور تماشاگران نسبت به روز نخست بهتر شده بود.

قطعات «ربابه»، «تردست»، آهنگ محلی «ای داد بیداد»، «ترک دیار» و «رعنا» (به ترتیب با لهجه‌های خراسانی و شمالی) و قطعه آذری «بری باخ» و «برزی بارون» (تلفیقی از دو ترانه معروف کردی (برزی) و لری (بارون) ) توسط حاجیلی اجرا شد.
 

علی یاسینی هم شامگاه گذشته اولین کنسرتش را در جشنواره موسیقی فجر برگزار کرد. اغلب آهنگ‌های او در این شب تم عاشقانه داشتند. علی یاسینی تا کنون هیچ آلبوم رسمی در بازار موسیقی ارائه نکرده است.

مابقی اجراهای روز نخست جشنواره موسیقی فجر

به گزارش ایسنا، از جریان برنامه‌های جشنواره موسیقی فجر، گروه موسیقی نقش به سرپرستی امیر شریفی پنجشنبه ۲۴ بهمن ساعت ۱۸:۳۰ در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت. 

این گروه موسیقی در اولین اجرای خود قطعاتی باعنوان پیشرو درراست قاجاری، چهارمضراب راست پنجگاه ، تصنیف دست افشان،نشید کرشمه مخمس ونقش در راست قاجاری را برای علاقمندان به موسقیی کلاسیک اجرا کرد.

امیر شریفی (تار)، محمد عشقی (سنتور)، المیرا مردانه ( کمانچه)، مرجان مهربان( قانون)، سهیل اله دادیان ( تنبک)، و مجتبی عسگری( خواننده )، اعضای این گروه موسیقی بودند.

همچنین گروه موسیقی بامداد مشهد به سرپرستی سالار مرتضوی و خوانندگی وحید تاج در این شب به روی صحنه رفت.

این گروه موسیقی آثاری از اردشیر کامکار، رضا شریعتی، یاسر فاطمی، محمد علی کیانی نژاد، پرویز مشکاتیان و علی‌اکبر خان شیدا را همراه با اشعاری از مولانا، جبار امیری، هوشنگ ابتهاج و حمید تقوی برای علاقمندان به موسیقی اصیل ایرانی نواخت.

انتهای پیام