• دوشنبه / ۹ تیر ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 99040906581
  • خبرنگار : 71424

مهمترین تغییر هدایت تحصیلی امسال

مهمترین تغییر هدایت تحصیلی امسال

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی انجام شده در دوران کرونا ارائه کرد و به پرسش های خبرنگاران در حوزه هدایت تحصیلی، اوقات فراغت و... پاسخ داد. 

به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گزارشی از فعالیت‌های این معاونت در چهارماه گذشته که مدارس به علت کرونا تعطیل بود ارائه کرد و گفت: آموزش و پرورش این اتفاق را تبدیل به یک فرصت کرده و تغییر اساسی در رویکردها صورت گرفت.

وی افزود: با جهاد آموزشی معلمان در ابتدای کار و راه‌اندازی شبکه شاد در ادامه راه زمینه ساز تحولات خوبی شد که البته چالش‌های حوزه آموزش در فضای مجازی در دست بررسی است و تلاشها برای کاهش اشکالات ادامه دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یک روحیه جهادی برای کنترل بحران کرونا در کشور از اسفندماه شکل گرفت گفت: ما نیز چهار استراتژی را مدنظر قرار دادیم که کمک به آگاه سازی دانش آموزان از این جمله بود. بیش از ۲۰۰ اقدام انجام دادیم؛ بسیج تشکل‌های دانش آموزی برای تولید ماسک انجام و در اوایل یک میلیون ماسک در کانونها و در مراکز بسیج بیش از ۲ میلیون ماسک تولید شد.

وی ادامه داد: ۳۰۰۰ گروه همیار سلامت در تشکلها شکل گرفت و تمرکز آنها بر ضدعفونی کردن مدارس و سپس اماکن عمومی قرار گرفت. پویشهای مختلفی در فضای مجازی شکل گرفت و تلاش کردیم خانوادهها متقاعد شوند که تعطیلات عید در خانه بمانند.

کاظمی استراتژی دوم را تلاش برای ارتقای مهارت تاب آوری، کاهش استرس و افزایش ضریب نفوذ خدمات مشاورهای دانست و گفت: در این محور، سه برنامه تنظیم کردیم که راهاندازی "صدای مشاور" با استفاده از ظرفیت ۷۵۰ مرکز مشاوره از این جمله بود و ۶۵ هزار نفر از این خدمت استفاده کردند. برنامه دوم "پیام مشاور" بود و محتواهایی در این زمینه تولید شد. برنامه سوم تهیه پروتکلهای ویژه برخورد با بحرانهایی چون کرونا بود که در اختیار مشاوران قرار گرفت.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ایجاد فضای معنوی را استراتژی سوم این معاونت دانست و اظهار کرد: ارسال ادعیه و آیات، راه اندازی پویشهایی چون حفظ جزء سیام قرآن کریم در این محور انجام شد. استراتژی چهارم نیز استمرار فعالیتهای فرهنگی و پرورشی در دو قالب متمرکز و نیمه متمرکز بود و مسابقات فرهنگی ملی و منطقهای طراحی و اجرا شد.

وی افزود: به شبکه شاد نیز ورود کردیم. مشاوران وارد فضاهای کلاسی شده و هشت کانال اختصاصی ایجاد شده و مخاطب یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری دارد و بیش از ۵۰۰۰ محتوا تهیه و بارگذاری شده است. کانونها و دارالقرآنهای مجازی شکل گرفتهاند و مراحل برگزاری جشنوارههای ملی حوزه فرهنگی را از طریق فضای مجازی پیش میبریم.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت های تابستانی آموزش و پرورش گفت: علیرغم شرایط کرونایی، ظرفیتهای بیشتری به فضای فعالیتهای فرهنگی افزوده و هیچ محدودیتی ایجاد نشده است. بنای فعالیتهای اوقات فراغت را در فضای مجازی و با محوریت دارالقرآنها و تشکلهای دانش آموزی گذاشتیم. چندی پیش دستورالعمل مربوط، به استانها ابلاغ شده است. شعار امسال "هر دانش آموز، یک مهارت" است.

کاظمی ادامه داد: عمده فعالیتها در فضای مجازی دنبال می‌شود و فعالیتهای حضوری در مناطق زرد و سفید و با رعایت پروتکلهای بهداشتی و مجوز وزارت بهداشت قابل انجام است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بسترهای لازم در شبکه شاد فراهم شده و مدیران کانونهای فرهنگی می توانند گروه‌های خود را در شبکه شاد تشکیل بدهند گفت: ۱۴ تیرماه، افتتاحیه فعالیتهای مجازی پایگاه‌های اوقات فراغت در شبکه شاد خواهد بود.

وی زمان فعالیت در پایگاه‌های تابستانی را نیز اعلام و عنوان کرد: ساعت فعالیت کلاسهای مجازی ۳۰ دقیقه است. ساعت فعالیت کلاسهای حضوری نیز سه روز در هفته به مدت شش ساعت است. آغاز فعالیتهای تابستانی از ۱۵ تیرماه به مدت شش هفته و تا ۳۱ مردادخواهد بود. ادامه کلاس ها در دارالقرآن ها و کانونها تا ۱۰ هفته می‌تواند ادامه داشته باشد. پیش بینی ما فعالیت ۳۰ هزار پایگاه اوقات فراغت است.

کاظمی درباره هدایت تحصیلی نیز اظهار کرد: حدود یک میلیون دانش آموز درگیر هدایت تحصیلی هستند. هدایت تحصیلی مسیر تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان را رقم می‌زند و از این حیث سرنوشت ساز است. اقداماتی انجام شده و به نظر می‌رسد خانوادهها و دانش آموزان با یک آگاهی نسبی به هدایت تحصیلی می‌نگرند.

وی ادامه داد: برگه هدایت تحصیلی بیشتر جنبه توصیهای دارد که دانش آموز بداند صلاحیت و توانمندی ورود به کدام شغل را دارد اما هدایت تحصیلی تابع امکانات و ظرفیتهای آموزش و پرورش و دیگری سوابق تحصیلی دانشآموز است. از ۲۷ آذر سال گذشته فرایند هدایت تحصیلی آغاز و آزمونهای توانایی و رغبت که دارای ۳۰ امتیاز است انجام شد. 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فرمهای نظرخواهی از معلمان و مشاوران نیز تکمیل شد و حدود ۹۹۰ هزار نفر از دانش آموزان، والدین، معلمان و مشاوران در این فرایند شرکت کردند گفت: ۱۰ هزار دانش آموز باقی ماندند که به عدم دسترسی به اینترنت در مناطق دور برای انجام آزمونهای آنلاین برمی‌گردد.

وی ادامه داد: نتایج امتحانات کلاس نهم در حال ثبت است. اعلام آمادگی می‌کنیم هر منطقه‌ای که نمرات دانش آموزان را به سامانه همگام منتقل کند طی یک تا دو روز نمون برگها را برای هدایت تحصیلی در اختیار قرار می دهیم.

مهمترین تغییر هدایت تحصیلی امسال

کاظمی با بیان اینکه باید کمک کنیم دانش آموز به یک انتخاب درست برسد گفت: دوره‌های آموزشی و همایشهای استانی ترتیب داده شده و اطلاع رسانی به خانواده‌ها از طریق یک سایت مستقل انجام و اطلس مشاغل در سطوح مدرسه‌ای تا ملی تهیه و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است. مهمترین تغییر هدایت تحصیلی امسال با سال گذشته، تغییر حدنصاب نمره در رشته علوم و معارف است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فعالیتهای تابستانی علاوه بر موارد یاد شده، در رسانه ملی و با پخش برنامه‌های مهارت آموزی از تلویزیون ادامه می یابد. در مناطق محروم که دسترسی به اینترنت وجود ندارد فعالیتهایی چون مزرعه داری نمونه و دامداری نمونه مدنظر قرار گرفته است.

کاظمی افزود: فعالیت‌های حوزه پرورشی و فرهنگی بخشی از فعالیتهای حوزه تعلیم و تربیت است. معتقدم فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی نه تنها مورد نیاز است و باید استمرار یابد بلکه باید جایگاه خودش را در برنامه درسی ملی به صورت ملموس تر پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات موجود در حیطه هدایت تحصیلی، ظرفیت مدارس و هنرستانها است و به هنین علت ناچاریم برای برخی رشته‌ها اولویت الف و ب درنظر بگیریم گفت: هدایت تحصیلی به تنهایی تابع عوامل درون مدرسه و درون آموزش و پرورش نیست و عوامل بیرونی چون فشار خانواده، جامعه و فرهنگ کلی حاکم بر جامعه گاهی اوقات مانع انتخاب درست برخی دانشآموزان میشود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش آموزشهای غیرحضوری را از هفتم اسفند آغاز کرد و ما نیز فعالیتها و مسابقاتی را در حوزههای مختلف فرهنگی انجام دادیم گفت: فعالیتهای پرورشی، داوطلبانه هستند و ما باید سبدی از فعالیتهای فرهنگی را معرفی کنیم تا دانشآموزان متناسب با نیاز و علاقهمندی خود از آن بهرهمند شوند.

وی درباره طرح شهاب که قرار بود به هدایت تحصیلی بینجامد گفت: ما این آمادگی را داریم که نتایج طرح شهاب را به هدایت تحصیلی لینک کنیم اما تصمیم گیری در این باره به تنهایی در حیطه مسئولیتهای ما نیست.


انتهای پیام