• شنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 99050402024
  • خبرنگار : 50331

کرونا سوژه‌یابی هنرمندان را تغییر داده است؟

کرونا سوژه‌یابی هنرمندان را تغییر داده است؟
عکس تزئینی است

ایسنا/مازندران استادیار دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران معتقد است آثار هنری کنونی خلق شده به عنوان شناسنامه کرونا برای نسل های بعدی است، چه در مورد هنر و چه درباره هنرمند، تحولاتی به سبب شیوع همه‌گیر کرونا رخ داده و هنرمندان به دنبال ساختاری خاص از هنر هستند تا بتواند نیاز فعلی جامعه را اقناع کند.

مصطفی رستمی در گفت‌وگو با ایسنا، از جذابیت آثار هنری کنونی برای نسل های بعدی و دوران پشت سر گذاشتن بیماری کرونا سخن گفت و تاکید کرد: به طور کلی نگرش هنرمندان در دوران کرونا متاثر از بیماری دچار دگرگونی شده و این موضوع از روحیات جامعه نشات گرفته است.

رستمی از جستجوی هنرمندان به دنبال فرم ها و سوژه های خاص گفت و تصریح کرد: چه در مورد هنر و چه درباره هنرمند، تحولاتی به سبب شیوع همه‌گیر کرونا رخ داده و هنرمندان به دنبال ساختاری خاص از هنر هستند تا بتواند نیاز فعلی جامعه را اقناع کند.

وی تحولات بوجود آمده در گرایش های شعر، داستان سرایی، موسیقی و هنرهای نمایشی را نشان پرهیز از اجتماعات در دوره طولانی مدت بیماری دانست و تاکید کرد: شرایط تنگ و بسته، ترس و اظطراب و قرارگیری در قفسی که کرونا ناخواسته برای مردم بوجود آورده است باعث شد تا هنرمندان در جستجوی فرم خاصی از هنر و خلق آثار بدیع باشند.

عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران، با بیان اینکه نوعی نگاه درون گرایی خاص در دنیا میان آثار هنری مشاهده می شود، خاطرنشان کرد: اقناع مخاطب و هنرمندان در دو سوی این درون گرایی مورد اهمیت قرار گرفته و ساختارهای هنری اکنون بیشتر به جای موضوعات جمعی و بیرونی به مسائل فردی و درونی انسان می پردازد.

رستمی از افزایش مصرف هنر بوسیله مردم در فضای رسانه ای یاد کرد و افزود: استفاده از ظرفیت هنر در فضاهای رسانه توسط مردم، باعث شد تا جریان جدیدی در وادی هنر ایجاد شود و هنرمندانی که تا پیش از این تنها برای تبلیغات از رسانه استفاده می کردند به اجرا در این فضا روی آورند.

وی برگزاری اجراهای مختلف نمایشی، موسیقی، گرافیک و نقاشی از طریق رسانه را جایگاهی نوین برای هنر قلمداد کرد و افزود: کارهای اجرایی که پیشتر بصورت میدانی، در فضاهای باز و اماکن عمومی مورد استقبال بود اکنون در قاب رسانه و مدیا مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

این کارشناس، محقق و دکترای پژوهش هنر، دریچه گشوده شده به سمت موسیقی را تجربه ای نوین توصیف و اظهار کرد: انتشار آثار موسیقیایی در فضاهای مدیا و رسانه که به صورت انفرادی توسط هنرمندان در منازل اجرا و سپس با استفاده از تکنیک های خاص تدوین می شود توانسته تاثیر مطلوبی بر مخاطبین گذاشته و آرامش از دست رفته جامعه را بازگرداند.

عضو هیئت علمی گروه صنایع دستی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران با یادآوری تغییر نگرش هنرمندان در دوران کرونا خاطرنشان کرد: حتی در برخی موارد فلسفه هنر در قالب مکاتب مختلف دستخوش تغییر شده و به سمت همزیستی با محیط و طبیعت حرکت کرده است.

رستمی افزود: انسانی که تا دیروز به شدت در پی مدرنیته بود و همه موضوعات را در قالب فردی و تسلط خویش بر طبیعت و همچنین با زاویه نگاه محدود خود جستجو و مشاهده می کرد اکنون متوجه عدم پاسخگویی مدرنیته در برخی اتفاقات شده و به آغوش طبیعت و همزیستی با محیط زیست بازگشته است.

وی به تغییر تعاریف مفاهیمی چون عشق، احترام و خودشناسی اشاره کرد و افزود: به نظر می رسد این دوره از تاریخ، عرصه ظهور برخی گرایش های فرازمینی را بوجود آورده و برخی به اتفاقات فرابیولوژیک می اندیشند و از آن به عنوان فریاد اعتراض، دادخواهی و آزادی طلبی جهان یاد می کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران اتفاقات ۶ ماهه اخیر جهان در عرصه هنر را مورد بررسی قرار داده و گفت: این تحولات از دل علوم انسانی برآمده و در واقع با خارج شدن از حالات فراخیالی به سمت اصالت هنر در حرکت است و قطعا آثاری که در سال های پیش رو و آتی منتشر می شود کارهایی عجیب و بدیعی خواهند بود.

رستمی در پایان اظهار امیدواری کرد: آثاری که در آینده منتشر می شود در جهت بازگشت آرامش درونی به فرد فرد اعضای جامعه انسانی بوده تا با خودشناسی بهتر، پیوندهای عمیق عاطفی گسسته شده احیا شود.

انتهای پیام