• یکشنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 99060201679
  • منبع : روابط عمومی برنامه

‎در نشست وبیناری نقش زنان و خانواده در ترویج فرهنگ عاشورا عنوان شد

حضرت زینب (س) کامل کننده نهضت امام حسین (ع) بود

از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان نشستی وبیناری با عنوان" نشست وبیناری نقش زنان و خانواده در ترویج فرهنگ عاشورا " با حضور حجت الاسلام و المسلمین اختری، دکتر عباس خامه یار رایزن فرهنگی کشورمان و عده ای از زنان فرهیخته از کشورهای مختلف  برگزار شد.

به گزارش ایسنا، ‎ابتدا  مریم میرزاده نویسنده  ایرانی  که اداره این نشست را نیز برعهده داشت با اشاره به شرایط کنونی حاکم بر مراسم عزاداری امسال به موضوع درس هایی که عاشورا به ما می دهد پرداخت و درباره ویژگیهای بانوی نمونه گفت: برای یافتن الگوی زن نمونه باید به گذشته بازگشت و به تاریخ نگاهی انداخت به زنانی که تاریخ ساز بودند و صحنه هایی از شکوه و مجد را آفریدند.اگر به محرم و عاشورا نظری بیاندازیم خواهیم دید که حضرت زینب کبری همان بانوی نمونه ای است که با شخصیت فاطمی اش، پرچم عاشورا را برافراشته نگاه داشت و پیام مظلومیت عاشورا را به گوش نسل های بعدی رساند. ایشان در تمام ابعاد اخلاقی، حجاب، عفت، شخصیت فکری و ایمانی و معرفتی الگویی برای تمام بانوان به شمار می رود.

‎سپس حجت الاسلام و المسلمین اختری ابتدا با تشکر از رایزن فرهنگی کشورمان در خصوص برگزاری این نشست در شرایط که نمی توان مجالس حسینی را مانند سابق برگزار نمود، به روایاتی از امام رضا علیه السلام درباره عاشورا و تأثیری که بر جان و دل اهل بیت بر جای گذاشت اشاره نمود و گفت: ما نیز با اقامه شعائر حسینی و رفتن به عزاخانه ایام محرم و عاشورای حسین، مودت و محبت خود را به خاندان رسول خدا ابراز می داریم و تمایل خود را برای رسیدن به شفاعت آنها و محشور شدن با آنان نشان می دهیم.


وی در ادامه به بحث پیرامون نقش زن در گسترش فرهنگ عاشورایی پرداخت و گفت: نقش زنان در احیای ارزشهای والا و فرهنگ دینی در جامعه شبیه نقش مردان است.احیای ارزش های جامعه در عاشورای امام حسین تجلی می یابد. مردان و زنان هر دو، نقش خود را به صورت فعال در واقعه دردناک عاشورا ایفا نمودند.اما نقش زن در همراهی با موکب امام حسین در این مسیر تجلی پیدا می کند و به ویژه نقش حضرت زینب قهرمان کربلا و عقیله بنی هاشم دختر امیرمؤمنان بارزتر بود از همان زمان ورود به کربلا و تا روز عاشورا در محرم. نقش ایشان در نگهبانی، تشویق و همکاری تجلی پیدا می کند.حتی در روز عاشورا نقش زن در شخصیت حضرت زینب تجلی یافت و زنان ما با الگو گیری از این بانوی گرامی در تمامی عرصه های داخلی و بین المللی توانسته اند جایگاه زن را آن گونه که شایسته اش است به جهانیان نشان دهند.


‎سپس دکتر خامه یار رایزن فرهنگی کشورمان در لبنان با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) مبنی بر این که زن انسان سازست، گفت: اسلام نه تنها آزادی زن را تأیید می کند بلکه در تمام ابعاد بر او تکلیف بار شده چه در خانواده، چه در جامعه و چه در عرصه های علمی و نیز تصمیم گیرهای سرنوشت ساز، لذا زن مسلمان در جامعه ای سالم نقش ایفا می کند.


‎دکتر خامه یار در ادامه با اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت زینب از جمله صبر، قدرت، عاطفه، تربیت، حمایت از خانواده، دفاع از حق  و از خود گذشتگی و دیگر خصوصیات ایشان، حضرت زینب را به عنوان شخصیتی صبور، خواهری رزمنده، مادری فداکار و شخصیتی مجاهد که در برابر ظلم و استبداد ایستاد معرفی نمود و جهاد زنان را از نظر کیفیت با توجه به وظایفی که بر عهده دارد با مردان متفاوت دانسته و ایشان را کامل کننده نهضت امام حسین و پیام رسان فریاد بر حق مظلومیت عاشورا به گوش جهانیان توصیف نمودند.


‎رایزن فرهنگی کشورمان در پایان گفت: حضرت زینب بزرگترین راوی و صاحب بزرگترین عزا در تاریخ بشریت است. این همان بانوست و عظمت نقش او در مقابله با طغیان، استکبار و ظلم با قدرت و صلابتش نهفته است، و او را به جایی رساند که مصیبتش را در عاشورا جز زیبایی ندید.


‎سخنران بعدی، خانم امل سماحه، استاد اخلاق مدارس المهدی و جمعیت زنان حزب الله در سخنان خود با اشاره به نقش اساسی زن در ساختن جامعه، توسعه و رشد آن، گفت: زن نقشی تربیتی، اجتماعی، اخلاقی، روانی، عقیدتی و فکری ایفا می کند و نقش زن در ثبات عاطفی و روانی او نسبت به افراد خانواده تجلی پیدا می کند و افرادی با متانت و خلاق از چنین خانواده ای بیرون می آیند. و بازتاب همین امر در کل جامعه خواهد بود.حمایت معنوی و روانی در تمام مراحل و به ویژه در سختی ها که باعث کمک در رشد توانمندی آنان خواهد بود.


‎استاد اخلاق جمعیت زنان حزب الله در ادامه به این نکته اشاره نمود که : زمانی که ما به قدرت درونی خود که آن را با اعتماد به خداوند و توکل بر او پرورش نمودیم ، کسی نمی تواند ما را بشکند. از همین نقطه است که فرهنگ عاشورا به صورت عملی و تطبیقی گسترش پیدا می کند. قدرتی که ضعف، شکست و چالش را به قدرت، فرصت و امید تبدیل می کند، و راز موفقیت های ما همان قدرت، ثبات و عدم نا امیدی و تسلیم شدن، بصیرت و هوشیاری به رغم وجود چالش ها و سختی خواهد بود.


‎ایشان سپس افزود: حضور حضرت زینب علیها السلام و زنان کربلا در دلهایمان خواهد بود. زن در کربلا نقش برجسته و بزرگی ایفا نمود و در جاودانه شدن عاشورا سهیم بود. همان حضوری که بیانگر موجی از عاطفه بوده که دردها را می کاهد و انگیزه می دهد و همت ها و اراده ها را تقویت و کمر همت را به رغم تمام دردها و زخم ها محکم می کند. زن فرا تر از عاطفه و ناتوانی بدنی خود مسئولیت هایش را با تمام شایستگی ایفا نمود. و الگویی از زن قدرتمند و توانمند بر ایستادگی و ثبات حتی در سخت ترین شرایط، ارائه نمود.


‎خانم سماحه در پایان ضمن اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت زینب گفت: حضرت زینب با تمام قدرت در برابر لشکر عمر بن سعد ایستاد و از هرگونه ضعفی که بخواهد دشمن از آن بهره ببرد و یا عزم و اراده رزمندگان را سست کند،جلوگیری می کرد. پس از پایان جنگ نیز در میان اجساد شهدا و فرزندان، برادران و فرزندان برادرانش و اصحاب قدم گذاشت. حضرت عباس و امام حسین و کودک شیر خواره. خونها و اجساد قطعه قطعه شده و سرهای برافراشته بر روی نیزها. اما این جمله را گفت: خداوندا این قربانی را از ما بپذیر. زینبی که مستی پیروزی لشکر عمربن سعد را در هم شکست. و این احساس را برای آنها ایجاد کرد که گویی کاری از پیش نبرده اند. این همان فریادی است که کاخ ستمگران را لرزاند و آبروی آنها را ریخت. عاشورا با خون امام حسین و اصحاب و خاندانش و نیز با قدرت، عزم و صدای تکان دهنده حضرت زینب پیروز شد. صدای او در هر زمانی و هر مکانی بر ضد ظلم، گرفتاری ها و مصائب می پیچید، تا هر میدانی، کربلا شود.


‎خانم دکتر زینب عیسی؛ نویسنده و رئیس جمعیت خیریه سیده زینب و متخصص در امور مشاوره؛ لبنان، سخنان خود را با یاد و نام امام حسین و اشک بر آن حضرت آغاز نمود،و سپس به نقش امام سجاد و حضرت زینب در تبیین حقایق عاشورا و خطبه آن بزرگواران در مجلس ابن زیاد و یزید اشاره نمود و گفت: سخنان حضرت زینب در میان مردم کوفه وضعیت روحی روانی و اجتماعی آنها را بر ملا ساخت و وجود مشکل بیداری و عدم بیداری نزد آنها را از طریق ورود در عمق ساختار نفسانی آنها با استفاده از عبارت هایی دردناک و ملامت کننده نشان داد. ایشان در ادامه درباره شخصیت حضرت زینب گفت: ایشان شخصیتی حکیمانه که در سطح بالایی از اقتدار و پختگی روحی و تأثیر گذار در روابط اجتماعی قرار دارد که می توان او را دارای قابلیت های اجتماعی و هوش تأثیر گذار در طول مدت حیاتش دانست. تجلی این ارکان بیشتر در حین واقعه کربلا و با آغاز دوران اسارت نمایان شد؛ و توانمندی بالایی از مدیریت زندگی تأثیرگذار را به اثبات رساند.


‎دکتر زینب عیسی همچنین گفت: حضرت زینب وظیفه خود می دانست تا حقایق را روشن نماید و همین امر باعث شد تا سخنانش در برابر ستمگران گرایشی عقیدتی، رسانه ای، سیاسی، روانی و اجتماعی داشته باشد. سخنانش در به هم کوبیدن جبروت و غرور یزید و کاهش قدرتش تأثیر گذار بود.


‎ایشان در پایان از شکرت کنندگان خواست تا سیره حضرت زینب علیها السلام را از کودکی تا وفاتش مورد مطالعه قرار دهند تا الگویی سازنده از نظر روحی برای آنان باشد. و این امر را باید از دوران کودکی در فرزندانمان نهادینه کنیم تا در مسیر زندگی از ان الگو بگیرند.


‎خانم دکتر خوله القزوینی مشاور مسائل خانواده از کویت، به مسئله نقشه تخریب جایگاه زن در خانواده و جامعه که از سوی دشمنان به صورت مخفیانه دنبال می شود اشاره نموده و گفت: کسی که حقیقت وضعیت اجتماعی ما را دنبال کند دریافت خواهد کرد که پروژه ای به صورت مخفیانه تلاش می کند تا نظام خانواده های مسلمان را از هم بپاشد و ارزش معنوی و انسانی آن را از بین برد و اندیشه ای تخریب کننده در حال فعالیت برای از بین بردن عقاید است.


‎خانم القزوینی در خصوص توطئه هایی که در ارائه الگوهای نامناسب برای زنان مسلمان اشاره نمود و گفت: آنها الگوهایی از زنانی می خواهند که از نظر اندیشه، قدرت و برتری تُهی باشند تا نسلی بی رمق و بدون شخصیت تربیت کنند.


‎آنها با سانسور خبری و عدم ارائه الگوهای بزرگ اسلامی مانند حضرت زینب سلام الله علیها می خواهند شخصیت زینب قهرمان کربلا را ترور کنند.


‎سپس به سخن یکی از شرق شناسان انگلیسی پس از جنگ جهانی دوم استناد کرد که می نویسد: این زینب کیست که به یکی از ستمگران دوران خود یزید این گونه می گوید: نیرنگ خود را بکار بند و تلاش خود را بنما، که به خدا سوگند که یاد را محو نخواهی کرد و وحی ما را از بین نخواهی برد. سخنانش از شدت قدرت، سنگ ها را می شکافد.زینب عرش بزرگی مانند عرش یزید بن معاویه را به لرزه در می آورد. برای همین باید جایگاه و اصول، ارزش ها، اخلاق، اندیشه و سیاست موجود در آن را کم ارزش جلوه دهیم. باید فرهنگی ایجاد کنیم که زینب را پس براند و او را بشکند؛ تا کسی از او الگو نگیرد و اندک اندک تأثیر او از بین خواهد رفت و مناصب ما از دسترسی چنین شخصیت هایی به دور خواهد ماند.


‎وی در پایان به بیان جنگ نرم دشمن بر علیه زنان مسلمان می پردازد و می گوید: آنها از طریق جنگ نرم این گونه نقشه می کشند، تا از زن مسلمان مهمترین عوامل قدرتش که در شخصیت برجسته ای مانند زینب جمع شده را سلب نمایند که سازنده فرهنگ ها و جریان های مخالف است. ‎آنها زینب با شخصیت والایش را با زنی زیبا و لباس های فریبنده و ظواهر مادی و با جنس لطیف جایگزین می کنند.
‎لذا باید به موارد ذیل توجه کنیم:
‎- مفهوم قدرت معنوی در زن را احیا کنیم و بُعد انسانی او را برانگیزانیم تا در خانواده و جامعه خود تأثیر گذار باشد
‎- مفهوم معنوی عاطفه مقدس نزد زن را احیا کنیم همانی که در حضرت زینب سلام الله علیها در روز عاشورا با دربرگرفتن زنان و کودکان تجسم پیدا کرد.
‎- ارزش عزت را در زنان را احیا کنیم تا دریابد که اسلام به او قدرت، توانمندی و جایگاهی والا می دهد که بتواند در برابر ستمگران بایستد.
‎- الگوی ناب زینبی را بر پایه قدرت و عزت فعال نمائیم.
‎- تأکید بر بُعد معنوی و ایمانی در زنان از طریق پای بندی به عبادات و مستحبات همان گونه که حضرت زینب نماز شبش را در شب یازدهم رها نکرد حتی در اوج درد و مصایبش چرا که عبادت روح زن را صیقل می دهد.
‎سپس خانم فادیا الحسینی، روزنامه نگار از تونس با تسلیت به مناسبت درگذشت آیت الله تسخیری، به ابعاد راهبردی شخصیت حضرت زینب اشاره می نماید و می گوید: اگر زینب علیها السلام نبود، نمی دانستیم چه اتفاقی رخ داده و در کربلا چه گذشته است ؟  و حجم مظلومیتی که هم اکنون در آن هستیم و بر زن ها در طول زمان گذشته است اطلاعی نداشتیم. همان بانویی که سر برادر خود را از عراق و کربلا همراه داشت و در هر مکانی درباره آن سخن گفت و به دهها، صدها و هزاران نفر گفت که چه اتفاقی در آنجا رخ داده است. اتفاقی که در کربلا افتاد مانند شمشیری دولبه است.سلاحی برای مردان و سلاحی برای زنان مسلمان به شمار می رود. چرا که حضرت زینب کوهی از صبر و کوهی از عزم و اراده بود. او اولین خبرنگار در طول زمان و در طول تاریخ بود تا جایی که نویسندگان جهانی درباره مظلومیت کربلا و اهل بیت سخن گفتند.


‎وی سپس به نمونه هایی از الگوگیری زنان امروزی از حضرت زینب اشاره می نماید و به بیان وظایفی که اصحاب رسانه درباب الگوگیری از آن حضرت بر عهده دارند پرداخته و می گوید: حضرت زینب یک بانوی ضعیفی نبود که تنها بخواهد سر بریده برادرش را با خود همراه کند، بلکه او یک رسانه ای بود که خبری یقینی به همراه دلیل را با خود آورده بود. ما نیز به عنوان اصحاب رسانه نه تنها تکیه مان بر اصل خبر است بلکه تصویر را نیز ضمیمه خبر می کنیم. حضرت زینب نخستین و آخرین شاهد رخدادهای کربلا بود. وزینب را می بینیم که به عنوان کوهی از صبر چه چیزی به ما ارائه می کند، نه فقط برای فردا، بلکه برای فرداهای دیگر وبرای گذشته و حال و آینده ما که چه اتفاقی رخ خواهد داد. بنابراین حضرت زینب برای ما به مثابه راه و روش به سمت ایمان به خداوند است.


‎این روزنامه نگار تونسی در پایان می گوید: لذا اگر زینب نبود، زنان در اسلام نمی توانستند در امنیت زندگی کنند. و نمی توانستند این چنین قدرتمند دربرابر قدرت های جهانی و شوکت قدرت های جهانی بایستد. همان قدرت هایی که زن را به عنوان کالایی بی ارزش معرفی کرده اند. حضرت زینب همزمان با مفهوم حجاب و قدرت به میدان آمد. پوشیدگی نشانه ضعف نیست و نشانه ارتجاع نبوده بلکه نشانه حرکت به سوی جلوست. لذا زنی که حضرت زینب به عنوان یک اندیشه، منطق و عقلانیت معرفی کرد، زنی ضعیف و خوار و زبون نیست خواه در خانه شوهرش و یا جامعه و یا در میدان جنگی باشد که خود آن را هدایت می کند، تفاوتی نمی کند. چرا که جنگ تنها در میدان جنگ متعارف نبوده بلکه در میدان تربیت نیز وجود دارد، تربیت خود نیز جنگی از جنگ های زنان این امت است.


‎خانم زهراء الموسوی استاد روانشناسی از لبنان؛ به بیان نقش زنان در جوامع شهر نشین پرداخته و نبود منابع کافی در معرفی سیره زنان برجسته تاریخ را یکی از مشکلات بر سر راه معرفِی آنها دانست و واقعه عاشورا را از این امر استثنا می کند و می گوید: اما واقعه عاشورا یکی از حوادث برجسته و ویژه ای است که نقش زن در آن نخست به شکلی تأثیر گذار و دوم به شکل مثبت نمایان شده است.


‎بسیاری از رخدادهای تلخ تاریخی به زنها نسبت داده شده است اما در واقعه عاشورا نقش زن به طور یکسان بسیار برجسته است چه زنان اهل بیت پیامبر و چه زنان اصحاب و حتی زنانی که در میان دشمن بوده اند و این یکی از بخش های( تاریخی )نادر به شمار می رود.
‎وی در ادامه به معرفی برخی الگوهایی از زنان می پردازد که کمتر مورد توجه قرار گرفته شده اند مانند موضع گیری زن خولی در آوردن سر بریده امام حسین به منزلش و یا موضع گیری زن زهیر بن القین و تغییر سرنوشت وی،و سپس می گوید: این موضع گیری ها نشان دهنده اهمیت نقش زن در تصمیم گیری مرتبط با حق و باطل است و باید بدانیم که انصاف داشتن و تصمیم گیری در این زمینه تنها در موضع گیری های مهم و سرنوشت سازی مانند عاشورا محدود نمی شود بلکه ما باید درس زندگی را از عاشورا بگیریم و آن را در زندگی روزمره خود پیاده کنیم.


‎وی در پایان به نمونه هایی از رفتاری که زنان می توانند در زندگیشان برای جلوگیری از رفتار زشت همسران از خود نشان دهند اشاره می کند و سخن خود را با این جمله پایان می دهد که: من اینجا به نقش بزرگ حضرت زینب و نه نقش زنان خاندان اهل بیت اشاره ای نکردم که بهانه ای آورده نشود که آنها در خاندان نبوت وامامت تربیت یافته اند و ما کجا و آنها کجا !؟
‎بلکه مثالی از زنان عادی جامعه آوردم و می خواهیم آن رفتار را در زندگی روزمره خود پیاده کنیم.
انتهای پیام