• چهارشنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 99062619924
  • خبرنگار : 71584

ساماندهی مشاوره های مجازی تا ۴ ماه آینده

ساماندهی مشاوره های مجازی تا ۴ ماه آینده
عکس تزئینی است.

معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که به طور کلی سازمان در حوزه آموزشهای خانواده، سالانه حدود ۸۰۰ هزار نفر را در بحث آموزشهای پیش و پس از ازدواج پشتیبانی می کند. 

به گزارش ایسنا، بهزاد وحیدنیا در نشستی خبری با بیان اینکه معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی در ابعاد مختلفی راهبردهای خود را برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و معلولیتها پیاده می کند، گفت: یکی از دفاتری که در معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی فعالیت می‌کند دفتر مشاوره و امور روانشناختی است که عمدتاً متمرکز بر برنامه‌های ارتقایی در دو گروه کار خود را پیش می‌برد. گروه اول برنامه های ارتقایی و آموزشهایی است که به صورت عمده در حوزه خانواده فعالیت می کنند و گروه دوم مداخلات روانشناختی و مراکز مشاوره است. در حوزه آموزشها، استانداردهای ویژه ای طراحی شده و برنامه های مداخلات ارتقایی نیز بر مبنای آنها پیش می رود. به طور مثال آموزشهای پیش از ازدواج و آموزش پس از ازدواج طراحی شده و اولین مجموعه ای است که در کشور به این موضوع پرداخته و شاخصهای نظارتی خاصی برای آن دارد. 

وی با اشاره به حوزه خانواده و برنامه های ارتقایی گفت: در این حوزه می توان به برنامه های دیگری مانند افزایش تاب آوری اجتماعی، برنامه هایی که بحث فرزندپروری را مورد توجه قرار می دهد و توجه بیشتر به حوزه بلوغ و نوجوانی به آموزشها اشاره کرد. سازمان استراتژی کلانی را به عنوان نقشه راه دفتر مشاوره و امور روانشناختی طراحی کرده که این نقشه راه نیز بر اساس عناوین توسعه ای، برنامه های خود را شکل داده است. 

وی با بیان اینکه ما اهداف کلی را در نقشه راه داریم، اظهار کرد: یکی از اهداف، افزایش دسترسی جامعه به خدمات روانی و اجتماعی استاندارد است که با این محور باید بتوانیم خدمات استانداردی را در کشور طرح ریزی کنیم و میزان دسترسی افراد مختلف را نیز به آنها افزایش دهیم. استفاده از فناوریهای روز شاید بتواند بخشی از این موضوع را تامین کند. 

معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور افزود: ظرفیت سازی بخش غیر دولتی نیز از دیگر الزامات است. همچنین هدف دیگری که در اهداف کلی می توان به آن اشاره کرد ارتقای سلامت روانی اجتماعی افراد و بهبود کیفیت زندگی جامعه است که دستگاههای مختلف در حوزه های مختلف به ویژه در حوزه ارتقاء سلامت روان جامعه برنامه های متعددی دارند که گاهی از موازی کاری و گاهی از همکاری یاد می شود، اما ما نگاهی پیوستاری لازم داریم که بتواند افراد را قبل از تولد مورد توجه قرار دهد تا به صورت ممتد برنامه های مختلفی را طرح ریزی کند. همچنین محور دیگر حمایتهای اجتماعی در حوزه سلامت روانی اجتماعی بوده است. در محور چهارم حفظ و ارتقاء منابع و سرمایه ها مورد توجه است و محور پنجم نیز اتخاذ رویکرد علمی فعالیتها است. 

وحیدنیا با اشاره به محور ششم نیز اظهار کرد: در محور ششم اهداف، مشارکت حداکثری جامعه نیز مد نظر است.  

وی در ادامه با اشاره به خدمات مراکز مشاوره گفت: در بحث مشاوره ها هم مشاوره حضوری و هم مشاورهای غیرحضوری را داریم. مشاوره حضوری در دو دسته دولتی و غیردولتی تنظیم شده است.

به گفته معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور ، در بخش دولتی آنچه به تبع تکالیف سازمان بهزیستی در تامین خدمات به صورت مستمر دیده شده بحث تقویت ناظرین کشوری و استانی و مجموعه هایی که در بخش اجرا بتوانند این توانمندی و تخصص را برای نظارت و خدمات داشته باشند در دستور کار است. در بخش غیرحضوری نیز برنامه های توسعه ویژه ای دیده شد که تسهیل صدور مجوز مراکز مشاوره ای و ارتقاء توانمندیهای تخصصی افراد و... در دستور کار قرار گرفت. در نهایت در بحث حضوری، توسعه محورهای تخصصی خدمات توجه شده است و در ۹ محور مراکز مشاوره تخصصی خدمات ارایه می شود و مراکز مشاوره عمومی نیز داریم. 

وی همچنین اعلام کرد که در سطح یک خدمات، خدمات سلامت روان محلی نیز دیده شده است. 

معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به  برنامه های غربالگری نیز گفت: برنامه غربالگری اضطراب را داشتیم که توانست در سالهای گذشته بخشی از نیاز ما را در شناسایی کودکانی که بیشترین اضطراب را تجربه می کنند و نیاز به مداخله بالینی دارند، کمک کند.

وی افزود: همچنین ما برنامه محب را در فعالیت خود در نظر داریم. مداخلات روانی و اجتماعی در بحرانها و بلایای انسان ساخت را شامل می شود که این نیز متشکل از تیم هایی است که آموزشهای خاصی را دریافت کرده اند و تیم های داوطلب تخصصی به صورت ترکیبی و متشکل از روانشناس و مددکار است. 

وحیدنیا در ادامه با اشاره به اینکه در بحث انتقال برنامه تحکیم بنیان خانواده به دفتر مشاوره نیازمند طرح ریزی ویژه بودیم، گفت: طرح ریزی با همان نگاهی که در نقشه راه هم بحث نگاه پیوستاری به مسایل حوزه خانواده بوده، منتج به طراحی الگویی از مداخلات شد که بتواند روش های مختلف را که مبتنی بر داده هاست، نیاز افراد را قبل از ازدواج و تا ۵ سال بعد از ازدواج پشتیبانی کند که این را در قالب برنامه ارتقای کیفیت زندگی خانواده طرح ریزی کردیم.  

وی ادامه داد: آموزش هایی که افراد پیش از ازدواج به آن نیاز دارند در قالب دانشنامه ازدواج باید به آن توجه شود. البته در ۴ استان در اسفند ماه سال گذشته فعالیت را شروع کردیم. پس از دانش نامه، بحث نیازهای افراد در مباحث حین ازدواج است که باتوجه به برنامه حین دستگاهی که وجود دارد نیازمند هماهنگ بین بخشی بوده است و در بخش محدود اجرا شده است اما در سطح کلان تعاملات با مجموعه بهداشت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و... در دست پیگیری است تا بتوانیم فعالیتهای استاندارد را در این حوزه افزایش دهیم. 

وی در بخش دیگری اعلام کرد که به طور کلی در حوزه آموزشهای خانواده ما سالانه حدود ۸۰۰ هزار نفر را در بحث آموزشهای پیش و پس از ازدواج پشتیبانی می کنیم. 

وی همچنین در بخش دیگری با بیان اینکه مهارتهای زندگی در کشور ما تجربه ویژه ای داشته است، گفت: برای اولین بار بحث بومی سازی مهارتهای زندگی در کشور ما از سه سال گذشته با این نگاه که آسیبهای اجتماعی در قسمتهای مختلف کشور متفاوت است، آغاز شد. برنامه ریزی برای اینکه مهارت افراد در برخورد با آسیبها افزایش یابد و مدیریت رفتار فردی و بین فردی را به نحوی تنظیم کنند که در برابر آسیبها بیشتر مصون شوند، نگاه متفاوتی را می طلبید. آغاز بومی سازی که کار پیچیده ای بود، پیش رفت و ۷۰ درصد از کار در سه محور به پایان رساندیم.

وی با بیان اینکه گروه های مختلف شامل کودکان، جوانان و بزرگسالان مورد هدف قرار گرفت، افزود: ما سه محتوا را برای بومی سازی مهارتهای زندگی در استانهای مختلف به نتیجه رساندیم که در ۲۴ استان برای اجرا در قالب مراکز وارد شدیم و سایر استانها نیز آماده برای ورود به مرحله اجرا هستند البته شرایط موجود، پیش برد کار را سخت کرده و برنامه ریزی های مجددی را در مورد نحوه انتقال این آموزشها می‌طلبد. 
  
وحیدنیا در ادامه با بیان اینکه  در حوزه مراکز مشاوره حدود ۳۰۶۹ مرکز مشاوره در کشور داریم، گفت: این مراکز در حوزه های عمومی و تخصصی خدماتی را تامین می کنند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط موجود، تاحدودی توجه به مداخلات غیرحضوری را می‌طلبد، اظهار کرد: در گذشته در بحث مشاوره های تلفنی ۴۷ مرکز مشاوره تلفنی را داشتیم.

وی ادامه داد: تجربه ای که کشور داشت و گزارشات متعددی که در بحث سوء استفاده از فضای مجازی و سوء استفاده از مشاوره تلفنی بود، نشان داد که باید ساماندهی جدی اتفاق بیفتد. اقدامی که سازمان بهزیستی داشت این بود که به بحث دستورالعمل مشاوره های غیرحضوری غیردولتی ورود کرد و به همه استانها ابلاغ شد تا بخش غیردولتی متخصص و توانمند پس از طی مراحلی که در قانون پیش بینی شده است، بتواند وارد عرصه شود و خدمات را به صورت ویژه تامین کند. 

وی با بیان اینکه ساماندهی مشاوره های مجازی نیز در دستور کار است، افزود: حساسیت های ویژه ای در این حوزه وجود دارد و تمرکز ویژه‌ای را می‌طلبد و امیدواریم که بتوانیم این را به زودی طی چهار ماه آینده نهایی کنیم و استانداردهای آن را در اختیار بخش غیردولتی قرار دهیم، البته مشاوره مجازی تحت نظارت دولت نیز در قالب سامانه مشاوره مجازی سازمان بهزیستی از گذشته بوده که خدمات آن محدود بود. 

وی در ادامه به ارائه آماری از میزان غربالگری پرداخت و گفت: در برنامه غربالگری حدود ۵۴ هزار کودک سال گذشته مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد ۲۰ درصد آنها مشکوک شناخته شدند و نیاز به ارزیابی مجدد داشتند و ارجاع به متخصص را برای حدود ۳۰ درصد از کودکان غربال شده تشخیص دادند. ۷ درصد کودکان به صورت ویژه مورد پیگیری و مداخله روانشناختی قرار گرفتند. 

وی در ادامه با اشاره به فعالیت شورای ملی سالمندان  خاطرنشان کرد: به حوزه خدمات روانی تاحدودی توجه شده است اما به نظر باید بخشی از برنامه ها را به صورت ویژه‌ طراحی کنیم تا دوره پیش سالمندی را نیز شامل شود و به سلامت روان در دوران سالمندی نیز در ادامه توجه کنیم. ترجیح بر این است که در قالب نظام جامع خدمات و در تعامل با سایر دستگاه‌ها به موضوع توجه کنیم. لازم به ذکر است که یکی از ۹ مرکز مشاوره تخصصی که در حوزه مشاوره فعالیت می کنند مربوط به سالمندان است.

وی در ادامه به موضوع اعتیادهای رفتاری در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: اعتیادهای رفتاری طیف وسیع‌تری را نسبت به مقوله اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان‌ها به خود می گیرند و در کشور به آنها توجه شده اما گستره اعتیادهای رفتاری بسیار وسیع تر است و زود اتفاق می افتد و عمدتا پیش زمینه اختلالات بعدی است؛ لذا تفاهم نامه ای با مرکز ملی مطالعات اعتیاد داشتیم که برای دو دسته از موارد بتوانیم اقدام کنیم که موضوع بازی‌ها و فضای مجازی برای مدیریت رفتار در این حوزه افرادی را تربیت کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در زمینه مشاوره های روانشناختی حضوری و غیرحضوری دو میلیون و ۸۰۰ مشاوره را در سال پشتیبانی می کنیم، گفت: در حوزه مشکلات و اختلالات به دو بخش توجه می شود که در بحث مشکلات بیشترین درخواست‌ها معطوف به خانواده است و در حوزه اختلال نیز اختلال اضطرابی بیشترین میزان مطرح است که توجه ویژه ای را می طلبد. 

معاون مشاوره و امور شناختی سازمان بهزیستی اضافه کرد: در تماس‌های تلفنی ۱۴ درصد تماس‌ها مربوط به اختلالات و ۸۶ درصد مربوط به مشکلات بوده است که در حوزه اختلالات حدود ۴۷ درصد تماس‌ها در حوزه اختلالات اضطرابی بوده است. در ۸۶ درصد مشکلات نیز ۶۸ درصد تماس‌ها در حوزه خانواده بوده است و بقیه نیز مربوط به کودک و خانواده، واکنش‌های مربوط به سوگ و مشکلات ارتباطی با سایر افراد خانواده بوده است.

وحیدنیا در ادامه با اشاره به اجرای برنامه اعتیاد رفتاری، افزود: آغاز این برنامه انجام شده است و برنامه آموزشی آن  با ارائه آموزش به ۲۰ نفر از افراد آغاز خواهد شد. جدول عملیاتی برای آن طرح ریزی شده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اختلالات روانشناختی تا چه میزان معطوف به نوجوانان بوده است، گفت: حدود ۲۹ درصد اختلالات مربوط به کودکان و نوجوانان است که موضوع بیش فعالی در حوزه کودکان بیشتر است.

انتهای پیام