• یکشنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۷ / ۱۵:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-135838

رونق گردشگری خارجی به حل بحران ارزی کمک می‌کند

رونق گردشگری خارجی به حل بحران ارزی کمک می‌کند
دانشجوی دکترای جغرافیای گردشگری در دانشگاه مونت‌پلیه 3 گفت: کاهش ارزش پول ملی با وجود اینکه برای ما بحران به‌شمار می‌رود اما برای گردشگران خارجی بهترین فرصت است؛ چراکه ایران یکی از ارزان‌ترین مقاصد سفر است و شاید ما بتوانیم از طریق  گردشگری  به حل بحران ارزی کمک کنیم.

بردیا شعبانی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی در حوزه گردشگری مسآله تبلیغات است. از سویی وجود تبلیغات منفی علیه کشور ما در خارج و از سویی دیگر نبود تبلیغات مثبت از طرف ما در کشورهای دیگر  بر ورود گردشگران خارجی تاثیرگذار می باشد.  

وی با بیان اینکه تبلیغات یکی از مهم‌ترین مولفه ها در گردشگری است، افزود: تا وقتی محصول ما در دسترس نباشد و تبلیغات خوبی برای آن ارائه نکنیم نمی‌توانیم به گردشگری رونق دهیم. در حال حاضر آمار منسجم و دقیقی از میزان تبلیغات گردشگری وجود ندارد، زیرا این تبلیغات هم توسط بخش خصوصی و هم دولتی انجام می‌گیرد.

شعبانی با اشاره به اینکه تبلیغات گردشگری بیشتر جنبه ملی دارد، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در حوزه گردشگری، سفارتخانه‌های یک کشور در سایر کشورها است، آن‌ها معمولا در تمامی مبادی گردشگری کنفرانس، جشنواره و کارگاه برای افراد تاثیرگذار برگزار می‌کنند، نمونه این امر کشور ویتنام است که چندی پیش آژانس‌های معروف گردشگری را از تمام دنیا به یک گردهمایی سه یا چهار روزه با هزینه کشور خود دعوت کرد.

وی افزود: یکی دیگر از راه های انجام تبلیغات، سفرنامه ها، کتاب ها، نویسندگان، اساتید دانشگاه، هنرمندان و وب‌سایت‌های معروف و تورگردان‌ها هستند.  در حال حاضر یکی از رویدادی خوب گردشگری در کشورمان همایش تورگردان‌ها است که توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد.

این کارشناس حوزه گردشگری یکی دیگر از مولفه های تبلیغات خوب را هدفمند بودن آن عنوان کرد و افزود: باید بدانیم که بر چه جاذبه‌ای می‌خواهیم تاکید کنیم. مورد دیگر شرکت در نمایشگاه‌های گردشگری و یا برپایی آنها است که باید در این زمینه به برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در بخشی از موزه‌ها و تالارهای پاریس اشاره کرد.

وی با بیان اینکه به اندازه‌ای که تبلیغات در معرفی یک جاذبه تاثیرگذار است خود جاذبه تاثیرگذار نیست، در واقع تبلیغات، یک جاذبه معمولی را به یک جاذبه خاص تبدیل می‌کند.

شعبانی با تاکید بر نقش زیرساخت‌ها در توسعه گردشگری، اظهار کرد: در این زمینه باید به دبی اشاره کرد، این شهر در مقایسه با شهرهای اروپایی یک شهر معمولی است اما از نظر زیرساخت‌های گردشگری بهتر و شاید حتی پیشرفته‌تر از بسیاری از شهرهای اروپایی است. در واقع وقتی وارد یک کشور می‌شوید تعداد کانترهای پذیرش مسافر در فرودگاه می‌تواند معرف زیرساخت‌های گردشگری یک کشور باشد و قطعا کشوری که 50 کانتر پذیرش دارد در مقایسه با کشوری که دو کانتر دارد پیشرفته‌تر در حوزه زیرساخت‌هاست.

وی به حوزه آموزش به عنوان یکی دیگر از مهم ترین مولفه‌ها در گردشگری اشاره و خاطرنشان کرد: این موضوع که جامعه محلی تا چه حد امکان برقراری ارتباط با گردشگر را دارند بسیار دارای اهمیت است چنانکه هتل‌داران، رانندگان و ... در صف اول تعامل با گردشگر هستند.

دانشجوی دکترای جغرافیای گردشگری درباره وضعیت کشورمان در حوزه آموزش میزبانی از گردشگر بیان کرد: در حوزه آموزشی بسیاری از دانشگاه‌ها رشته گردشگری را دارند اما آموزش میزبانی به صورت تخصصی و گسترده در تمام طبقات شغلی در سطوح عالی مدیریتی و سطوح پایین اتفاق نیفتاده است.

وی درخصوص صدور ویزا برای توریست‌هایی که قصد دارند به کشورمان بیایند، بیان کرد: خوشبختانه صدور ویزا برای گردشگران آسان شده است و ایران جزو کشورهایی است که در مدت زمانی کوتاه برای شهروندان بسیاری از کشورها ویزا صادر می‌کند.

شعبانی با اشاره به اینکه یکی از شاخصه‌های مهم در گردشگری موضوع امنیت است، افزود: در این زمینه هم امنیت و هم احساس امنیت مورد نظر است نه اینکه گردشگر با ذهنیت خوبی وارد کشور نشود اما بعد متوجه وجود امنیت شود.

وی خاطرنشان کرد: نیاز فرد به استراحت و بازیابی قوا موجب تصمیم به سفر می‌شود که بودجه مالی شخص بر اساس درآمد او یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب مقصد سفر است. همچنین باید به موارد انگیزشی و شخصیتی اشاره کرد که جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی هرکدام طرفدارانی دارد.

کارشناس جغرافیای گردشگری، درباره جمع‌آوری اطلاعات پیرامون یک مقصد سفر گفت: در این زمینه  یا در ذهن افراد تبلیغاتی از یک مقصد سفر باقی مانده است و یا گردشگران به تجربه سفر اطرافیان خود اعتماد می‌کنند و ترجیح می‌دهند به جایی سفر کنند که دیگران نیز به آنجا رفتند؛ مگر اینکه از روحیه ماجراجویی برخوردار باشند و بخواهند به جایی سفر کنند که قبلا کسی آنجا را امتحان نکرده است.

وی ادامه داد: فرایندی که بعد از انجام سفر وجود دارد این است که فرد یا تصمیم به سفر مجدد می‌گیرد و یا سفر دیگری را به آنجا نخواهد داشت و در مرحله بعد یا به اطرافیان خود این سفر را توصیه می‌کند و یا آنها را منع می کند.