• دوشنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: gilan-135735
  • خبرنگار : 50040

رئیس کل بازرسی گیلان:

دستگاه های اجرایی گیلان توان مقابله با حوادث را ندارند/ امروز هزینه برخورد با فساد از خود فساد بیشتر شده

مسرور4

رئیس کل بازرسی گیلان از بررسی وضعیت آمادگی دستگاه های اجرایی گیلان در بحث مقابله با حوادث و بحران ها خبر داد و گفت: در حال حاضر دستگاه های اجرایی گیلان توانایی کامل و کافی برای برخورد با حوادث را ندارند.

به گزارش ایسنا – منطقه گیلان، سیف الله مسرور در جمع خبرنگاران، با اشاره به نقش مهم و اثرگذار رسانه در اطلاع رسانی و بیان وقایع جامعه، اظهار کرد: سازمان بازرسی به عنوان دستگاه نظارتی در انعکاس اخباری که هنوز قطعیت ندارد، احتیاط می کند و پرونده ها به دستگاه قضایی ارجاع داده می شود.

وی با بیان اینکه سازمان بازرسی بدون جنبه تبلیغی در حال انجام وظیفه است، افزود: بازرسان در کمال آرامش و خونسردی به دور از جنجال های رسانه ای و در چاچوب قانون به انجام وظایف محوله می پردازند و شاهد بازتاب این اقدامات در دستگاه های اجرایی هستیم.

رئیس کل بازرسی استان گیلان با اشاره به رسالت غیر قابل انکار خبرنگاران در سالم سازی جامعه از طریق شفاف سازی، گفت: با نقش آفرینی رسانه ها بخش عمده ای از مشکلات در دستگاه های اجرایی کاهش پیدا می کند. امروز پرونده ها و گزارش های متعددی را صرفا براساس اخبار رسانه ها تشکیل می دهیم .

مسرور با تاکید بر لزوم حفظ حیثیت افراد حقیقی و حقوقی قبل از صدور رای نهایی مراجع قضایی، عنوان کرد: وظیفه اولیه ما نظارت و وظیفه ثانویه ما بازرسی است و لذا سازمان بازرسی قبل از اینکه دستگاه های اجرایی دچار تخلف و سوءجریان شوند به موقع تذکر می دهد .

وی نقش نظارتی سازمان بازرسی را پیشگیرانه دانست و تصریح کرد: اگر احساس کنیم در یک دستگاه جرم، تخلف و یا سوءجریانی اتفاق افتاده گزارش های هشداری به دستگاه مورد نظر می دهیم و میزان حساسیت آن دستگاه نسبت به گزارش هشداری را بررسی می کنیم لذا در سال گذشته 17 مورد گزارش هشداری در حوزه های بهداشت و درمان، تغییر کاربری اراضی، دریافت شهریه مدارس، مدیریت پسماند و دفن زباله و... داشتیم.

رئیس کل بازرسی گیلان پیشگیری به موقع از سوءجریان از طریق تذکر و هشدار را وظیفه این سازمان دانست و متذکر شد: با وجود محدودیت شدید نیرو، بازرسی استان در 20 کمیسیون و کارگروه مختلف عضویت دارد. حضور در این کمیسیون ها و کارگروه ها گاهی به موجب قانون و گاهی بنا به درخواست سازمان بازرسی به خاطر حساسیت موضوعاتی از جمله تغییر کاربری اراضی کشاورزی، معاملات دولتی، طرح های هادی و... است. اگر قرار است در این کمیسیون ها و کارگروه ها تصمیمات مغایر با قانون و منافع مردم گرفته شود، سازمان بازرسی در راستای وظیفه نظارتی خود ورود می کند.

وی تحقیق و بررسی پیرامون وضعیت پسماند در گیلان را یکی از اقدامات سازمان بازرسی در ابتدای امسال دانست و یادآور شد: پسماند یکی از مسائل و معضلاتی است که سلامت مردم را تهدید می کند و تاکنون سیاستگذاری و تدابیر لازم برای نحوه برخورد با این بلیه ساخت دست بشر صورت نگرفته لذا بالغ بر 300 صفحه گزارش مستدل و مستند تهیه کردیم و در اختیار دستگاه هایی از جمله استانداری، محیط زیست، شهرداری، آب و فاضلاب، شرکت شهرک های صنعتی و...گذاشتیم که وظیفه ساماندهی پسماند را بر عهده دارند. در این گزارش ها تکالیف دستگاه های مذکور و نقاط ضعف عملکردشان بررسی و بالغ بر 45 پیشنهاد اصلاحی به آنان ابلاغ شد که در صورت عدم تغییر روند فعلی، برخورد با خاطیان را آغاز خواهیم کرد.

این مقام مسئول با اشاره به تهیه گزارش جامع پسماند گیلان و ارائه آن به دستگاه ها، اظهار کرد: به دنبال وقوع سیلاب های بهار 98 در تعدادی از استان های جنوبی، در طی یک اقدام هماهنگ با سایر استان ها وضعیت آمادگی دستگاه های اجرایی گیلان را در بحث مقابله با حوادث و بحران ها سنجیدیم و مشکلات را احصا کردیم. این اقدام نیز در راستای وظیفه نظارتی سازمان بازرسی صورت گرفت.

رئیس کل بازرسی گیلان با بیان اینکه گزارش مذکور بعد از تایید به دستگاه ها ابلاغ خواهد شد، گفت: در حال حاضر دستگاه های اجرایی گیلان توانایی کامل و کافی برای برخورد با حوادث را ندارند.

وی تخصیص اعتبارات ناکافی و جدی نگرفتن طرح های آبخیزداری در بالادست را یک از دلایل آسیل پذیری گیلان در برابر سیلاب دانست و اضافه کرد: سدهای چندمنظوره گیلان مانند شفارود، پلرود و لاسک که برای مهار سیل پیش بینی شده اند نیز دارای وضعیت نامعلوم هستند. سایر سدهای گیلان نیز جهت تامین آب شرب و کشاورزی احداث شده و ارتباطی با سیل ندارند. حوضه آبریز سد سفیدرود نیز در استان گیلان واقع نشده است.

مسرور با بیان اینکه ماشین آلات لازم جهت بازگشایی جاده ها و رودخانه ها نداریم، افزود: تجربه برف اخیر نشان داد که ماشین آلات ما قدیمی و فرسوده هستند. متاسفانه ستاد بحران گیلان نیز برنامه مدون و منسجمی برای مقابله با بحران ندارد لذا از کلیه دستگاه ها می خواهیم آمادگی خود را حفظ کنند. در حال حاضر که سدهای مناسب جهت مهار سیلاب نداریم باید لایروبی رودخانه ها و حل مشکلات فنی آنها با جدیت دنبال شود.

رئیس کل بازرسی گیلان ویلاسازی در اراضی کشاورزی را یکی دیگر از مشکلات گیلان دانست و ادامه داد: از 12 سال گذشته طرح های هادی برای توسعه و آبادانی روستاها پیش بینی شده، اما این طرح ها جامع و کارشناسی نیستند، زیرا همه اراضی کشاورزی را داخل این طرح ها دیده و بیش از نیاز 50 سال آینده مردم آن روستا است لذا با کمک بنیاد مسکن پیگیر بازنگری طرح های هادی هستیم.

وی با بیان اینکه از دو هزار روستای دارای طرح هادی گیلان 530 روستا بازنگری و بالغ بر 58 هزار هکتار از اراضی خارج و به چرخه کشاورزی بازگشته است، تصریح کرد: اراضی کشاورزی گیلان در معرض تفکیک و فروش و ویلاسازی قرار دارد و لذا در این راستا هفت هزار و 400 هکتار از این اراضی را طی سال گذشته شناسایی کردیم. البته برخورد با ویلاسازان مشکلی را حل نمی کند و باید به سمت اصلاح قوانین و مقررات پیش برویم و به افراد اجازه ندهیم به جای کشاورزی ویلا بسازند.

مسرور با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار قانونی، یادآور شد: سال گذشته بالغ بر 21 میلیارد و 700 میلیون تومان را بازگرداندیم و یا مانع از پرداخت آن به پیمانکاران شدیم.

وی محکومیت مسئولان را مایه خرسندی سازمان بازرسی ندانست و اضافه کرد: شان منابع انسانی کمتر از منابع مادی نیست و نباید مدیران را از چرخه خدمتگزاری خارج کنیم. همه دستگاه ها نظارت داخلی از جمله حفاظت، حراست و بازرسی دارند و مدیران نیز باید به وظیفه نظارتی خود عمل کنند لذا اگر بخش نظارت و بازرسی دستگاه ها خوب عمل کند نیاز به ورود سازمان های بازرسی و امنیتی نیست.

رئیس کل بازرسی گیلان با بیان اینکه در سال گذشته 43 بازرسی برنامه ای از دستگاه های استان داشتیم، افزود: بازرسی برنامه ای از پیش به دستگاه ها اعلام می شود و حدود یک ماه در هر دستگاه حضور داشتیم. حاصل این 43 بازرسی تولید 115 گزارش اصلی و ابلاغ 475 مورد پیشنهاد اصلاحی به دستگاه ها بوده که لازم الاجراست لذا مدیرانی که این اصلاحات را اعمال نکنند مرتکب جرم شده و مجازات حبس دارند.

وی از تشکیل 36 پرونده کیفری و 83 پرونده تخلفات اداری و انتظامی در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: 96 نفر از 36 پرونده کیفری و 219 نفر از 83 پرونده تخلفات اداری و انتظامی به محاکم قضایی معرفی شدند و در نهایت برای 79 نفر رای صادر شد که از این تعداد 70 نفر محکومیت و 9 نفر برائت حاصل کردند. همچنین در سال 97 از سوی هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری و انتظامی برای 215 نفر رای صادر شده که 158 نفر محکوم و 57 نفر تبرئه شدند. از ابتدای امسال تاکنون نیز سه پرونده کیفری و 16 پرونده تخلفات اداری را به مراجع قضایی فرستادیم که در نهایت 13 نفر محکومیت و 3 نفر برائت حاصل کردند. از سوی هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری و انتظامی نیز برای 71 نفر رای صادر شد و 53 نفر محکوم شدند.

وی با تاکید بر لزوم برخورد ریشه ای با مقوله فساد، عنوان کرد: امروز هزینه برخورد با فساد از خود فساد بیشتر است و مبارزه با فساد در فرایند اجتماعی سخت شده لذا سازمان بازرسی هم و غم خود را بر اصلاح امور گذاشته؛ نه محکومیت افراد. بی تردید پیشنهادات اصلاحی ما به دستگاه ها پایه کارشناسی دارد و قطعا با اجرای آنان مشکلات دستگاه ها به حداقل خواهد رسید.

مسرور تورم قانون را فسادزا دانست و خاطرنشان کرد: عدم استفاده از فناوری های نوین و حساس نبودن مدیران نسبت به مجموعه خود از دیگر عوامل تقویت کننده فساد در دستگاه هاست و لذا موافق با گسترش دستگاه های نظارتی نیستیم و خود دستگاه ها باید از جرم و سوءجریان جلوگیری کنند.

رئیس کل بازرسی گیلان از کاهش میزان کشف جرم و تخلف در سال 97 نسبت به سال 96 خبر داد و یادآور شد: تمرکز بازرسی های ما بر دستگاه هایی است که بیشترین شکایات را دارند؛ البته میزان بالای شکایات به معنی میزان بالای فساد نیست.

وی با تاکید بر لزوم حفظ آرامش شهر رشت، تصریح کرد: رشت نیاز به کارهای زیربنایی به ویژه در بخش ترافیک و آلودگی رودخانه ها دارد و شهردار رشت باید سرمایه گذار جهت ایجاد زیرساخت های اساسی جذب کند لذا مادامی که مدیران بر محور قانون عمل کنند مورد حمایت ما قرار می گیرند.

تاخیر در اجرای طرح بایوجمی تا اثبات بی خطر بودن آن

مسرور در پاسخ به سوال خبرنگاران، اقدام دادستان انزلی درباره تالاب انزلی و طرح بایوجمی را مورد تایید سازمان بازرسی دانست و اظهار کرد: با توجه به تحقیقات صورت گرفته در سازمان بازرسی کشور، اجرای طرح مذکور با ابهامات جدی مواجه است.

وی با بیان اینکه هنوز بی خطر بودن اجرای طرح بایوجمی اثبات نشده است، افزود: اگر دادستان انزلی ورود به موقع نداشت، بی تردید سازمان بازرسی استان از اجرای این طرح ممانعت می کرد.

رئیس کل بازرسی استان گیلان، بایوجمی را یک طرح بومی دانست که سابقه اجرا ندارد و تصریح کرد: به لحاظ فنی همه صاحب نظران حوزه محیط زیست اجرای طرح مذکور در تالاب انزلی را دارای ریسک بالا می دانند که به سلامت آبزیان صدمه وارد می کند و در نهایت سلامت محیط زیست و مردم را به خطر می اندازد.

مسرور از تاخیر در اجرای طرح بایوجمی تا اثبات بی خطر بودن آن خبر داد و گفت: براساس گزارش کارگروه تخصصی مدیریت و احیای تالاب انزلی، اجرای این طرح نگران کننده است، زیرا پایلوت اجرای آن در استخر مصنوعی بوده و لذا استخر مصنوعی هرگز خصوصیت تالاب را نخواهد داشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه مشکل تالاب انزلی فقط با کاهش رسوبات کف تالاب حل نمی شود، خاطرنشان کرد: از هر طرف رسوب به تالاب انزلی تزریق می شود و رودخانه های منتهی به تالاب نیز دارای رسوب هستند لذا اگر برای مهار ورود رسوبات کاری نکنیم، مجددا با کاهش عمق تالاب مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به هدایت مستقیم فاضلاب شهرهای حاشیه انزلی به تالاب، عنوان کرد: هیچ رسوبگیر اساسی در مسیر ورودی های تالاب وجود ندارد.

رئیس کل بازرسی گیلان با تاکید بر لزوم احداث تصفیه خانه فاضلاب انسانی، یادآور شد: بهتر است بخشی از اعتباراتی که برای اجرای طرح بایوجمی در نظر گرفته شده، صرف اقدامات پیشگیرانه همچون تصفیه خانه شود.

مسرور استدلال مخالفان طرح بایوجمی را بسیار علمی، منطقی و معقول دانست و اظهار کرد: در حال حاضر با اجرای طرح مذکور مخالف هستیم.