• چهارشنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۶:۳۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: gilan-136498
  • خبرنگار : gilan-9

ساماندهی هزار بوفه در مدارس گیلان

74449

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان با اشاره به ساماندهی هزار بوفه در مدارس استان، گفت: سالم سازی بوفه ها، عدم عرضه غذاهای فرآوری شده و تبیین نحوه مصرف میوه و لقمه های سالم از برنامه های آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ تغذیه سالم دانش آموزان است.

به گزارش ایسنا - منطقه گیلان، نادر جهان آرای در دومین جلسه کمیته بهداشت تغذیه و ایمنی که با حضور مسئولان آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد، با اشاره به برخی اقدامات دستگاه تعلیم و تربیت، چاپ 20 هزار بروشور در مورد بیماری شپش سر(پدیکلوز)، انتشار 10 هزار بروشور در زمینه بهداشت دهان و دندان، فعالیت های متنوع صبحگاهی، معاینه 184 هزار دانش آموز و سنجش سلامتی آنان از جنبه های قد، وزن، شنوایی سنجی و بهداشت دهان و دندان گوشه ای از این اقدامات محسوب می شود.

وی با تاکید بر لزوم گسترش و ارتقای سلامت سرویس های بهداشتی مدارس، افزود: ترمیم دستشویی 141 مدرسه روستایی، احداث 4 هزار چشمه توالت و لوله کشی صابون مایع برخی از فوریت های بهداشتی مدارس هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با اشاره به تمدید سه ساله گسترش همکاری های دانشگاه علوم پزشکی و اموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: ضروری است دو طرف با مطالعه دقیق این تفاهمنامه نسبت به اجرای کامل تعهدات متقابل و استفاده مناسب از ظرفیت های دو دستگاه اقدام کنند .

جهان آرای با اشاره به ساماندهی هزار بوفه در مدارس، گفت: سالم سازی بوفه ها، عدم عرضه غذاهای فرآوری شده و تبیین نحوه مصرف میوه و لقمه های سالم از برنامه های آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ تغذیه سالم دانش آموزان است.

وی با بیان اینکه 31 دانش آموز استان در سال گذشته به دلیل بیماری و حوادث رانندگی فوت کرده اند، گفت: در این زمینه آمار دقیق، می تواند آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی را در جهت برنامه ریزی برای مقابله با برخی عوامل موثر در کاهش تلفات انسانی، یاری دهد.

فردین مهرابیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان نیز در این نشست، انسان سالم را محور توسعه پایدار دانست و گفت: زندگی سالم از مدرسه آغاز می شود و بوفه ها، پایگاهی برای ترویج غذای سالم هستند.

وی افزود: علاوه بر توجه به فرآیند اجرایی امور باید به نتایج حاصل از این برنامه ها توجه کنیم و سازماندهی قوی و پرهیز از موازی کاری در ارتقای سلامت دانش آموزان موثر است.