• یکشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۱ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 91061206340
  • منبع : نمایندگی البرز

/گزارش/

ساوجبلاغ، سرزمین چشمه‌های آب سرد

ساوجبلاغ، سرزمین چشمه‌های آب سرد

ایسنا/البرز شهرستان ساوجبلاغ با وسعتی حدود هزارو 22 کیلومتر دارای سه بخش چهار باغ، چندار و بخش مرکزی است و پنج شهر هشتگرد قدیم و جدید، کوهسار، چهارباغ و گلسار را در خود جای داده است.

شهرستان ساوجبلاغ با وسعتی حدود هزارو 22 کیلومتر دارای سه بخش چهار باغ، چندار و بخش مرکزی است و پنج شهر هشتگرد قدیم و جدید، کوهسار، چهارباغ و گلسار را در خود جای داده است.

به گزارش ایسنا، ساوجبلاغ یک واژه ترکی به معنی چشمه سرد است و این نام به خوبی نشان دهنده طبیعت شگفت انگیز، سرسبز و پر از رودخانه و چشمه‌های این منطقه است.

وضعیت جغرافیایی این شهرستان به سه منطقه کوهستانی، کوهپایه‌ای و دشت تقسیم شده است، بخش کوهپایه‌ای این منطقه بین کوهستان و دشتی زیبا حایل شده که چشم هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. دشت‌های این منطقه نیز دارای باغ‌های زیبایی است که فضایی آرام و دل انگیزی را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم می‌کند.

در این گزارش سعی شده بخشی از جاذبه‌های این شهرستان را معرفی کنیم:

برج آرامگاهی روستای کردان این بنا متعلق به قرن هفت هجری است که در 10 کیلومتری هشتگرد و در روستای کردان واقع شده است. این اثر تاریخی مدفن امامزاده حسین(ع) از نوادگان امام زین العابدین(ع) است، برج آرامگاهی روستای کردان در سال 80 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای امامزاده جعفر(ع) هشتگرد

امامزاده جعفر(ع)

این بنا در جنوب شهر هشتگرد قرار دارد. این امامزاده نیز مانند سایر بناهای آرامگاهی، ایوانی رو به شمال دارد و اطراف آن دارای طاق نمایی است. گنبد این بنا دو پوسته است که پوسته خارجی آن از بین رفته است، ساخت این بنای آجری به دوره صفوی برمی‌گردد.

بقعه بی بی سکینه(س) سنقرآباد

این بنا در روستای سنقرآباد بخش چهار باغ قرار دارد که ساخت آن به دوران صفوی برمی‌گردد، بنا دارای ایوان رفیع در بخش شمالی و طاق نماهایی در اطراف است و گنبد مخروطی آن جلوه‌ای زیبا به آن بخشیده است، این بنا مدفن نوادگان امام موسی کاظم(ع) است.

روستای برغان کافیست 13 کیلومتر از کرج دور شویم تا به روستای برغان برسیم، این روستای قدیمی دارای باغ های بسیاری است که در تمام فصول سال به ویزه بهار و تابستان پذیرای گردشگران است. از مکانهای دیدنی این روستا می‌توان به پل تاریخی برغان، چنار کهن مسجد جامع، درخت پیر سپیدارک و تپه باستانی قلعه‌کش کلا اشاره کرد.

بازار برغان هم در زمره قدیمی‌ترین بازارهای استان است که در گذشته مرکز تجارت محصولات کشاورزی، پنبه و نظایر آن بوده است.

آلوی برغان، گردو، عسل، توت و گوجه نیز از سوغات این روستاست. گفتنی است این روستا جزء روستاهای هدف گردشگری کشور به شمار می‌آید.

آسیاب حاج رحیم روستای هیو

آسیاب حاجی رحیم در روستای هیو، در معبر اصلی روستا واقع شده است. این اثر تاریخی در واقع آسیابی قدیمی است که در زمره آسیاب‌های آبی تنوره دار قرار می‌گیرد. بخشی از کانال آب، تنوره و اتاقک این اثر هنوز باقی مانده است.

مصالح این بنا نیز از سنگ و آجر تشکیل شده است. علاوه بر این آسیاب، آسیابهای دیگری نیز در این روستا وجود دارد.

محوطه باستانی "ینگی امام"

این محوطه باستانی در بخش مرکزی در روستای "ینگی امام" و در کنار مجموعه‌ای شامل بنای آرامگاهی و کاروانسرا قرار گرفته است.

بر اساس کاوشهای باستان شناسی که در سالهای اخیر انجام شده آثاری از دوره میانی اسلامی در سطوح آن کشف شده که البته در بخش میانی این تپه است.

کاروانسرای "ینگی امام"

"ینگی امام"

این کاروانسرا در ابتدای جاده هشتگرد و 100 قدمی جاده کرج – قزوین در روستایی به همین نام قرار گرفته است و قدمت آن به دوره صفویه بازمی‌گردد و در گذشته در مسیر ری و قزوین برای استراحت مسافران ساخته شده است. بنای این کاروانسرا دارای چهار ایوان و دارای 24 حجره است.

پل روستای بانو صحرا

این پل در دو کیلومتری شمال غرب روستای کردان قرار گرفته و از آثار دوران صفویه است. مصالح به کار رفته در این بنا سنگ و آجر همراه با ملات آهک است. بخشی از چشمه طاق و پایه‌های پل باقی مانده است. این پل تا اواخر دهه 50 محل ارتباط دو طرف رودخانه بوده که در پل سازی جدید بخشهایی از آن از بین رفته است.

روستای"سنج و سیبان دره"

این روستا نیز مانند سایر روستاهای ساوجبلاغ همچنان بافت سنتی خود را حفظ کرده است. روستای سنج به دلیل بافت معماری خانه‌های آن که دیوارهای گلی و سقف‌های چوبی با در و پنجره‌های ارسی شکل دارد و نیز به واسطه داشتن آثار تاریخی و طبیعی، قرار گرفتن در دل کوهستان در کنار باغات و رودخانه‌ها مناظر بدیع و چشم‌نوازی را برای گردشگران و دوستداران طبیعت ایجاد کرده است.

روستای ورده این روستای زیبا در 15 کیلومتری شمال غربی شهر کوهسار قرار دارد. این روستا با بافت قدیمی خود آثاری نظیر حمام تاریخی، آسیاب قدیمی، دو بقعه به نامهای امامزاده عبدالقهار(ع) و بی بی سکینه(س) را در خود جای داده است و به دلیل وجود رودخانه، کوهستان و چشمه‌های منحصر به فرد پذیرای بسیاری از گردشگران در فصل‌های مختلف سال است. هر چند توصیه می‌شود مسافران در شش ماه اول سال از این روستا بازدید کنند، اما پاییز هزار رنگ این منطقه هم بسیار زیبا بوده و نمی‌توان ان را از دست داد.

در سالهای اخیر محوطه این روستا مورد بهسازی و زیبا سازی قرار گرفته که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

چنار برغان این چنار در روستای برغان و در داخل روستایی قدیمی قرار دارد. درون خالی و جداره قطور این چنار ستبر از ویژگیهای منحصر به فرد آن است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. گفته می‌شود از عمر این چنار بیش از هفتصد سال می‌گذرد.

منطقه سیراب

این منطقه که در شمال روستای هیو قرار گرفته یکی از مناطق زیبا و دیدنی شهرستان ساوجبلاغ است که دارای طبیعت بکر و زیبایی است. از مکانهای دیدنی این منطقه می‌توان به بنای تاریخی امامزاده موسی(ع) اشاره کرد. درختان قدیمی و دره زیبای سیراب از جلوه‌های دیگر این منطقه به شمار می‌آید.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۱-۰۸-۱۲ ۱۸:۵۵

خیلی عالی بود، ولی اگر در مورد چشمه‌های آب سرد بیشتر توضیح می‌دادید بهتر هم می‌شد. مرسی