• چهارشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۳ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 93072313125
  • خبرنگار : 71381

سخنگوی دولت:

وام مسکن کلان شهرها 50 میلیون تومان شد

وام مسکن کلان شهرها 50 میلیون تومان شد

سخنگوی دولت با اشاره به ضرورت تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد، تصریح کرد: امروز هیأت وزیران برای اعطای وام مسکن به اقشار کم درآمد و زوج‌های جوان مصوبه‌ای را تصویب کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به ضرورت تأمین مسکن برای اقشار کم درآمد، تصریح کرد: امروز هیأت وزیران برای اعطای وام مسکن به اقشار کم درآمد و زوج‌های جوان مصوبه‌ای را تصویب کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد باقر نوبخت در حاشیه جلسه امروز هیأت وزیران در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: به مدت 5 تا 6 سال هرساله 300هزار مورد و جمعا 1800 واحد مسکونی تا انتهای برنامه ششم احداث می‌شود.

نوبخت با اشاره به این‌که این واحدهای مسکونی برای زوج‌های جوان و گروه‌های کم درآمد و زنان سرپرست خانوار به صورت با اولویت در نظر گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: در راستای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و احیای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری این اقدام انجام می‌شود.

نوبخت در ادامه به اهداف مصوبه امروز دولت در مورد تأمین مسکن اقشار کم درآمد اشاره کرد و گفت: افزایش سقف تسهیلات تأمین مسکن برای کلان‌شهرها تا 50 میلیون تومان و مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت تا 4 میلیون تومان و سایر شهرها تا 30 میلیون تومان مد نظر است. و افزایش سقف تسهیلات این امکان را فراهم می‌کند که افراد متقاضی بتوانند نسبت به تأمین مسکن اقدام کنند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: با توجه به این‌که وجود بافت‌های فرسوده و ناکارآمد و سکونت‌گاه‌های غیررسمی در حاشیه شهرها به لحاظ اجتماعی آثار سوئی دارد و تخریب آنها نیز می‌تواند اثرات منفیی داشته باشد راه‌حل این بوده است که تسهیلات مناسب برای بافت‌های فرسوده و حاشیه شهرها برای احداث مسکن قرار دهیم.

نوبخت توضیح داد: در مدت زمان ساخت مسکن و انتقال به مسکن‌های جدید ، تسهیلات به عنوان ودیعه اسکان موقت به این افراد پرداخت می‌شود که در کلانشهرها 20 میلیون تومان، مراکز استانی بالای 200 هزار نفر جمعیت 15 میلیون تومان و سایر شهرها تا 10 میلیون تومان است وسود این تسهیلات برای تأمین مسکن 10 درصد و برای ودیعه مسکن 9درصد است که مابه‌التفاوت سود را معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری به دستور هیأت وزیران تأمین می‌کند.

نوبخت گفت: در نظر گرفتن تسهیلات برای تأمین مسکن اقشار کم درآمد به فضای اقتصاد کشور کمک می‌کند تا دولت بتواند سیاست خروج از رکود و افزایش تولید را با سرعت بیشتری انجام دهد چون اگر مسکن فعال شود تعداد زیادی از رشته‌های صنعتی فعال می‌شوند.

سخنگوی دولت افزود: مصوبه دیگری که امروز در هیات وزیران تصویب شد در مورد لایحه اجاره و استملاک اتباع و دولت‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی در کشورمان است.

نوبخت توضیح داد: قبلا اجاره و استملاک اتباع خارجی نسبت به ساختمان و زمین در داخل کشور تابع آیین‌نامه‌ای بود که در سال 1328 تهیه شده بود و قانون آن مربوط به سال 1342 بود، اما با توجه به این‌که ما باید امکان تردد و اسکان بیشتر گردشگردان و سرمایه‌گذاران خارجی را فراهم آوریم این لایحه تهیه شد و امروز به تصویب رسید و به مجلس تقدیم خواهد شد.

وی افزود: امید است با تصویب این لایحه امکان جذب گردشگران و حضور سرمایه‌گذاران خارجی را بیشتر از پیش در داخل کشور فراهم کنیم که در این راستا کارگروهی تشکیل شده است تا بررسی‌های لازم را انجام دهد. البته تاکید می‌کنم این لایحه به گونه‌ای تهیه شده است که می‌توان با رویکرد جدید دولت در خصوص جذب سرمایه‌گذاران خارجی مشوق‌هایی داشته باشد.

سخنگوی دولت همچنین به مصوبه دیگر امروز هیات دولت در رابطه با اعطای اعتباراتی بالغ بر 55 میلیارد تومان به سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد و گفت: در مقابله با روند فزآینده پدیده‌هایی مثل گرد و غبار، خشکسالی و حفاظت از دریاچه‌ها این لایحه تصویب شد تا 55 میلیارد تومان در راستای اجرایی شدن طرح‌ها و پروژه‌های سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار این سازمان قرار بگیرد.

وی با اشاره به این‌که در جلسه امروز هیات دولت گزارش‌هایی در رابطه با مقابله با فساد ارائه شد، تصریح کرد: یکی از این گزارشات توسط سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شد که از سال 1384 تا 92 بیش از 400 هکتار زمین به صورت غیرقانونی تصرف شده بود و 42 پرونده برای اجرای آن وجود داشت که این پرونده‌ها از سال 88 به وسیله برخی جناح‌ها مخفی شده بود، اما همکاران ما در سازمان محیط زیست آنها را شناسایی کرده و با هماهنگی قوه قضاییه این پرونده‌ها فعال شده است و در اجرای حکم قلع و قمع آن اقدامات لازم انجام خواهد شد.

نوبخت افزود: در مورد واحدها و ویلایی‌هایی که به صورت غیرقانونی احداث شده بود نیز وزیر کشور گزارشی دادند که دو هزار 360 مورد تخریب را در بستر رودخانه‌های جاجرود، جاده چالوس و کرج انجام خواهند داد.

سخنگوی دولت در ادامه این جلسه در جواب سوالی در مورد وضعیت آلودگی بنزین یورو 4، گفت: باید بگویم اگر بنزین یورو 4 آلوده بود آن را تزریق نمی‌کردیم.

وی توضیح داد: در مورد تولید بنزین پتروشیمی نیز دولت قطعا تا رفع آلودگی اجازه تولید و توزیع نخواهد داد و اینکه به لحاظ آلودگی هوا نسبت به گذشته کمتر شاهد این مساله هستیم به خاطر جلوگیری از تولید و توزیع بنزین بوده است.

نوبخت همچنین در رابطه با سوالی در مورد وضعیت حساس منطقه و شرایط امنیتی آن، گفت: حساس بودن شرایط امنیتی منطقه حرف درستی است و خوشبختانه اقدامات خوبی از سوی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و نظامی ما صورت گرفته است و این نیروها آمادگی کامل برای صیانت کامل از مرزها را دارند و جمهوری اسلامی ایران همچنان به عنوان امن‌ترین کشور منطقه خواهد بود.

سخنگوی دولت در جواب سوالی در مورد سقوط قیمت نفت و تاثیر آن در کاهش منابع درآمدی دولت نیز تصریح کرد: اگر سقوط قیمت نفت استمرار داشته باشد، اینطور خواهد شد.

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین آمارها از فروش نفت در بازار جهانی متوسط عملکرد حدود 104 دلار بوده است، اما چون این رقم با چند ماه وقفه در اقتصاد تاثیرگذار است در صورتی که این روال ادامه پیدا کند با عدم تحقق بودجه و منابع روبرو خواهیم شد و برای این کار مناسب‌ترین کار کاهش هزینه‌ها و تناسب هزینه و درآمد است.

نوبخت همچنین در جواب این سوال که با توجه به کاهش قیمت نفت آیا ممکن است متممی برای قانون بودجه در نظر گرفته شود؟ گفت: متمم وقتی است که می‌خواهیم سقف بودجه را بالا ببریم، در حالیکه در این صورت ممکن است سقف بودجه کاهش پیدا کند البته این مساله قطعی نیست.

وی افزود: طی شش ماه گذشته همه منابع ما تحقق پیدا نکرده است و با همین وضعیت 53 درصد از اعتبارات عمرانی را در سطح کل دادیم و صددرصد اعتبارات عمرانی استانی را پرداخت کرده‌ایم و اینجا از مدیریت تخصیص بهره گرفته‌ایم.

سخنگوی دولت همچنین در جواب این سوال که با توجه به مساله نفت آیا دولت قصد دارد این موضوع را در سطح بین‌الملل مطرح کند و درخواست جلسه اضطراری از اوپک داشته باشد؟ گفت: امروز من با آقای زنگنه وزیر نفت در این زمینه صحبت داشتم و رییس‌جمهور نیز تاکیداتی در این رابطه داشتند بنابراین آقای زنگنه برنامه‌هایی را برای من توضیح دادند که در حال فعالیت هستند و از همه پتانسیل‌ها و ابزارهای موجود برای حل این مشکل استفاده خواهیم کرد که بخشی از آن اقتصادی و بخشی از آن سیاسی خواهد بود.

نوبخت در جواب سوالی مبنی بر این‌که چرا با وجود گذشت شش ماه از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گزارشی از سوی دولت ارائه نشده است، تاکید کرد: دو بار در کمیسیون برنامه و بودجه گزارشی ارائه شده است و خود بنده نیز بارها در صحبت‌هایم به این مساله اشاره کرده‌ام و هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم به صورت کمک‌های نقدی و حمایت قضایی و همچنین اجرای طرح تحول سلامت و کمک و حمایت از تولید ادامه پیدا می‌کند.

سخنگوی دولت در رابطه با گزارش‌هایی مبنی بر کاهش نرخ بیکاری، گفت: با توجه به محاسبات انجام شده بر اساس تعداد ثبت‌نام‌کنندگان بیمه‌های تامین اجتماعی و تعداد درخواست‌کنندگان برای بیمه بیکاری می‌توان این رقم را محاسبه کرد که بر اساس گزارش وزارت کار تا الان حدود 430 هزار نفر تعداد شاغلان در تابستان 93 افزایش داشته است پس نرخ بیکاری 9/5 درصد کاملا با محاسبات دقیق مشخص شده است و تعداد بیکاران و جمعیت فعال مشخص است.

وی در رابطه با سرمایه‌گذاری‌های دولت در شش ماه اول سال گفت: بیش از 1800 میلیارد تومان در طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کردیم و در 15 و 16 روز مهرماه دو هزار میلیارد تومان بیشتر برای اعتبارات عمرانی مستقیما از سوی دولت پرداخت شده است و باید بگویم که تسهیلات در پنج ماه اول امسال نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش داشته یعنی 130 میلیارد تومان تسهیلات دادیم که در دوره مشابه قبلی 80 میلیارد تومان بوده است و 59 درصد تسهیلات سرمایه در گردش بوده است.

نوبخت همچنین در جواب سوالی در مورد تصویب طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که در مجلس مطرح است، تصریح کرد: آقای انصاری معاون حقوقی رییس‌جمهور به نمایندگی از دولت مخالفت خود را با بخش‌هایی از این طرح مطرح کرده است و اینکه بار مالی دارد یا نه، در گزارشات ایشان نیز ذکر شده است.

سخنگوی دولت در مورد افزایش قیمت برخی اقلام در بازار با توجه به کاهش تورم نیز گفت: طبیعی است که در برخی موارد افزایش قیمت داشته باشیم اما مهم این است که شیب آن کند است یعنی درست است که نرخ تورم پایین آمده است اما افزایش قیمت نیز داشته باشیم.

وی افزود: قیمت 21 قلم کالا را در شهریور ماه سال 91 تا 92 و 92 تا 93 می‌توانیم مقایسه کنیم که در دوره اول افزایش قیمت‌ها حدود 80 درصد بوده اما در یک سال اخیر معمولا 10 تا 11 درصد بوده است و حتی در برخی موارد رشد قیمت کالاها منفی شده است بنابراین اگر تورم به صفر برسد افزایش قیمت وجود ندارد.

سخنگوی دولت در رابطه با اختلاف نظرها با طرف مذاکره ایران در موضوع هسته‌ای، گفت: ما اختلافات جدی داریم البته در بخش‌هایی به توافق رسیده‌ایم اما در جزئیات اختلاف نظر داریم و در حال مذاکره هستیم البته منطق جمهوری اسلامی ایران روشن است و امید است بتوانیم به طرف مقابل خود منطق‌مان را روشن سازیم و به توافق جامعی دست یابیم.

نوبخت همچنین در رابطه با ایجاد دانشگاه به زبان خارجی با توجه به صحبت‌های اخیر رییس‌جمهور، گفت: دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت علوم پیگیری‌های لازم در این رابطه را انجام خواهند داد.

وی همچنین در رابطه با مساله پایان‌نامه‌فروشی تاکید کرد: وزارت علوم و دستگاه‌های بازرسی در این رابطه مراقبت‌های لازم را انجام خواهند داد و اینکه رییس‌جمهور هر نظری داشته باشد دستگاه‌های مرتبط باید پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

سخنگوی دولت در مورد افزایش برخی رشته‌ها در دانشگاه، گفت: هر رشته جدید باید به تصویب وزارت علوم برسد و در غیر این صورت هر اقدامی شود قانونی نیست و جلوگیری می‌شود.

نوبخت در رابطه با اتفاق اخیر در پاسگاه سراوان نیز تصریح کرد: هر از گاهی به جهت عدم کنترل مرزها به وسیله کشورهای همسایه برخی اشرار و افراد قاچاقچی وارد می‌شوند و اقدامات تخریبی انجام می‌دهند البته بلافاصله از سوی نیروهای نظامی و اطلاعاتی ما برخوردهای مناسب انجام می‌شود و ما همواره به پاکستان و افغانستان برای کنترل مرزهایشان تذکر داده‌ایم.

وی اضافه کرد: در رابطه با حادثه اخیر پاسگاه سراوان، وزیر کشور و اطلاعات در جلسه امروز گزارشی را به هیات وزیران ارائه کردند.

سخنگوی دولت در رابطه با نحوه اداره مدیریت شرکت‌های مرتبط با سهام عدالت، گفت: ما هم اعتقاد داریم این مدیریت‌ها باید تغییر کند و نوع مدیریت در جهت افزایش بهره‌وری باشد که وزارت اقتصاد در این رابطه اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

نوبخت همچنین در رابطه با مبارزه با مفاسد اقتصادی، یادآورشد: طبق قانون هر سه قوه در این زمینه باید با یکدیگر مشارکت کنند و جلسات مهمی با ریاست معاون اول رییس‌جمهور و نمایندگان سه قوه در این ارتباط تشکیل شده است.

وی همچنین در رابطه با تشکیل معاونت عترت قرآن وزارت ارشاد و تامین بودجه آن، گفت: این معاونت تشکیل شده است و اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است و دولت با وجود همه محدودیت‌ها نسبت به این مساله مهم فعال است، البته نباید تصور کنیم هر کمکی به معنای تشکیل وزارتخانه در این حوزه باید باشد چرا که بهتر است مساله قرآن بیشتر به صورت مردمی و غیردولتی اداره شود تا به صورت دولتی و باید بگویم بخش قابل توجه این اعتبارات به بخش‌های غیردولتی اختصاص داده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha