• پنجشنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 95030603442
  • منبع : نمایندگی قزوین

مدیرکل میراث فرهنگی‌ استان:

‌برخی‌ محله‌ها و آثار باستانی ‌قزوین به کلی نابود شده است

‌برخی‌ محله‌ها و آثار باستانی ‌قزوین به کلی نابود شده است

‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به اینکه به‌سبب سیاست‌های غلط شهری، برخی از محله‌ها و آثار باستانی استان قزوین به کلی نابود شده است، گفت: محله و بازارچه‌ آ‌معصوم در راستای اجرای پروژه‌ شهید انصاری غربی به کلی با خاک یکسان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قزوین، محمدعلی حضرتی‌ها در همایش ملی توسعه‌ محله‌های شهری با اشاره به اینکه محله، از منظر اجتماعی و فرهنگی در نظام‌های شهری بسیار مهم بوده و نقش برجسته‌ای دارد، اظهار کرد: در تعریف جامعه‌شناسانه به یک گروه محلی که در همسایگی یکدیگر بوده و دارای منافع مشترک و یکسانی هستند، اعضای محله گفته می‌شود.

وی افزود: افراد یک محله علاوه بر مشترکات مادی نظیر امکانات شهری، فضاهای سبز عمومی و سیستم حمل‌ونقل دارای اشتراک‌های معنوی همچون ظرفیت‌های فرهنگی، هنری، آموزشی و مذهبی نیز هستند.

حضرتی‌ها با اشاره به اینکه شهر زنده است و تغییر می‌کند، تصریح کرد: قزوین از محله‌هایی برخوردار است که توانسته در مسیر دگرگونی شهرها، موجودیت خود را از پس قرن‌ها حفظ کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین با بیان اینکه کتیبه‌های مسجد جامع از کهن‌ترین اسناد نظام معماری و تاریخی استان به شمار می‌روند، اضافه کرد: همچنین محله‌هایی در قزوین وجود دارد که مردم با همان نام قدیمی هزارساله از آن‌ها یاد کرده و نام می‌برند.

وی با اشاره به اینکه حلاجان، دباغان، زرگر کوچه، درب کوشک و پنبه ریسه ازجمله‌ی محلاتی است که نام هزارساله‌ی خود را حفظ کرده‌اند، ادامه داد: هر چند ساختارهای اجتماعی در پدید آمدن این محله‌ها نقش داشتند، اما بعضا نام‌گذاری محله‌ها بر مبنای فراوانی شاغلان یک حرفه در یک محله انجام می‌شده است.

حضرتی‌ها با بیان اینکه برخی از محله‌ها بر اساس تفاوت‌ها، اشتراکات، ایدئولوژی‌ها‌ یا مذاهب تقسیم‌بندی می‌شدند، خاطرنشان کرد: یهودیان، مسیحیان، زرتشتیان، سنیان و همچنین اخباری‌ها و اصولیون در هر قسمتی از شهر ساکن بودند و محله‌ی مخصوص به خود را داشتند، این در حالی است که هر محله دارای دربند بوده و مانع رفت‌وآمد افراد غریبه به محل می‌شدند.

وی با بیان اینکه محله‌ ‌ سبزه‌میدان پناهگاه فرزند سلطان سلیمان قانونی بوده و زبان ترکی به گوی میدان تلفظ شده و بعدها به قوی میدان تبدیل‌ شده است، تصریح کرد: ما با شهری روبه‌رو هستیم که نام‌های هزاره‌ پیش آن حتی در این زمان نیز استفاده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha