• پنجشنبه / ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1400052819589
  • خبرنگار : 30057

پدر علم کویرشناسی ایران چشم از جهان فروبست

پدر علم کویرشناسی ایران چشم از جهان فروبست

پدر علم کویرشناسی ایران و دارنده مدال ملی و نشان دانش پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش در حوزه‌های جغرافیا و کویر شامگاه ۲۷ مرداد چشم از جهان فروبست.

به گزارش ایسنا، پرویز کردوانی متولد ۱۳۱۰، جغرافیدان ایرانی و دارنده مدال ملی و نشان عالی دانش در ایران بود. او در پنجمین همایش چهره‌های ماندگار (سال ۱۳۸۴) به عنوان چهره ماندگار در زمینه جغرافیا معرفی شد. پدرش حسینعلی بلوکباشی از ملاک منطقه بود و فریده گلبو همسر اوست و مجسمه یادبود وی به پاس زحمات بی دریغی که در حوزه محیط زیست داشته، در میدان انقلاب شهر گرمسار نصب شده است.

کردوانی تحصیلات ابتدایی را در دبستان داراب ریکان و دوره متوسطه را تا کلاس ۹ در دبیرستان آفتاب گرمسار گذراند و پس از اخذ مدرک دیپلم از دبیرستان رازی تهران (مدرسه فرانسوی‌ها) برای ادامه تحصیل به آلمان می‌رود و مراتب تحصیلی‌اش را تا دکترای رشته عمران کویر طی می‌کند. وی در سال ۱۳۴۵ موفق به اخذ مدرک دکتری می‌شود.

وی پس از بازگشت به ایران به عنوان نخستین عضو هیأت علمی دانشکده تازه تأسیس کشاورزی ارومیه، مشغول به خدمت شد و پس از دو سال تدریس در این دانشکده در سال ۱۳۴۷ شمسی به گروه آموزشی جغرافیای دانشگاه تهران انتقال پیدا کرد و در همین سال‌ها بود که مطالعه میدانی خود روی مناطق کویری ایران را با جدیت فراوان پی گرفت.

کویر (نمک‌زار) بزرگ مرکزی ایران و مناطق همجوار آن، جغرافیای خاک‌ها، حفاظت خاک، اکوسیستم‌های طبیعی، اکوسیستم‌های آبی، آب‌های شور، آب‌های سطحی و زیرزمینی، ژئوهیدرولوژی، مناطق خشک و مناطق خشک: ویژگی‌های اقلیمی، علل خشکی، مسائل آب و غیره، خشکسالی و راه‌های مقابله با آن در ایران از کتاب‌های وی است که در زمان حیات خود و در حین تحقیقاتش منتشر کرده است.

وی همواره بر روش‌های استفاده شده در کشور برای جلوگیری از ریزگرد را نقد کرده و معتقد بود ریزگردهای داخلی ناشی از زمین‌های کشاورزی است که به دلیل کمبود آب رها شده‌اند. او در زمان حیات خود در این باره گفته بود که زمین کشاورزی تا زمانی که کشت و کار در آن انجام می‌شود، ریزگرد تولید نمی‌کند و در صورتی که خشک شود تا ۶-۵ سال ریزگرد ندارد؛ چرا که ریشه گیاهان مانده در زمینه «هوموس» (یک نوع مواد آلی کربن‌دار تیره‌رنگ خاک) تولید می‌کند و این ماده موجب چسبندگی خاک خواهد شد.

پدر علم کویرشناسی ایران تاکید داشت که زمانی که هوموس از بین می‌رود، ریزگردهایی ایجاد می‌شود که این امر موجب بروز سرطان می‌شود؛ زیرا دو کود مهم «ازته» و «فسفاته» به زمین‌ها داده می‌شود. کود ازت به سرعت جذب زمین خواهد شد، ولی کود فسفات جذب نمی‌شود و سرطان‌زا است.

کردوانی، زمین‌های کشاورزی که به دلیل  کمبود آب رها شده‌اند، احداث چاه‌های نفت و خشک شدن تالاب‌ها و باتلاق‌ها و دریاچه‌هایی چون طشک و بختگان را از عوامل ایجاد ریزگردهای داخلی می‌دانست. احداث چاه‌های نفت و خشک شدن تالاب‌ها و باتلاق‌ها و دریاچه‌هایی چون طشک و بختگان را از دیگر عوامل ایجاد ریزگردهای داخلی ذکر می ‌کند و ادامه می دهد: یکی از روش‌های مقابله با طوفان‌های شن و ماسه و بیابان‌زایی از طریق جنگلکاری عنوان شده است. در سال ۱۳۴۰ با جنگلکاری، شن و ماسه تثبیت می‌شدند.

پیشنهاد پدر علم کویرشناسی ایران برای مقابله با پدیده طوفان‌های ریزگرد پاشش مالچ شنی- ماسه‌ای است. به این ترتیب که در تانکرها مخلوطی از آب (۵۰ درصد)، رس (۳۵ درصد ) و ماسه (۱۵ درصد) ترکیب و بتن شنی ماسه‌ای تولید و در کانون‌های شن و ماسه پاشیده شود.

کردوانی به بیان بهترین روش برای تثبیت ریزگرد پرداخته و یادآور شده بود که براساس اعلام سازمان ملل برای تثبیت ریزگرد باید ماده اولیه آن در محل وجود داشته باشد، ارزان باشد، فاقد آلودگی‌های زیست‌محیطی و یک بار برای همیشه باشد.

وی درمورد بارش‌های سیل آسا و وقوع مصیب سیل در اکثر شهرهای کشور معتقد بود که ایران از لحاظ آب در مضیقه است و به همین دلیل باید از بارش باران خوشحال شویم و خدا را شاکر باشیم. اما از آنجایی که ناکارآمدی مدیریتی در همه حوزه‌ها خودنمایی می‌کند، بارندگی‌های این چند روز (فروردین ۹۸) دردسر ساز شده است. این‌ باران باریدن‌ها دلیلش گرم شدن زمین است که باعث شده بی نظمی به وجود بیاید و در نتیجه، در جاهایی که کمتر بارندگی دارند هم این روزها شاهد باران‌های شدیدی باشیم. کردوانی تاکید داشت که این بارندگی‌ها مقطعی بوده و این طور نیست که بارش‌های این چند روز نشانه‌ای از پایان بحران آب باشد، پس باید آماده باشیم که از این اتفاق بهترین بهره را ببریم.

این محقق جغرافیای ایران موضوع انتقال آب دریای خزر به سمنان را بیشتر یک کشمکش سیاسی می‌دانست و معتقد بود انتقال آب مشکل‌گشا نیست و این اتفاق به نوعی جنبه سیاسی دارد، در واقع نوعی چشم و هم چشمی مابین استان‌ها بر سر انتقال آب دریا بوجود آمده است.

وی در این باره می‌گفت: پروژه‌هایی نظیر انتقال آب خزر به سمنان و همچنین احداث ۹۰۰ کیلومتر کانال آب به گل گهر سیرجان و در ادامه به چادرملوی یزد و پروژه انتقال آب به خراسان جنوبی و رضوی از خلیج فارس و دریای عمان مشکل کم آبی را رفع نخواهد کرد.

این محقق، پژوهشگر و استاد دانشگاه همچنین تاکید داشت گسترش کشاورزی در کویر توجیه نداشته و اقتصادی نیست و در مورد استفاده شرب و صنعت هم اگر روش‌های مصرف همان شیر آب و شلنگ باشد، مشکل حل نشده و آب انتقالی به هر اندازه، ناکافی خواهد بود.

دکتر کردوانی پدر علم کویرشناسی ایران امروز پنجشنبه، ۲۸ مرداد ماه چشم از جهان فرو بست. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این ضایعه را به جامعه علمی کشور تسلیت می‌گوید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۰:۱۱

خدایش رحمت کند-بسیار انسان با دانشی بود در زمینه کویر شناسی ....

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۰:۵۳

تسلیت به جامعه علمی و همه مردم ایران . یکی از بزرگان و دانشمندان بی همتامون رو از دست دادیم . روحشون شاد و همیشه در آرامش باشه .

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۲:۰۰

تسلیت می گویم خدمت خانواده این بزرگوار و همه ی مردم ایران ، بسیار انسانی ارزشمندی بودند

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۲:۲۰

چقدرالتماس میکردبه مردم که زباله داخل رودخانه هانریزید.آب راهدرندهیدجنگل هاراویران نکنیدوچه وچه کوگوش شنوا روحش شاد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۱:۰۹

خدایش بیامرزد این بزرگ مرد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۱:۱۵

روحشون شاد.انسان بسیارمفیدی برای ایران بودن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۱:۳۱

روحش شاد و یاد وآثارش در ایران ماندگار خواهد بود

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۱:۵۲

خدارحمتش کند انسان خودشناس ودانشمند وبخصوص وقت شناس بود لحظه ای عمرش رو به بطالت سپری نکردآدم راستگو وصادقی بود

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۱:۵۴

خدا بیامرزدش واقعا استاد فرزانه ای بودند حیف

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۱:۵۸

یک دانشمند واقعی و با اصالت بود با دین و ایمان

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۲:۰۰

حسرت به دل نماند و بطور کامل کویرشدن ایران را دید!

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۲:۰۲

خدایش بیامرزد،نیک مردی از میان رفت.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۲:۰۴

تسلیت به جامعه علمی کشورم...دیگر جایگزینی برای این ابر مرد کشورم نخواهد امد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۲:۰۷

انسان بسیار ساده زیست واندیشمندبزرگی بود وبا صراحت وسادگی زیبایی حرفش را میزد ومردی بسیار دوست داشتنی بود رحمت خداوند بر او باد ویادش گرامی

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۲:۰۸

تسلیت به جامعه اهل قلم و فرهیختگان ایران؛ روشن شاد و راهش پر رهرو باد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۲:۱۳

روحش درآرامش

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۲:۱۹

روحش شاد ،از جمله اساتید باسواد و بسیار دلسوز بودن،ای کاش الگوی اکثر اساتید میشدن

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۲:۱۹

رحمت واسعه الهی بر روح آن انسان بزرگ... آنانکه می‌فهمند رنج می‌کشند و آنانکه نمی فهمند رنج می‌دهند و او همیشه رنج کشید!!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۲:۲۰

خدارحمتش کند آدم بسیار خوب و باعلم و سازنده ای برای کشور مون بود زحمات بسیاری کشید وازخود یک نام نیک و ماندگار به جا گذاشت کاش همه مسولین کشور مثل ایشان بادرک و باعلم و سازنده بودند برای مملکتشون واقعا حیف شد که رفت

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۲:۲۵

دلش واقعاً برای ایرانی سوخت و بسیار ناراحت بود از وضعیت موجود اما سیاست بر او غالب شد و نگذاشت کارش را انجام دهد روحش شاد و یادش گرامی

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۲:۳۸

سلام. خداوند رحمتش کنه. در مورد سو مدیریت در زمینه محیط زیست و غیره و خطرات ناشی از ان خیلی تذکر می داد و حرص می خورد و کسی هم به حرفاش گوش نمی کرد به خاطر همین با بحران آب و خشک سالی و از بین رفتن کشاورزی و از بین رفتن محیط زیست مواجه شدیم

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۲:۳۹

بسیار انسان با دانشی در زمینه خودش بود. قرین رحمت الهی

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۲:۴۴

انسان فرهیخته ای بود روحش شاد خیلی غصه ایران رو خورد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۲:۵۱

خدا رحمتش کنه انسان عالی و بی نظیری بود که ایران قدر دانشش رو در عمل ندانست

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۳:۰۱

سلام خدا رحمت کنه، انسان شریفی بود ولی دانشمندی بود که کسی حرفش را نفهمید و اشتباها در ایران عمرش را هدر داد...

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۳:۱۱

روحشون شاد متاسفانه کمتر شناخته شده... جامعه ما اینچنین انسان هایی باسواد متخصص می خواد. یادشان گرامی و پر رهرو...

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۳:۱۳

روحش شاد .مرد نیکی بود....واقعا از این مردان دانشمند تو ایران کم داریم.....

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۳:۳۹

خدارحمت کنه این دانشمند بزرگوار رو. شخص بسیار با سوادودلسوز وارزشمندی رو ازدست دادیم.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۳:۴۰

خدا رحمتش کنه. از زندگیش استفاده کرد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۶:۳۷

تا زنده بود کسی به حرفاش توجه نکرد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۶:۳۸

خدا رحمت کنه آقای کردوانی رو . روحش شاد

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۶:۳۸

خداوند رحمتشون کنه. روحشون شاد.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۶:۴۱

خدابیامرزدش.روحش قرین آرامش.مرد بزرگی بود

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۶:۴۸

من دانسجوی ایشان بودم. پرفسور کردوانی، دانشمندی پر کار، دلسوز، وطن دوست، متواضع، مهربان و مردمی بود. مملکتی که سراپای آن را مدیریت غیر علمی و خرافی گرفته و متملقان و چاپلوسان در صدر هستند، سخنان دانشمندان، فرهیختگان و دلسوزان شجاع و آزاده به جایی نمی رسد. روحش شاد و یادش گرامی باد.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۶:۵۱

خدا رحمتشون کنه،روحشون شاد، حیف از این بزرگ مردانی که از وجودشون بی نصیب میشیم .

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۷:۰۳

اینجوری که شما میگید آره والا آدم با سواد ی بوده..خدا بیامرزدش

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۷:۰۸

درسال ۶۸ من درس مناطق خشک رابا استاد پاس کردم،دربحث کویروخشکسالی ،یگانه بودند،خدا رحمتش کند،همتا نداشتند.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۷:۱۲

روحشان شاد و یادش گرامی و تسلیت به جامعه علمی کشور و جهان و خانواده استاد پرویز کردوانی

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۷:۲۵

خدایش بیامرزد. یک ایرانی دانشمند فرهیخته و دغدغه مند و دلسوز برای میهن و آیندگان. بسیار قابل احترام.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۷:۳۰

خدارحمت کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۸ ۱۷:۵۵

تسلیت به همهرمردم ایران مخصوصا دانش پژوهان