• شنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400112317752
  • خبرنگار : 71560

نشست بیانیه گام دوم و جهاد تبیین

یامین پور: جهاد تبیین نباید صرفا در حوزه سیاسی باشد

یامین پور: جهاد تبیین نباید صرفا در حوزه سیاسی باشد

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در فضای امروزی نمی توان فقط زبان بود و گوش نبود، بلکه برای جهاد تبیین به سوی گفت و گو با جوانان حرکت کنیم.

به گزارش ایسنا، وحید یامین پور در نشست بیانیه گام دوم؛ ضرورتها و راهبردها بیان کرد: از آنجا که بیانیه گام دوم جوانان را موتور محرک و پیشران کشور معرفی می کند و مبتنی بر عزم و اراده و انگیزه جوانان است باید این واقعیت را پذیرفت زمانی قطار کشور به حرکت درمی آید که این لوکوموتیو به حرکت دربیاید.

وی ادامه داد: آیا امروز کشور از حداکثر ظرفیت جوانان برای حل مسائل استفاده می کند؟ جوانان ما در چه وضعیتی از نظر تعهد اجتماعی و کنشگری و حرکت برای حل مسائل کشور هستند.

یامین پور اظهار کرد: امروز باید ببینیم که چه موانعی بر سر راه متعهد کردن جوانان وجود دارد. ما امروز قریب به 24 میلیون جمعیت جوان در کشور داریم. آیا همه این جوانان در حال کنش گری و فعالیت در بخش های مرتبط با تحصیل و اشتغال خود هستند و در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کنش گری دارند. آیا این ظرفیت عظیم کشور به درستی به کار گرفته شده است. ما در بیانیه گام دوم از جوانان می خواهیم که تحرکت داشته باشند و نسبت به مسائل کشور متعهد و کنش گر باشند. چرا این استدعای ما در گوش جوانان نمی نشیند و این تحول ایجاد نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز ما جوانانی را داریم که نه به دنبال تحصیل هستند و نه به دنبال اشتغال هستند و نه به دنبال کسب مهارت و رشد. در آمار افراد جویای شغل جوانانی ذکر می شود که تحصیل کرده و اکنون شغل ندارند اما در این بخش ما جوانانی را داریم که بین سن 25 تا 29 سال و در اوج آمادگی و استعداد و انرژی هستند، هیچ تحرکی را در جامعه ندارند که آمار آن ها قریب به چهار میلیون جوان است. این افراد هیچ گونه قراردادی با نظام اجتماعی ندارند. نه از نظر تحصیل، نه از نظر شغل پایدار و نه از نظر کسب مهارت. در حقیقت ما به یک گروه بزرگ و پرانرژی در کشور خود دسترسی نداریم.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه تصریح کرد: ما با گروهی از افراد مواجهیم که عامدانه تعهد اجتماعی نمی پذیرند و تمام زندگی را در اوقات فراغت تلقی می کنند و به بطالت و خوش گذرانی می گذرانند. در بحث مقوله ازدواج معتقدیم که ازدواج پایه تعهد اجتماعی است. اما چه میزان از دخترها و پسران ما پایبند تعهد ازدواج می شوند. چرا سن ازدواج در برخی از شهرها این میزان بالا رفته است. امروز موانعی بر سر راه جوانان وجود دارد که به آن ها اجازه نمی دهد به این تعهد اجتماعی دست یابند.

یامین پور افزود: یکی دیگر از مقوله هایی که بر سر راه جوانان وجود دارد بحث سربازی اجباری است که عجیب است در کشور ما به عنوان استخوان لای دندان باقی مانده است. بر اساس آمار منتشر شده اگر در سال 350 هزار نفر به سربازی بروند ما سه و نیم میلیون سرباز مشمول غایب در کشور داریم. متأسفانه ما در کشور زبان گفت وگو با جوانان را نمی دانیم. جهاد تبیین باید مبتنی بر گفت وگو باشد نه بر ابلاغ. نمی توانیم در دنیای امروز فقط زبان باشیم و دیگر گوش نباشیم. دیگر نمی توانیم به شیوه دیپلمات ها عمل کرد و به دنبال چانه زنی و کشاندن مخاطب به سمت هدف خود بود. متأسفانه امروز رسانه ها به دنبال ابلاغ یک جانبه هستند و در رسانه ها و تریبون های رسمی گفت وگو شکل نمی گیرد. در نهایت جوان نیز گوش شنوایی ندارد و به حباب فضای مجازی خود می رود.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر حکمرانان و مسئولان ما نیز زبان گفت وگو با جوانان را بلد نیستند. ابتدا حکمرانان ما باید بیاموزند که چگونه گفت وگو کنند و به دنبال ابلاغ سخن نباشند. اما باید به نقش هنر در جهاد تبیین نیز اشاره کرد. امروز بخش قابل توجهی از جوانان ما در ساحت خیال به سر می برند. باید با عالم خیال مخاطب ارتباط برقرار کرد. بنده چند وقت گذشته مطلبی در خصوص بالا رفتن سن ازدواج دختران و پسران مطرح کردم که مورد انتقاد نیز قرار گرفت. از نظر بنده در کنار مسائل معیشتی آنچه که باعث شده تا سن ازدواج بالا رود این است که دختران جوان ما تغییر ادراکی در خود داشته و نگاهی تخیلی از آینده دارند. این تخیل نسبت به خود و آینده از سوی بخش های هنری نظیر سینما، رمان و ادبیات شکل گرفته است. جهاد تبیین نباید صرفا در حوزه سیاسی باشد. ما در تولیدات هنری خود نیز باید به این موضوع توجه داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha