• یکشنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401052316164
  • خبرنگار : 50552

گزارش هفتگی بازار

از قصابی‌های بی‌مشتری تا تقلب در بازار برنج در گزارش این هفته بازار قزوین

از قصابی‌های بی‌مشتری تا تقلب در بازار برنج در گزارش این هفته بازار قزوین

ایسنا/قزوین گزارش بازار این هفته به بررسی قیمت کالاهای اساسی در بازار سنتی قزوین می‌پردازد و نوسان قیمت آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد؛ در این گزارش به گران بودن گوشت قرمز و کاهش مصرف مردم و تقلب در بازار برنج اشاراتی شده است.

در هفته‌ای که گذشت به‌دلیل تعطیلات وسط هفته، برخی کالاها نظیر ماهی در بازار قزوین کم بود، حتی برخی مغازه‌های ماهی‌فروشی در بازار قزوین بعد از عاشورا نیز به‌دلیل نداشتن بار تعطیل بودند. برخی مغازه‌های تره‌بار نیز همین وضعیت را داشتند. لازم است تمهیداتی اندیشیده شود تا تعطیلات موجب در دسترس نبودن ارزاق عمومی و به‌وجود آمدن مشکلات برای مردم نشود.

قیمت مرغ در بازار به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد. در هفته‌ای که گذشت با توجه به قرار گرفتن در تعطیلات و قرارگیری در ماه محرم و پخش غذاهای نذری توسط مردم و هیئات، قیمت این کالا در بازار قزوین افزایش یافت. هر کیلو مرغ که پیش از آن در بازار قزوین ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رفت، این هفته ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان بود. همچنین هر کیلو ران مرغ ۵۶ هزار تومان و هر کیلو سینه مرغ ۸۰ هزار تومان به مشتریان عرضه شد. هر کیلو بوقلمون نیز در بازار قزوین ۶۵ هزار تومان و هر شانه تخم‌مرغ تنظیم بازار ۶۵ هزار تومان است.

قصابی‌های بی‌مشتری

به‌دلیل گران بودن قیمت گوشت قرمز، مصرف این کالا در میان مردم به‌شدت کاهش یافته است. این موضوع را به‌راحتی می‌توان با مشاهدات میدانی در بازار قزوین در یافت. با توجه به اینکه گوشت قرمز یکی از مهم‌ترین منابع پروتئینی است، با گران شدن این کالا مردم ناچارند برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن خود به کالاهای جایگزین نظیر حبوبات روی بیاورند. البته قیمت حبوبات نیز بالاست و در بسیاری موارد مردم به ناچار به حبوبات درجه چند و بی‌کیفیت روی می‌آورند.

قیمت مصوب گوشت قرمز در بازار قزوین به این شرح است: گوشت گوساله بدون چربی ۲۵۰ هزار تومان، گوشت گوساله با چربی ۲۳۵ هزار تومان، گوشت گوساله مخلوط ۲۰۵ هزار تومان، گوشت گوسفندی بدون چربی ۲۲۰ هزار تومان، گوشت گوسفندی با چربی ۲۰۵ هزار تومان، گوشت گوسفندی مخلوط ۱۶۰ هزار تومان.

البته این قیمت‌های مصوب است و در برخی موارد قصابی‌ها تخطی کرده و گوشت قرمز را با قیمت‌هایی بالاتر از نرخ مصوب به مشتریان عرضه می‌کنند.

قیمت امعا و احشای دام سبک و سنگین نیز به شرح زیر است: کله‌پاچه ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، جگر سیاه گوسفندی ۲۰۰ هزار تومان، جگر سفید گوسفندی ۲۰ هزار تومان، جگر سفید گاوی ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان، سیراب گاوی ۳۵ هزار تومان، سیراب گوسفندی ۲۰ هزار تومان، شیردان گوسفندی ۱۵ هزار تومان، پاچه گاوی ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان، پاچه گوسفندی ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان، قلم گوساله ۱۵ هزار تومان.

ماهی‌هایی که روی دست فروشنده‌ها باد می‌کنند

این روزها گرانی انواع و اقسام کالاها موجب شده مردم ماهی را از سبد کالاهای غذایی خود حذف کرده و رغبتی برای خرید آن نداشته باشند. در هفته‌ای که گذشت نیز به‌دلیل تعطیلات وسط هفته، اغلب ماهی‌فروش‌های قزوین تا پایان هفته تعطیل بودند و مغازه‌هایی که باز بودند نیز تعداد اندکی ماهی داشتند که البته همان تعداد اندک نیز مشتری ندارند.

قیمت برخی ماهی‌های موجود در بازار قزوین به این شرح است: شیرماهی ۸۳ هزار تومان، سالمون ۷۷ هزار تومان، قزل‌آلا ۷۳ هزار تومان.

قیمت انواع حبوبات در بازار قزوین

به‌دلیل گران بودن گوشت قرمز، برخی مردم ترجیح می‌دهند از مواد غذایی جایگزین گوشت، نظیر حبوبات، برای تأمین پروتئین بدن خود استفاده کنند. قیمت انواع حبوبات در بازار قزوین به این شرح است: لوبیا چیتی ۶۳ تا ۷۵ هزار تومان، لوبیا کشاورزی ۴۶ تا ۵۲ هزار تومان، لوبیا قرمز ۴۴ تا ۵۰ هزار تومان، لوبیا چشم بلبلی ۴۵ تا ۴۶ هزار تومان، لوبیا سفید ۳۹ تا ۴۵ هزار تومان، عدس ۵۲ تا ۶۵ هزار تومان، ماش ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان، نخود ۴۶ تا ۵۸ هزار تومان، لپه ۴۳ تا ۵۰ هزار تومان.

تقلب در بازار برنج

برنج یکی از کالاهای اساسی است که بازار تقلب در خرید و فروش آن بسیار داغ است. به‌دلیل گران بودن برنج ایرانی، برخی فروشندگان با مخلوط کردن برنج‌های خارجی با ایرانی تلاش می‌کنند سود بیشتری به جیب بزنند، غافل از اینکه با این کار زحمت کشاورزان داخل را بر باد می‌دهند.

قیمت انواع برنج در بازار قزوین به این شرح است: علی کاظمی ۱۲۰ هزار تومان، دم‌سیاه هاشمی ۱۲۰ هزار تومان، صدری هاشمی ۱۱۵ هزار تومان، سرخ‌دم کاظمی ۱۱۰ هزار تومان، دودی ۱۰۰ هزار تومان، فجر ۹۵ هزار تومان، شیرودی ۸۵ هزار تومان، عنبربو ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان، طارم ۷۵ هزار تومان، خوشپخت ۳۰ تا ۴۸ هزار تومان، برنج هندی ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان، تایلندی ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان، لاشه هاشمی ۴۸ تا ۵۲ هزار تومان، سر لاشه هاشمی ۵۵ تا ۷۵ هزار تومان، لاشه کاظمی ۵۲ هزار تومان، سر لاشه کاظمی ۴۹ تا ۶۵ هزار تومان.

قیمت انواع تره‌بار در بازار قزوین

رئیس اتحادیه بارفروشان عنوان کرده امسال تولید محصولات کشاورزی ۵/۱ برابر نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، از طرفی تقاضای خرید و مصرف میوه و صیفی به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است.

قیمت انواع میوه در بازار قزوین به این شرح است: زغال‌اخته ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان، انگور شانی ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان، انگور بیدانه ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان، موز ۳۲ تا ۴۲ هزار تومان، انجیر ۱۲ تا ۳۰ هزار تومان، گلابی ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان، خیار چنبر ۱۵ هزار تومان، خیار سبز ۴ تا ۱۰ هزار تومان، شلیل و هلو انجیری ۱۰ تا ۲۵ هزار تومان، هلو ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان، سیب‌گلاب ۱۵ تا ۴۰ هزار تومان، آلو بخارا ۸ تا ۲۰ هزار تومان، خربزه ۵ تا ۹ هزار تومان، هندوانه ۴ تا ۵ هزار تومان، طالبی ۶ تا ۱۰ هزار تومان.

قیمت انواع صیفی و سبزیجات در بازار قزوین به این شرح است: سیب‌زمینی ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان، پیاز ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، سیر ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان، هویج ۸ تا ۱۲ هزار تومان، گوجه‌فرنگی ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار تومان، فلفل‌دلمه ۸ تا ۱۸ هزار تومان، لیموترش ۲۵ هزار تومان، کدو ۵ تا ۱۰ هزار تومان، بادمجان ۵ تا ۱۵ هزار تومان، لوبیا سبز ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان، بامیه ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان، کاهو ۱۲ هزار تومان، برگ‌کلم ۷ تا ۱۰ هزار تومان، کرفس ۱۳ هزار تومان، قارچ ۵۰ هزار تومان، بلال‌شیری ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، بلال ذرت‌مکزیکی ۳۰ هزار تومان.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha