• شنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401060503573
  • خبرنگار : 50416

استاندار همدان: کشت هندوانه به مثابه کشت خشخاش است

استاندار همدان: کشت هندوانه به مثابه کشت خشخاش است

ایسنا/همدان استاندار همدان با بیان اینکه کشت هندوانه به مثابه کشت خشخاش است و باید ممنوع شود، اظهار کرد: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای یکی از روش‌های مهم جلوگیری از کشت محصولات پرآب‌بر است.

امروز عملیات اجرایی فاز اول شهرک گلخانه ای روستای حسین آباد ناظم شهرستان ملایر به مساحت ۵۲ هکتار و با سرمایه گذاری شرکت دشت مهر همزمان با هفته دولت آغاز شد.

این پروژه با مجموع سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد تومان و تولید سالانه ۱۴ هزار تن و ایجاد اشتغال برای ۴۵۰ نفر آغاز شد که در فاز نخست ۱۰ هکتار آن در کمتر از یکسال به بهره برداری رسیده و مابقی آن نیز تکمیل خواهد شد.

استاندار همدان در این آئین با بیان اینکه استان همدان در منطقه‌ای قرار گرفته که با خشکسالی مواجه است، اظهار کرد: میزان نزولات جوی در استان ۴۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد کاهش میزان نزولات و بارش‌ها را یک هشدار جدی دانست و گفت: اکثر نقاط این استان به ویژه مرکز استان، با مشکل کمبود آب شرب و کشاورزی مواجه است.

وی با تأکید بر اینکه چنانچه اقدامات لازم پیش‌بینی نشود، درگیر مشکلات بیشتری خواهیم شد، افزود: تأمین امنیت غذایی و آب شرب در شرایط کم‌آبی برای عبور از شرایط کنونی ضروری است. بیش از ۸۰ درصد از آب مصرفی در بخش کشاورزی است که باید با مدیریت صحیح به حداقل برسد.

قاسمی‌فرزاد تغییر الگوی کشت و جلوگیری از کشت محصولات پر آب‌بر را ضروری و اولویت کنونی دانست و بیان کرد: بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله هندوانه، پرآب‌بر و با بهره‌وری کم هستند به طوریکه کشت هر کیلو هندوانه به حداقل ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر آب نیاز دارد.

وی با تأکید بر اینکه کشت هندوانه به مثابه کشت خشخاش است و باید ممنوع شود، افزود: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای یکی از روش‌های مهم جلوگیری از کشت محصولات پرآب‌بر است که مصرف آب را به یک دهم کاهش و بهره‌وری محصول را به پنج تا شش برابر افزایش می‌دهد و اشتغال خوبی را نیز به دنبال دارد.

قاسمی‌فرزاد با تأکید بر اینکه ۲۲۰ هکتار سطح زیرکشت گلخانه‌ای برای ملایر است و باید افزایش یابد، گفت: چنانچه با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، کارهای زیربنایی به درستی انجام شود، می‌توانیم برای صادرات و ارزآوری محصولات اقدام کنیم.

استاندار همدان با اشاره به تأکیدات رئیس جمهور در سفر به استان همدان بر موضوع کشاورزی و استفاده بهینه از آب و خاک، افزود: باید در این زمینه گام‌های اساسی برداریم. استان همدان اراضی مستعدی برای کشاورزی دارد که باید به کشت گلخانه‌ای تبدیل شود.

وی ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی در شهرستان ملایر برای احداث شهرک گلخانه‌ای را اقدامی ارزشمند دانست و گفت: در گام نخست ۱۰ هکتار از مجموع ۵۲ هکتار این شهرک زیرکشت محصولات گلخانه‌ای می‌رود که ۴۲ هکتار مابقی در گام بعدی باید در این حوزه اجرایی شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: مهمترین راهکار فرهنگسازی تبدیل کشاورزی سنتی به نوین و اصلاح الگوی کشت، ترویج کشت گلخانه ای است.

حجت الاسلام احد آزادی‌خواه بهینه سازی مصرف آب، انرژی، افزایش میزان بهره وری، افزایش اشتغالزایی و استفاده بهینه از منابع آب و خاک را از مهمترین مزایای کشت گلخانه ای برشمرد و بر بهره برداری از  فاز اول این گلخانه در موعد مقرر تأکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha