• دوشنبه / ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1401061410941
  • خبرنگار : 50024

تالاب فراموش شده...

تالاب فراموش شده...

ایسنا/البرز مدیرکل محیط زیست البرز گفت: طی دو دهه گذشته وسعت زمین‌های کشاورزی بالادست تالاب صالحیه حدود دو برابر شده که همین از حجم سرریز آب به آن به شدت کم کرده است.

مجید درگی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر ضرورت احیای تالاب صالحیه اظهار کرد: این تالاب از گذشته‌های دور به عنوان تالابی فصلی شناخته می‌شود به طوری که در زمان بارندگی پر آب شده و از خرداد ماه تا پایان فصل گرم سال، به سمت خشک شدن پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه نام قدیم این تالاب قارپوزآباد بوده، ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، این تالاب در  زمان خشکسالی و سال‌های کم بارش گاه بین پنج تا ۱۰ سال آب به خود نمی‌دید و خشک بود.

این مسئول اضافه کرد: با توجه به فصلی بودن آن، از گذشته‌های دور تا کنون، در زمان بارندگی مناسب، تالاب صالحیه پرآب می‌شد ولی متاسفانه طی چند سال اخیر به دلیل حجم کم بارش و برخی دلایل دیگر سطح آب این تالاب به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه به جز بارش کم عوامل دیگری در کاهش سطح آب تالاب صالحیه دخیل بوده‌اند، گفت: توسعه کشاورزی در بالا دست این تالاب باعث شده آبی که قبلا به آن سرازیر می‌شد به باغات و زمین‌های کشاورزی اختصاص پیدا کند.

درگی توضیح داد: طی دو دهه گذشته وسعت زمین‌های کشاورزی بالادست تالاب حدود دو برابر شده که همین از حجم سرریز آب به آن به شدت کم کرده است.

مدیرکل محیط زیست البرز با اشاره به اینکه وسعت تالاب صالحیه حدود ۱۶ هزار هکتار است ولی حد فاصل بین البرز و استان قزوین حدود ۱۰۰ هزار هکتار وسعت بیابانی وجود دارد، گفت: طی دهه گذشته این محدوده به کانون ریزگرد استان البرز تبدیل شده که این بسیار نگران کننده است.

وی ادامه داد: طی حدود ۱۲ سال گذشته، وزارت جهاد کشاورزی اقدام به  زه کشی با هدف تخلیه آب شور و نمک این محدوده کرده و متاسفانه این اقدام باعث ایجاد بندی نفوذ ناپذیر برای انتقال همین آب‌های اندک به تالاب شده است.

وی ابراز کرد: علاوه براین، طی سال‌های گذشته شاهد چرای بین سه تا چهار هزار شتر سرگردان در اطراف تالاب صالحیه هستیم که اغلب آنها به صورت غیرمجاز در این محدوده چرا می‌کنند.

مدیرکل محیط زیست البرز ادامه داد: سطح پاهای شترها بزرگ است و فشاری که بر روی زمین وارد می‌کند باعث نابودی پوشش گیاهی می‌شود و علاوه بر این، چرای آنها هم باعث شده طی سال‌های گذشته اطراف تالاب صالحیه از پوشش گیاهی خارج و به کانونی برای ریزگردها تبدیل شود.

درگی در ادامه با گلایه از عدم تخصیص حق آبه مناسب به تالاب در طول سال‌های گذشته افزود: ۹۰ درصد این حق آبه باید توسط استان قزوین تامین شود ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

این مسئول با بیان اینکه علی رغم همه این مشکلات نجات تالاب صالحیه آرزویی بعید نیست، گفت: با تشکیل ستاد احیا، برنامه ریزی برای نجات این تالاب صورت گرفته که  امیدواریم با تعامل بین بخشی این هدف محقق شود.

وی اظهار کرد: در گام اول با تعامل با جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، زمینی در محدوده تالاب مشخص شده و قرار است شترهای سرگردان در این زمینی که قرار است محصور شود، نگهداری شوند.

وی ابراز کرد: البته آب منطقه‌ای هم باید حق آبه ای برای شرب این شترهای در زمین محصور تعیین شده مد نظر قرار دهد.

وی افزود: با این کار می‌توان به احیای پوشش گیاهی منطقه امیدوار بود چون تا زمانی که این اتفاق نیفتد، هر گیاهی که کاشته شود توسط شترها خورده می‌شود.

مدیرکل محیط زیست البرز ادامه داد: علاوه براین، بنا شده منابع طبیعی با اجرای طرح بیابان زدایی نسبت به کاشت پوشش گیاهی مقاوم با شرایط منطقه اقدام کند که تا کنون تا حدودی پیش رفته است.

درگی ابراز کرد: به دنبال برگزاری جلسه ای در سطح وزرا برای گرفتن حق آبه این تالاب از استان قزوین هستیم که امیدوارم تا آخر سال آینده اتفاق بیفتد.

این مسئول گفت: علاوه براین، زهکشی ایجاد شده در اطراف این تالاب نیز نیاز به اصلاح دارد تا مجددا شاهد سرریز شدن بخشی از آب بارش‌ها به این تالاب باشیم.

وی اضافه کرد: امید است با این اتفاقات، دیگر شاهد تکرار تجربه تلخ بهار امسال و نفوذ ریزگردهای محدوده بیابانی تالاب صالحیه به شهر و تعطیلی ادارات نباشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha