• یکشنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401081510015
  • خبرنگار : 50491

مدیرکل میراث‌فرهنگی گلستان خبر داد:

برگزاری جشنواره بین‌المللی اقوام با رویکرد جدید/ برپایی جشن ازدواج سنتی ۱۴ زوج

برگزاری جشنواره بین‌المللی اقوام با رویکرد جدید/ برپایی جشن ازدواج سنتی ۱۴ زوج

ایسنا/گلستان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از برگزاری پانزدهمین دوره جشنواره اقوام ایران‌زمین از ۱۷ لغایت ۲۱ آبان با رویکرد متفاوت در استان خبر داد.

محمدجواد ساوری امروز یکشنبه ۱۵ آبان در نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین اظهار کرد: جشنواره اقوام ایران زمین در ۱۴ دوره قبل صرفا جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین بود که در دوره جدید به جشنواره فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین تغییر یافت تا گره خوردن فرهنگ و اقتصاد برای جامعه هدف ما گره‌گشا و راهگشا باشد.

وی از افزایش هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در پانزدهمین دوره جشنواره فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین خبر داد و افزود: جشنواره امسال متناسب با حضور ملل، بین‌المللی خواهد بود اما دیگر حضور سفرا را در استان نخواهیم داشت چراکه دعوت سفرا جز تحمیل هزینه آورده دیگری برای ما نداشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان تاکید کرد: انتظار می‌رفت با برگزاری جشنواره اقوام‌ ایران‌زمین و حضور سفرا بستر برای حضور و کنشگری سفرا و جذب سرمایه‌گذار در استان فراهم می‌شد اما متاسفانه چنین هدفی در دوره‌های قبلی برگزاری جشنواره حاصل نشد و هیچ آورده اقتصادی برای گلستان نداشت.

ساوری گفت: در پانزدهمین دوره از جشنواره فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین، به جای سفرا برخی از وزرای دولت و معاونان آنها در این جشنواره حضور می‌یابند تا با حضور دولت زمینه برای جذب بهتر اعتبارات استانی و ملی فراهم شود.

وی با بیان اینکه در این دوره از جشنواره حمایت از هنرمندان صنایع‌ دستی تقویت می‌شود، بیان کرد: شاید در دوره‌های گذشته حضور هنرمندان صنایع دستی در جشنواره اقوام ایران زمین با درآمدزایی اندک به مثابه قرص مُسکنی برای آنها بود اما در پانزدهمین دوره از جشنواره فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین حمایت از هنرمندان صنایع دستی ویژه‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان با بیان اینکه در این دوره از جشنواره مهمان خارجی نخواهیم داشت، تاکید کرد: دانشجویان و  افراد خارجی مقیم استان گلستان ضمن حضور در پانزدهمین دوره از جشنواره فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین به معرفی آداب و رسوم خود می‌پردازند و از این جهت به جشنواره اقوام، بُعد بین‌المللی می‌بخشند.

ساوری با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره اقوام ۱۰ غرفه به روستاهای هدف گردشگری گلستان اختصاص می‌یابد، تصریح کرد: هنرمندان صنایع دستی از ۳۱ استان و در قالب ۱۵۰ غرفه در پانزدهمین دوره از جشنواره فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران‌زمین حضور می‌یابند.

وی با بیان اینکه در مجموع ۱۹۰ غرفه در جشنواره اقوام برگزار می‌شود که درصدد هستیم تعداد غرفه‌ها به بیش از ۲۰۰ مورد برسد، یادآور شد:  ۲۱ گروه در بحث موسیقی و آیین های کشوری در جشنواره اقوام حضور پیدا می‌کنند، همچنین ۳۸ غرفه در اختیار بوم‌گردی‌ها و سیاه‌چادرهای عشایری قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان ایجاد نشاط اجتماعی و معرفی از ظرفیت‌های استان گلستان با محوریت ظرفیت‌های میراثی را از اهداف جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام و اقتصاد ایران‌زمین برشمرد و تاکید کرد: در همین راستا "ایستاده‌ایم برای جهانی شدن دیوار دفاعی گرگان" شعار امسال ما در جشنواره اقوام گلستان است.

ساوری در پایان از برگزاری مراسم ازدواج ۱۴ زوج جوان از قومیت‌های مختلف به همراه اهدای کمک‌هزینه جهیزیه در پانزدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین خبر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha