• چهارشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402033120356
  • خبرنگار : 50454

انواع سوختگی و راه‌های درمان آن‌ها را بشناسیم

انواع سوختگی و راه‌های درمان آن‌ها را بشناسیم

ایسنا/چهارمحال و بختیاری پزشک اورژانس بیمارستان کاشانی شهرکرد گفت: درمان سوختگی‌ها براساس درجه آن‌ها با یکدیگر متفاوت هستند، در سوختگی سطحی یا درجه یک تنها آب خنک یا کرم‌های ضدسوختگی سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در سوختگی‌های درجه دو و سه از پانسمان استفاده می‌شود.

فرزاد مردانی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص سوختگی و راه‌های درمان آن، اظهار کرد: هرنوع تحریک پوستی توسط حرارت، ماده شیمیایی و جریان الکتریکی که باعث ایجاد تغییرات بافتی موقتی یا دائمی شود سوختگی نام دارد، سوختگی‌ها براساس عمق و سطح آن علائم بالینی گوناگونی دارند و به سه دسته سوختگی درجه یک، دو و سه تقسیم می‌شوند.

پزشک اورژانس بیمارستان کاشانی شهرکرد با بیان اینکه خطرناک‌ترین نوع سوختگی در اثر مواد شیمیایی رخ می‌دهد، افزود: این نوع سوختگی باعث ایجاد تغییرات بافتی، حرارت درون بافت و تخریب بافتی می‌شود.

وی ادامه داد: درمان سوختگی‌ها براساس درجه آن‌ها با یکدیگر متفاوت هستند، در سوختگی سطحی یا درجه یک تنها استفاده از آب خنک یا کرم‌های ضدسوختگی سطحی توصیه می‌شود اما درخصوص سوختگی درجه دو که با درد، قرمزی و تاول همراه هستند باید به صورت تخصصی از پانسمان استفاده شود تا از ورود ویروس‌ها و قارچ‌ها به درون زخم جلوگیری شود همچنین ساخت‌وساز سلولی عضو کنترل شود تا به حالت اولیه بازگردد.

مردانی با اشاره به اینکه در سوختگی‌های درجه دو و سه از پانسمان استفاده می‌شود، عنوان کرد: استفاده از برخی مواد مانند آرد، خمیردندان، سیب‌زمینی، ماست، عسل و... برای درمان سوختگی در بین مردم رواج پیدا کرده است اما استفاده از این مواد مورد تایید نیست چراکه موضوعات علمی نیستند.

پزشک اورژانس بیمارستان کاشانی شهرکرد اضافه کرد: برای درمان سوختگی‌های درجه دو باید از ترکیباتی استفاده شود که در قسمت سوختگی منجر به ایجاد عفونت نشود همچنین ترمیم سوختگی را در پی داشته باشد در برخی موارد مشاهده شده فرد دچار سوختگی شده که با تاول همراه بوده و پس از استفاده از آرد نیز دچار عفونت شده است درواقع با توجه به اینکه کاربرد موادی مانند آرد متفاوت از درمان سوختگی است امکان وجود آلودگی در آن‌ها وجود دارد که همین آلودگی می‌تواند فرد را دچار عفونت کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از باورهای غلطی که از گذشته درمیان مردم وجود داشته این است که گمان می‌شود سوختگی نیاز به پانسمان ندارد درحالی که باز نگه داشتن محل سوختگی‌ها و زخم‌ها مورد تایید نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha