• یکشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۲ / ۰۷:۵۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402040401540
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

ارتباط صنعت و دانشگاه؛ از شعار تا واقعیت

ارتباط صنعت و دانشگاه؛ از شعار تا واقعیت

ایسنا/چهارمحال و بختیاری مقوله ارتباط صنعت و دانشگاه چند سالی است که مطرح است، موضوعی که اگر به طور کامل محقق شود می‌تواند باعث شود رویکرد صاحبان صنایع با نگاه به داخل تغییر کند و دانشگاه‌ها بسیاری از گره‎ های کشور و صنایع را با راه حل‎‌های خود باز کنند.

به گزارش ایسنا، ارتباط صنایع با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها موضوعی مهم بوده که در کشور ما به دلیل تشدید تحریم‌ها اهمیتی مضاعف پیدا کرده است چراکه با تحقق این مساله بسیاری از مشکلات صنعت و حتی اشتغال دانش‌آموختگان مرتفع می‌شود.


نبی‌الله یارعلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه هم دانشگاه و هم صنعت دو ضلع اصلی توسعه جوامع در دنیا هستند، اظهار کرد: می‌توان گفت که دانشگاه‌های نسل قبل علت اصلی شکاف صنعت و دانشگاه بودند زیرا تنها به بحث تولید محتوا  پرداخته و به مهارت دانشجویان اهمیت چندانی داده نمی‌شد.


مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه شهرکرد افزود: خوشبختانه رویکرد دانشگاه نسل چهارم به سمت دانشگاه کارآفرین در دنیا  کلید خورده است زیرا ارتباط صنعت با دانشگاه یک رابطه برد – برد است.


عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد با اشاره به ضعف در به روزرسانی تکنولوژی تولید داخلی، توجه نکردن به نیروی انسانی کارآمد داخلی، نداشتن آگاهی دانشگاه‌ها از مسائل، نداشتن  تمرکز دانشگاه‌ها بر خواسته‌های صنعت برای رفع مسائل آن‌ها و ایجاد نوآوری، نبود ارتباط سرفصل‌های آموزشی با نیازها و خواست‌های صنعت و جامعه و سرمایه‌گذاری نکردن صنعت برای نوآوری و تولیدات از جمله عوامل کمرنگ بودن ارتباط صنعت و دانشگاه است.


یارعلی گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم رویکرد وزارت علوم، رویکرد مهارت‌ورزی است و صرفا ارائه مقاله مدنظر نیست.


وی با بیان اینکه نبود ارتباط قوی بین بخش صنعت و دانشگاه باعث بی‌اعتمادی این دو بخش نسبت به هم شده است، تصریح کرد: بسیاری از صنایع تکنولوژی ساخت خود را در اختیار دانشگاه قرار نمی‌دهند و از سوی دیگر دانشگاه چابکی لازم را برای ارتباط با صنعت ندارد.


مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه شهرکرد گفت: لازم است با یک اقدام جهادی یک نماینده از صنعت در دانشگاه استقرار پیدا کرده و فعالیت‌های آزمایشگاهی و عملی  دانشگاه در صنعت انجام شود و برای صنایعی که با دانشگاه ارتباط داشته باشند طرح تشویقی اعمال شود.


عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه جلسه مشترک دانشگاه با صنعت، مشاوره رایگان،  قراردادهای پژوهشی، انجام طرح‌های پژوهشی مشترک، انجام پروژه‌های مشترک، پیشبرد پایان‌نامه‌های دانشجویی به سمت نیازهای صنعت و جامعه، انجام فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیات علمی و دانشجو در صنایع، ایجاد  مراکز تحقیقاتی مشترک، تعریف سرفصل جدید متناسب با نیاز صنعت و جامعه  از جمله اقدامات دانشگاه شهرکرد  برای ارتباط با صنعت بوده است.


یارعلی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مزایای ارتباط صنعت با دانشگاه تربیت دانش آموختگانی با اعتماد به نفس بالا  و دارای مهارت کافی  برای ورود به بازار کار است.


هنوز ارتباط کارآمد و پویایی بین صنعت و دانشگاه شکل نگرفته است


امین مالکی نایب رییس اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری و مدیر داخلی شرکت فرادانه با بیان اینکه هنوز ارتباط کارآمد و پویایی بین صنعت و دانشگاه شکل نگرفته است، اظهار کرد: در کشور ما هنوز این اتفاق به‌طور کامل نهادینه نشده و مشکلات زیادی بر سر راه دانشگاهیان و صنعتگران وجود دارد که این مشکلات باعث می‌شوند که ارتباط درستی بین علم و صنعت وجود نداشته باشد که در نتیجه آن چرخه تولید ملی به درستی شکل نمی‌گیرد.


مالکی مشکلات اقتصادی واحدهای صنعتی و تولیدی، نبود اعتماد دو طرفه میان دانشگاهیان و صنعتگران، نبود تناسب رشته‌های دانشگاهی با تخصص‌های مورد نیاز صنعت، ضعف علمی دانشگاه و نداشتن ایده فناورانه برای صنعت را از جمله برخی از موانع ارتباط صنعت و دانشگاه برشمرد.


نایب رییس اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ارتباط موثر صنعت و دانشگاه در برخی استان‎هایی که دارای صنایع بزرگ و مادر هستند به خوبی رقم خورده است اما در این استان که صنایع بزرگ در آن وجود ندارد، ارتباط کارآمد و پویایی بین صنعت و دانشگاه شکل نگرفته است.    


مدیر داخلی شرکت تولید خوراک دام فرادانه با اشاره به بورسیه صنعتی دانشجویان نخبه و استعداد برتر در مراکز صنعتی، گفت: طرح بورسیه صنعتی، طرحی بسیار ارزشمند و راهگشاست چراکه سبب مهارت‌آموزی عملی دانشجویان مستعد و ‌برتر در واحدهای اقتصادی و صنعتی می‌شود و پیوند دانشگاه و صنعت را در پی خواهد داشت.


وی خاطرنشان کرد: این طرح فرصت مناسبی برای دانشجویان ایجاد می‌کند تا بتوانند علاوه بر کسب مهارت‌های عملی، برای آینده شغلی خود نیز برنامه‌ریزی کند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha