• یکشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402040401678
  • خبرنگار : 50604

ابتکار کشاورزان گنبدی در تولید هندوانه با حداقل مصرف آب+فیلم

ابتکار کشاورزان گنبدی در تولید هندوانه با حداقل مصرف آب+فیلم

ایسنا/گلستان کشاورزان گنبدی با استفاده از کاشت هندوانه زیر پوشش پلاستیکی و آبیاری به روش قطره ای (Tape) با مصرف حداقل آب، هنوانه تولید کردند.

محمد اسماعیل اسدی پژوهشگر بین المللی آب و خاک در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه تحقیقاتی در کشور اعداد متفاوتی از میزان آب مصرفی محصولات کشاورزی نشان داده‌اند، گفت: یک مطالعه در شاهرود میزان آب مصرفی هندوانه به ازای هر کیلوگرم را ۶۰۰ لیتر برآورد کرده است. این مطالعه نشان می‌دهد که میزان آب هندوانه به ازای هر مترمکعب آب مصرفی، ۱.۵۵کیلوگرم هندوانه است.

وی با بیان اینکه مطالعه دیگری از اندیشکده تدبیر آب ایران رقم آب مصرفی هندوانه به ازای هر کیلوگرم را ۲۵۰ لیتر، برآورد کرده است، افزود: مطالعات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جنوب استان کرمان اعداد دیگری را برای آب مصرفی کشت هندوانه نشان داده است. این تحقیقات که بر مبنای داده‌های کنتورهای حجمی نصب ‌شده در مزارع تحت مدیریت کشاورزان در نمونه‌های مختلف در جنوب استان کرمان است، نشان داده که آب مصرفی هندوانه به ازای هر کیلوگرم ۱۴۰ لیتر است.

پژوهشگر آب و خاک ادامه داد: کشاورزانی با هوش و با خرد در برخی مناطق کشور نظیر شهرستان کلاله وگنبدکاووس در شرق و شمال شرق استان گلستان وجود دارند که با حداقل مصرف آب محصول سلامتی یعنی هندوانه شیرین را تولید می کنند.

اسدی درباره چرایی کمتر بودن آب مصرفی هندوانه در شرق استان گلستان گفت: به‌طور متوسط بیشتر از ۵۰ درصد از مراحل رشد و نمو هندوانه در این‌ مناطق در زیر پوشش پلاستیکی است و در این شرایط تبخیر و تعرق بسیار پایین است، گاه با یک تا دو دوره آبیاری کل نیاز آبی این محصول در نیمه اول دوره رشد تکمیل می‌شود.

وی  با اشاره به اینکه در نیمه دوم رشد گیاه نیز که گیاه سر از خاک بیرون می آورد آبیاری آن فقط با استفاده از نوارهای تیپی که در زیر پلاستیک کارگذاری شده  است به صورت قطره ای صورت می گیرد، افزود: مالچ پلاستیکی کفپوش مصرف آب را به شدت پایین می‌آورد.

این محقق آب و خاک با بیان اینکه کشاورزان ما راه‌های سازگاری با شرایط خشک و کم آبی کشور را به خوبی می دانند و باید راهکار سازگاری با کم‌آبی را از آن‌ها آموخت، افزود: مواردی که باعث کاهش آب مصرفی در کاشت هندوانه در استان گلستان نسبت به سایر مناطق شده زمان کشت است که به علت کشت این محصول در زمستان تبخیر و تعرق کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha