• دوشنبه / ۹ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۵۰
  • دسته‌بندی: کهگیلویه و بویراحمد
  • کد خبر: 1402050905674
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

تجمع جمعی از اهالی دهستان سادات محمودی در اعتراض به احداث سد خرسان ۳

تجمع جمعی از اهالی دهستان سادات محمودی در اعتراض به احداث سد خرسان ۳

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد جمعی از اهالی دهستان سادات محمودی، فعالان زیست محیطی در اعتراض به احداث سد خرسان ۳ در یاسوج تجمع کردند.

صبح امروز دوشنبه، نهم مردادماه ۱۴۰۲ جمعی از مردم اهالی منطقه سادات محمودی و طرفداران زیست محیطی در اعتراض و نه گفتن به ایجاد سد خرسان ۳، مقابل مجتمع قضایی شماره ۲ واقع در گلستان ۱۳ شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد تجمع کرده و خواستار توقف احداث این سد شدند.

آنها با در دست داشتن پارچه نوشته و بنری خواستار توقف احداث سد خرسان ۳ شدند.

به گزارش ایسنا، رئیس شورای روستای «منج» دهستان سادات محمودی نیز گفت: آبشار «منج» با احداث سد خرسان ۳ نابود می شود و زیر آب می رود، تا کنون بیش از هفت قرن است که اجداد و نیاکان ما در این منطقه زندگی کردند و در این روستا دفن هستند و یک امامزاده، مسجد و حسینیه هم در روستا داریم که زیر آب می رود.

وی افزود: با ساخت و احداث سد خرسان ۳ هویت و فرهنگ‌مان از ما گرفته می شود، مردم منطقه با طبیعت منطقه خو گرفته اند و از آن برای خوراک و معیشت خود استفاده می کنند، متولیان این سد می خواهند ما را به کجا ببرند که این آسایش و آرامش را داشته باشیم.

تجمع جمعی از اهالی دهستان سادات محمودی در اعتراض به احداث سد خرسان ۳

او اظهارکرد: ۱۶ روستا با حدود ۱۱ هزار نفر جمعیت که ۳۶ شهید تقدیم انقلاب کردند با ساخت سد زیر آب می روند. مجریان سد خرسان ۳ می خواهند ما را با زور از زادگاهمان جابجا کنند که اصلا درست نیست و تبعات زیادی در پی خواهد داشت.

حجت الاسلام علی فتح میر محمدی، نیز یکی از اهالی این دهستان به خبرنگاران گفت: طبق نظر کارشناسان محیط زیست در صورتی که سد احداث و ساخته شود، رطوبت بالا می رود و هوا گرم می شود.

وی افزود: خسارت سد خرسان ۳ نه تنها متوجه دهستان سادات محمودی و شهرستان دنا و یاسوج است بلکه کل استان کهگیلویه و بویراحمد با احداث این سد دچار خسارت می شوند. دهستان سادات محمودی با ساخت این سد زیر آب می رود، مهاجرت اجباری خواهند کرد، حاشیه نشین می شوند و معضلات و آسیب‌های اجتماعی زیادی را در پی خواهد داشت.

میرمحمدی که مدیر کل سابق امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد بود، اظهارکرد: با توجه به تبعات جبران ناپذیر سد خرسان ۳ از مسئولان می خواهیم که جلوی احداث این سد را بگیرند و نام نیکی از خود بجا بگذارند. با ساخت این سد مردم دهستان سادات محمودی حدود ۱۲ هزار نفر آواره می شوند. مجریان سد خرسان ۳ بنا داشتند که دو شهرک پنج هزار نفری برای انتقال و جابجایی مردم منطقه بسازند چی شد و کجا ساختند؟ قرار بود ۱۷۰۰هکتار درخت کاری برای جبران خسارات وارده به جنگل‌ها و طبیعت اجرا شود اما کاشته نشد.

وی تاکید کرد: این سد پس از ۲۰ سال حدود پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشت، چه لزومی به ساخت این سد وجود دارد البته مسئولان و متولیان امر تا دیر نشده جلوی این سد را بگیرند.

در ادامه این تجمع جمعی از اهالی دهستان سادات محمودی و فعالان زیست محیطی به نمایندگی شکواییه ای را تقدیم مسئولان قضایی این مجتمع کردند که با حضور مسئولان متولی و مربوطه از جمله محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری، آب منطقه ای، منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد و مسئول اجرای سد خرسان ۳ بررسی و رسیدگی شد.

گفتنی است که مسئولان و متولیان امر می توانند با تشکیل تیم های کارشناسی با حضور دستگاههای متولی و مربوطه بصورت تخصصی مساله احداث سد خرسان ۳ را مورد بررسی قرار دهند.

تجمع جمعی از اهالی دهستان سادات محمودی در اعتراض به احداث سد خرسان ۳

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha